• 1
  • 2
2022-05-05, 01:08
Medlem
K0SKESHs avatar
Polisen fick syn på bilen i centrala Stockholm 22.57 på onsdagen.

– En patrull skulle stoppa ett fordon för kontroll som vägrade stanna och det blev ett förföljande. Bilföraren framförde bilen så vårdslöst så vi beslutade oss för att avbryta förföljandet. Men vi hittade bilen slängd ungefär vid Pampas Marina i Tomteboda. Därifrån spårade hunden och vi anträffade bilföraren, säger Carina Andersson, vakthavande befäl på polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/van...efter-biljakt/

Vet ngn något mer? Nån som var på plats möjligtvis?
Senast redigerad av K0SKESH 2022-05-05 kl. 01:15.
Citera
2022-05-05, 01:28
Medlem
Svärjes avatar
Bildårar verkar komma undan billigt. Leif GW sa att det är enkelt att lämna trafiklagstiftningen och låta vanlig strafflagstiftning gälla för trafikbrott. Då blir det betydligt hårdare straff.
Citera
2022-05-05, 01:45
Medlem
Bordskungens avatar
Det här måste verkligen vara definitionen av en vansinnesfärd.

Ett fyllo som kör mot trafiken i centrala Stockholm. Hundpatruller som springer efter, men han kör ifrån dem. Av någon anledning tröttnar han på bilen och väljer att slänga(!) den någonstans vid Pampas Marina i Tomteboda. På grund av detta kommer hundpatrullen ikapp och hittar honom.

Det finns verkligen inget som är friskt med den här färden.
Citera
2022-05-05, 01:55
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordskungen
Allt verkar jättemärkligt.

Angående detta
vi hittade bilen slängd ungefär vid Pampas Marina i Tomteboda
undrar jag hur man "slänger" en bil?

Var det ett muskelberg som satt bakom ratten?
Eller var det en minibil, typ en ensitsbil som fördes fram vårdslöst?
Jag kan omöjligt se att en normalstor människa orkar lyfta en normalstor bil, än mindre "slänga" den någonstans.

Detta står också i artikeln och ger lite mer information till det hela:
Mannen misstänks nu för rattfylleri, grov vårdlöshet i trafik och försök till grov misshandel.

– Han försökte köra på en polispatrull. Men ingen är skadad, säger Carina Andersson.

I samband med polisjakten använde sig polisen utöver ett antal bilar, av hundpatruller och polishelikopter. Enligt polisen körde föraren stundtals mot trafiken.
Hur deltog hundpatrullerna i jakten?
Jag menar om nu polisbilen gav upp jakten för att föraren körde så vårdslöst, hur tog då hundpatrullerna upp jakten på rattfyllot?
Sprang de efter bilen?
Eftersom polisen gjorde ett muntligt yttrande (om än slarvigt) så kan man väl begära att dem flesta bör förstå vad som menas nämligen att bilen blev övergiven i all hast. Men du kan för all del ringa polisens växel och fråga vad som menas istället, eller hur? Vi är ju inte Polismyndigheten.

Hundföraren anlände till platsen, hunden kände lukten av människa, hunden hittade människan. Polisen skulle aldrig tillåta en hund att springa efter en bil i full fart, eftersom denna bil ofta kör på allmän väg där hunden riskerar att bli påkörd av andra fordon.
Citera
2022-05-05, 02:03
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Allt verkar jättemärkligt.
undrar jag hur man "slänger" en bil?
Hur deltog hundpatrullerna i jakten?
Sprang de efter bilen?
De menar att den kördes vårdslöst till platsen där den hittades.
Som om någon hade slängt den.
Hundpatrullens uppgift var att leta efter föraren efter det att denne lämnat bilen han slängt.
Var det så svårt att begripa?
Citera
2022-05-05, 02:11
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hundpatrullens uppgift var att leta efter föraren efter det att denne lämnat bilen han slängt.
Schizofreni innebär bland annat att personer har svårt att förstå liknelser.
Sak samma hur mycket du försöker förklara hen förstår inte.

