2023-03-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det beror väl på vilken Windows laptop, valmöjligheterna är nästan oändliga ju.

En totalt maxad Thinkpad slår förmodligen en maxad Macbook, exempelvis.

Den torde kunna konkurrera, eller vara bättre på en del punkter ja, men då lär den heller inte ha ett väsentligt lägre pris.

Problemet är att idag finns det i princip ingen annan processor i världen som matchar Apple M1 eller M2 i prestanda samtidigt som de har lika låg strömförbrukning, det finns mig veterligen ingen som ens kommer nära. Och då är det ändå bara en punkt på listan av allt vad folk kan prioritera med en laptop.
Citera
2023-03-03, 13:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den torde kunna konkurrera, eller vara bättre på en del punkter ja, men då lär den heller inte ha ett väsentligt lägre pris.

Problemet är att idag finns det i princip ingen annan processor i världen som matchar Apple M1 eller M2 i prestanda samtidigt som de har lika låg strömförbrukning, det finns mig veterligen ingen som ens kommer nära. Och då är det ändå bara en punkt på listan av allt vad folk kan prioritera med en laptop.

Det finns fler prioriteringar för just laptops, än enbart batteritid:

-Kan du med t.ex. en M1 koppla in flera skärmar?
-Kan du använda en ritpenna på M1 eller M2 mac?
-Kan du lägga till mer RAM när du väl behöver det?
-Kan du koppla in externa tillbehör som t.ex. externt grafikkort?
-Finns det en 2i1-mac som kan fällas ihop till en surfplatta, (M1 & M2 processorn är ju surfplatte-processorer =ARM-processorer)?

Och angående processorn (som du ständigt hakar upp dig på) så finns det både Intel och AMD processorer som matchar både M1 och M2 processorerna i prestanda.. Det är bara att söka så ser du!

För att gå från personliga åsikter så har t.ex. laptopmag jämfört M1 & M2 mot bl.a. Intel processorerna och enligt dom är det praktiskt taget hugget som stucket vilken du bör välja.. Det är det du gör med laptopen som bör fälla avgörandet!

"Intel-based systems come in all shapes, sizes and flavors, allowing you to purchase the device that uniquely fits your lifestyle. Need a gaming laptop, a business notebook, or a 2-in-1 that can convert from a laptop into a tablet? Go with a Windows 10 PC — one using either an Intel or AMD processor. And if your budget is below $1,000, then you can disqualify Apple from the get-go.

In the end, there is no glaring reason, price excluded, to avoid the new M1 MacBook models — they have premium designs, good displays, fast performance and long battery life. However, if you're a rare OS-agnostic user, there are plenty of reasons to choose an Intel-powered Windows 10 machine instead.

Tittar du på t.ex, den här jämförelsen med en lenovo (återigen en lenovo som klår Mac) och en MacBook Pro 13 M2 så slår lenovon macen på ALLT utom just batteritiden..
Och angående processorn så klår lenovons processor M2an med hästlängder: "Around 45% better multi-core CPU performance in the Cinebench R23 test"

Därmed kan vi avsluta detta idiotiska tramsande med att "ingenting klår en Mac" När det i flera fall redan har bevisats av oberoende 3:e parter att så faktiskt är fallet, om och om igen!

Case closed!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-03-03 kl. 13:13.
Citera
2023-03-03, 14:07
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Dock är ju frågan om en processor har någon avgörande betydelse idag.

M1 och M2, eller för den delen vilken processor som helst, räknas som betydligt långsammare redan året efter. 5 år efter lansering är den bara rent medioker och långt ifrån "snabb", då det ju kommer nytt hela tiden.
Lägg till detta att en laptop i första hand skall tjäna till att vara en bärbar arbetsstation, medan man lägger det riktiga krutet vad beträffar prestanda på en stationär, så börjar det plötsligt framkomma andra, mycket viktigare, faktorer i val av laptop.

Så som tangentbord, något man använder mycket och som bör vara riktigt bra. Thinkpads har världens bästa tangentbord, även om de kanske inte riktigt lika bra som de var för 10-20 år sedan, men det beror mest på att laptops har blivit så mycket tunnare.
Pekplattan är ju viktig, så den fungerar bra, då den ersätter musen. Skärm kan vara viktigt, men sedan även alla anslutningar vilka man numera inte bara sådär kan utöka med PCMCIA som man kunde förr. Så det är till att anslutningsmöjligheterna är bra redan från början.

Något annat väldigt viktigt är också kylning, ergonomi, säkerhet (linsskydd för kamera, on/off på mikrofon osv.), samt byggkvalité.

Processorn blir ju ändå "för gammal" redan efter några år, så allt det övriga är nog viktigare.
Citera
2023-03-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

-Finns det en 2i1-mac som kan fällas ihop till en surfplatta, (M1 & M2 processorn är ju surfplatte-processorer =ARM-processorer)?

