• 1
  • 2
2022-05-05, 13:40
Medlem
Hej, dom stängde av mitt internet för jag har inte kunnat betala för det

Är en jäkla massa obetalt hos den internetleverantören för mig så för att få igång internet igen hade krävt en massa pengar

Har mobilabonnemang som jag fortfarande betalar för och är aktivt,
dom erbjuder även bredband.

Funderar kan jag beställa bredband av dom (och betala för det varje månad nu såklart)
eller kommer dom göra någon slags slagning på mig även fast jag redan är kund och så för att se hur min ekonomi är och därmed neka mitt bredbands"köp"?

Funderade även på om jag kunde byta ut mitt mobilabonnemang mot något annat billigt som ger obegränsat med surf men det känns som ett sämre alternativ för det verkar inte vara så billigt som jag hoppades
Citera
2022-05-05, 13:41
Medlem
Gissar att de kommer kräva att du betalar det du är skyldig dem innan du får starta nytt abonnemang hos dem.
Eventuellt att du kontaktar dem och gör upp en avbetalningsplan och att de sätter igång det igen medan du betalar av plus betalar för abonnemanget som tickar.
Citera
2022-05-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Gissar att de kommer kräva att du betalar det du är skyldig dem innan du får starta nytt abonnemang hos dem.
Eventuellt att du kontaktar dem och gör upp en avbetalningsplan och att de sätter igång det igen medan du betalar av plus betalar för abonnemanget som tickar.

Tänker också att dom vill ha tillbaka allt innan jag får bredband igen, brukar vara så med sådana här saker

Vad tror du kring frågan om att beställa nytt bredband av min nuvarande mobiloperatör? Kommer dom gladeligen ge mig det eftersom jag redan är betalande kund eller kommer dom göra efterforskningar och neka mig?
Citera
2022-05-05, 13:47
Medlem
Du kommer inte slippa undan det du är skyldig, det kommer bara kosta mer, även om abonnemanget är avstängt.

Kontakta företaget och se om ni kan göra någon överenskommelse inklusive att starta abonnemanget igen.
Citera
2022-05-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du kommer inte slippa undan det du är skyldig, det kommer bara kosta mer, även om abonnemanget är avstängt.

Kontakta företaget och se om ni kan göra någon överenskommelse inklusive att starta abonnemanget igen.

Jojo det förstår jag, att jag inte slipper undan. Grejen är att internet är rätt viktigt att ha hemma för mig.

Känns inte som dom kommer vilja erbjuda mig någon deal direkt så det var därför jag började fundera på att starta nytt bredbandsavtal och sedan när jag har en inkomst igen börja beta av skulderna hos bland annat f.d bredbandsleverantören
Citera
2022-05-05, 13:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Hej, dom stängde av mitt internet för jag har inte kunnat betala för det

Är en jäkla massa obetalt hos den internetleverantören för mig så för att få igång internet igen hade krävt en massa pengar

Det bästa är ALLTID att PRATA med den som man är skyldig pengar.
Det går alltid att göra överenskommelse om avbetalning och dylikt.

Det är ju högst sannolikt att dom nekar dig att starta ett nytt abonnemang om du har obetalda räkningar hos dom. Då vill dom nog inte ha med dig att göra.

Annars får du väl gå på hos en annan internetleverantör under förutsättning att du inte har dragit på dig en massa betalningsanmärkningar.
Din internetleverantör kommer för övrigt att vilja ha sina pengar oavsett vad du än gör.
Citera
2022-05-05, 13:51
Medlem
Citat:
Tänker också att dom vill ha tillbaka allt innan jag får bredband igen, brukar vara så med sådana här saker

Vad tror du kring frågan om att beställa nytt bredband av min nuvarande mobiloperatör? Kommer dom gladeligen ge mig det eftersom jag redan är betalande kund eller kommer dom göra efterforskningar och neka mig?

Det beror nog på hur det ser ut med betalningsanmärkningar och så vidare. Finns en risk att de kollar upp om du har fått några "nya" sen du tecknade ditt mobilabonnemang. Men vet inte
Oavsett så kommer du ju inte undan din gamla skuld som går vidare till kronofogden om du inte betalar inkasso i tid. Och en prick hos fogden vill du verkligen inte ha
Citera
2022-05-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är ju högst sannolikt att dom nekar dig att starta ett nytt abonnemang om du har obetalda räkningar hos dom. Då vill dom nog inte ha med dig att göra.

Det är inte dom jag tänker starta nytt abonnemang med, jag är dum, men inte riktigt så dum haha.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Annars får du väl gå på hos en annan internetleverantör under förutsättning att du inte har dragit på dig en massa betalningsanmärkningar.
Din internetleverantör kommer för övrigt att vilja ha sina pengar oavsett vad du än gör.

Ja precis grejen här var ju att min nuvarande mobiloperatör som jag har abonnemang hos också levererar bredband. Så tänkte att hade gått att smyga på sig ett nytt bredband där för dom ser att man redan är en betalande kund och varit det i många år.
Citera
2022-05-05, 13:54
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Betalningsanmärkningen är nog inte reggad ännu. Testa att beställa hos mobiloperatören
Citera
2022-05-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Det beror nog på hur det ser ut med betalningsanmärkningar och så vidare. Finns en risk att de kollar upp om du har fått några "nya" sen du tecknade ditt mobilabonnemang. Men vet inte
Oavsett så kommer du ju inte undan din gamla skuld som går vidare till kronofogden om du inte betalar inkasso i tid. Och en prick hos fogden vill du verkligen inte ha

Det ser för jävligt ut. Så jag kan nog glömma min fantasi om det där då.
Citera
2022-05-05, 13:56
Medlem
Citat:
Jojo det förstår jag, att jag inte slipper undan. Grejen är att internet är rätt viktigt att ha hemma för mig.

Känns inte som dom kommer vilja erbjuda mig någon deal direkt så det var därför jag började fundera på att starta nytt bredbandsavtal och sedan när jag har en inkomst igen börja beta av skulderna hos bland annat f.d bredbandsleverantören
Det låter inte som någon jättebra idé. Du kommer få betalningsanmärkning och svårt med att få lån och hyra lägenhet i år framöver.

Dessutom kommer allt bli betydligt dyrare.

Sälj saker, panta burkar, dra ner på din konsumtion med mera. Internet finns för övrigt gratis på biblioteket.
Citera
2022-05-05, 13:56
Medlem
Citat:
Det ser för jävligt ut. Så jag kan nog glömma min fantasi om det där då.

Testa som sagt! Man vet aldrig

Men som någon skrev tidigare så borde du kontakta bredbandsleverantören och försöka komma överens om någon avbetalning eller så.
Oftast vill de hellre lösa det på det sättet än att dra det vidare, eftersom det är större chans att de faktiskt får tillbaka pengarna av kunden då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in