Vad var det för bil?
Citera
2022-05-05, 02:23
Medlem
Bordskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Eftersom polisen gjorde ett muntligt yttrande (om än slarvigt) så kan man väl begära att dem flesta bör förstå vad som menas nämligen att bilen blev övergiven i all hast. Men du kan för all del ringa polisens växel och fråga vad som menas istället, eller hur? Vi är ju inte Polismyndigheten.

Innan du läxar upp mig om mina språkkunskaper kanske du borde lära dig om hur man använder de/dem.

Att säga att någon har "slängt en bil" och inte mena att bilen faktiskt "slängts" av någon är bortom slarvigt språkbruk.
Jag tror inte heller att du är seriös med att det måste betyda att bilen övergavs i all hast.
Ifall jag hade sagt till dig
- "Milton, jag hade så bråttom att jag inte hann parkera ordentligt, så jag fick slänga din bil på garageuppfarten."
då tror jag inte att du hade reagerat
- "Vad bra. Då vet jag att allt är i sin ordning. Vad bra att du lämnade tillbaka den ordentligt."
utan du hade velat veta hur bilen mår, hur i allsin dar jag lyckades lyfta bilen, osv.

Citat:
Hundföraren anlände till platsen, hunden kände lukten av människa, hunden hittade människan. Polisen skulle aldrig tillåta en hund att springa efter en bil i full fart, eftersom denna bil ofta kör på allmän väg där hunden riskerar att bli påkörd av andra fordon.

Det du skriver verkar rimligt, samtidigt är det just detta som får mig att fundera på om inte bilen faktiskt var "slängd"? Alltså att föraren gått ut ur bilen, lyft upp den och slängt den så att den hamnade på sidan eller uppochned?
Det står t ex i artikeln att en polishelikopter deltog i polisjakten, men att när bilen hittades var den redan "slängd", vilket jag tycker tyder på att polishelikoptern tappade bort fyllot någonstans (eller kom upp i luften när han redan stuckit ifrån), och först hittade fyllot igen på grund av att han "slängt" bilen.
Citera
2022-05-05, 02:33
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Innan du läxar upp mig om mina språkkunskaper kanske du borde lära dig om hur man använder de/dem.

Att säga att någon har "slängt en bil" och inte mena att bilen faktiskt "slängts" av någon är bortom slarvigt språkbruk.
Jag tror inte heller att du är seriös med att det måste betyda att bilen övergavs i all hast.
Ifall jag hade sagt till dig
- "Milton, jag hade så bråttom att jag inte hann parkera ordentligt, så jag fick slänga din bil på garageuppfarten."
då tror jag inte att du hade reagerat
- "Vad bra. Då vet jag att allt är i sin ordning. Vad bra att du lämnade tillbaka den ordentligt."
utan du hade velat veta hur bilen mår, hur i allsin dar jag lyckades lyfta bilen, osv.

Det du skriver verkar rimligt, samtidigt är det just detta som får mig att fundera på om inte bilen faktiskt var "slängd"? Alltså att föraren gått ut ur bilen, lyft upp den och slängt den så att den hamnade på sidan eller uppochned?
Det står t ex i artikeln att en polishelikopter deltog i polisjakten, men att när bilen hittades var den redan "slängd", vilket jag tycker tyder på att polishelikoptern tappade bort fyllot någonstans (eller kom upp i luften när han redan stuckit ifrån), och först hittade fyllot igen på grund av att han "slängt" bilen.
Jag vet hur och när de/dem ska nyttjas men på grund av iver att sätta pränt på mina tankar så går det fort ibland.

Poliskvinnan var i en intervju med en reporter och jag tror inte att hon tänkte särskilt djupt över det olyckliga ordvalet. Vad tycker du om att dumpa en bil? Det låter bättre enligt mig men innebär ju i praktiken detsamma som att slänga något. "Bilen dumpades i en sjö" har i vart fall jag stött på flertalet gånger och det görs genom att man lägger i ettan och sätter en sten modell större på gaspedalen. Behövs inga superkrafter varken för det eller att fly från en bil i detta fall. Människor i akut stress som denne bilförare tänker inte ens tanken att försöka lyfta en bil och få den på sidan.

Men som sagt, ring du polisen så ska du få höra vad polisen egentligen menade. Vi kan inte sitta och gissa oss fram.
Citera
2022-05-05, 02:34
Medlem
Bordskungens avatar
Märkligt vad stöddiga vissa medlemmar är.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Det är ingen som har använt uttrycket "slängd" bil förut för att beskriva en bil som "körs vårdslöst", så hur kan du vara säker på det? Din egen tolkning är just din egen tolkning, det finns ingen sån betydelse av ordet "slänga".

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Schizofreni innebär bland annat att personer har svårt att förstå liknelser.
Sak samma hur mycket du försöker förklara hen förstår inte.

Vad var det för bil?

Du kanske borde fundera på betydelsen av ordet "liknelse" innan du försöker läxa upp mig om mina språkkunskaper? Att använda ett ord som "slänga" felaktigt är ingen "liknelse".

För er som ifrågasätter min tolkning:

Jag testade att googla nu efter slängd bil och fick inga vettiga träffar. Det är helt enkelt ingen som har sagt eller skrivit så tidigare under 2000-talet (och knappast innan heller).
På google bildsök dök det inte heller upp en endaste bild som visar en bil som parkerats vårdslöst eller i all hast. Däremot en bil som har sprängts(!) bilder på bilar som kör och flera bilder på mindre fordon som ligger slängda på marken - dvs där ordet har använts rätt för att kommunicera dess korrekta betydelse.
Det här visar att det är ni som har fel och jag som har rätt.
Antingen har polisen gjort en total blunder när de skulle beskriva i vilket skick bilen hittades eller så har bilen faktiskt slängts, och då vill jag veta mer om detta.
Citera
2022-05-05, 02:35
Medlem
Ja, man har ju sett folk slänga bilar förut så det kan säkert va sant!
Citera
2022-05-05, 02:50
Medlem
Bordskungens avatar
Citat:
Poliskvinnan var i en intervju med en reporter och jag tror inte att hon tänkte särskilt djupt över det olyckliga ordvalet. Vad tycker du om att dumpa en bil? Det låter bättre enligt mig men innebär ju i praktiken detsamma som att slänga något. "Bilen dumpades i en sjö" har i vart fall jag stött på flertalet gånger och det görs genom att man lägger i ettan och sätter en sten modell större på gaspedalen. Behövs inga superkrafter varken för det eller att fly från en bil i detta fall. Människor i akut stress som denne bilförare tänker inte ens tanken att försöka lyfta en bil och få den på sidan.

Men som sagt, ring du polisen så ska du få höra vad polisen egentligen menade. Vi kan inte sitta och gissa oss fram.

"Dumpa" har flera olika betydelser, inte minst "göra sig av med" som det är i exemplen du ger.
Hade fyllot nått slutet på sin joyride och ville vidare till fots hade "dumpa" varit ett bra ordval för att beskriva att han övergav bilen.

Det är väldigt stor skillnad mellan "dumpa" och "slänga", eftersom ordet "slänga" syftar på att beskriva en häftig svängrörelse. Ordet lägger därmed fokus på hur något har övergivits (till skillnad från dumpa som lägger fokus på övergivandet).

Märkligt att ni som inte har koll språket försöker läxa upp mig som kan min ordbok!

https://sv.wiktionary.org/wiki/sl%C3%A4ng
https://sv.wiktionary.org/wiki/dumpa
Citera
2022-05-05, 02:58
Medlem
Bordskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinnyakompis
Ja, man har ju sett folk slänga bilar förut så det kan säkert va sant!

Ja eller hur. Men det måste i så fall vara ett rejält muskelberg till fyllo.
Här är ett klipp från World's Strongest Man 1989 där deltagarna ger sig på bilar:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-fK3xj5Gak

Men jag får ändå säga att det är knappt de orkar lyfta upp dem och slänga dem, det ser mer ut som de välter dem.
Så om fyllot slängde bilen måste det ha rört sig om ett rejält muskelberg till fyllo, fullt av adrenalin efter vansinnesfärden. Eller att det rör sig om en mindre bil, kanske rentav en ensitsbil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in