Och angående processorn (som du ständigt hakar upp dig på) så finns det både Intel och AMD processorer som matchar både M1 och M2 processorerna i prestanda.. Det är bara att söka så ser du!

För att gå från personliga åsikter så har t.ex. laptopmag jämfört M1 & M2 mot bl.a. Intel processorerna och enligt dom är det praktiskt taget hugget som stucket vilken du bör välja.. Det är det du gör med laptopen som bör fälla avgörandet!

"Intel-based systems come in all shapes, sizes and flavors, allowing you to purchase the device that uniquely fits your lifestyle. Need a gaming laptop, a business notebook, or a 2-in-1 that can convert from a laptop into a tablet? Go with a Windows 10 PC — one using either an Intel or AMD processor. And if your budget is below $1,000, then you can disqualify Apple from the get-go.

In the end, there is no glaring reason, price excluded, to avoid the new M1 MacBook models — they have premium designs, good displays, fast performance and long battery life. However, if you're a rare OS-agnostic user, there are plenty of reasons to choose an Intel-powered Windows 10 machine instead.

Tittar du på t.ex, den här jämförelsen med en lenovo (återigen en lenovo som klår Mac) och en MacBook Pro 13 M2 så slår lenovon macen på ALLT utom just batteritiden..
Och angående processorn så klår lenovons processor M2an med hästlängder: "Around 45% better multi-core CPU performance in the Cinebench R23 test"

Därmed kan vi avsluta detta idiotiska tramsande med att "ingenting klår en Mac" När det i flera fall redan har bevisats av oberoende 3:e parter att så faktiskt är fallet, om och om igen!

Case closed!

Missade du det jag fetstilat….?

Citat:

Som svar på dina punkter
MBP M2 klarar flera skärmar ja
https://support.apple.com/en-us/HT213503

Man kan inte lägga till mer RAM nej, men det är sannolikt extremt få som verkligen behöver med RAM än standard då dessa Mac är har extremt bra hantering av RAM

Extern grafik, nej inte per idag

2-1 Mac, nej.

Detta ovan är dock inte de enda saker som kan vara prioriterade av användarna.

Så försök igen, visa oss en laptop som matchar MBP M1/M2 vad gäller processorns prestanda, och har lika låg strömförbrukning, samt ger samma prestanda eller bättre oavsett på nätström eller batteri. Och som dessutom är likvärdig i format och vikt, lika bra högtalare, ljudnivå, skärmen, batteritid etc etc etc Samt till ett väsentligt lägre pris Det lär du inte hitta många.

Att det nu börjar komma en och annat som kan konkurrera på några av dessa punkter jag listade, t o m klå de nya MBP på några, det vet jag. Men, då blir det heller inte till ett väsentligt lägre pris.
Den du tipsade om tidigare gör det definitivt inte.

Jag nosade runt på nätet och hittade detta test, där en MSI (som verkar vara ett nästan pinsamt försök att härma Apple…) som är rejält kraftfull och klår MBP M1 på några punkter ja, men är långt efter på många andra punkter. Så den matchar eller klår inte MBP på alla de punkterna, och den är heller inte väsentligt billigare. Men det är helt klart en stekare av Win-laptop.

https://www.youtube.com/watch?v=3-HeirOxbnM

Så, jag försöker inte hävda att allt Win-laptop är skräp, för det finns många riktigt bra alternativ i en skog av rätt bleka modeller. Men det är också lika dumt att försöka påstå att MacBook Pro skulle vara kassa, för de är de inte. Men de är dyra ja…

Men igen, lista gärna några alternativ som du menar kan konkurrera på alla dessa punkter, och har ett väsentligt lägre pris.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-03-03 kl. 20:02.
Citera
2023-03-04, 23:52
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Missade du det jag fetstilat….?

Så försök igen, visa oss en laptop som matchar MBP M1/M2 vad gäller processorns prestanda, och har lika låg strömförbrukning, samt ger samma prestanda eller bättre oavsett på nätström eller batteri. Och som dessutom är likvärdig i format och vikt, lika bra högtalare, ljudnivå, skärmen, batteritid etc etc etc Samt till ett väsentligt lägre pris Det lär du inte hitta många.

Att det nu börjar komma en och annat som kan konkurrera på några av dessa punkter jag listade, t o m klå de nya MBP på några, det vet jag. Men, då blir det heller inte till ett väsentligt lägre pris.
Den du tipsade om tidigare gör det definitivt inte.

Jag nosade runt på nätet och hittade detta test, där en MSI (som verkar vara ett nästan pinsamt försök att härma Apple…) som är rejält kraftfull och klår MBP M1 på några punkter ja, men är långt efter på många andra punkter. Så den matchar eller klår inte MBP på alla de punkterna, och den är heller inte väsentligt billigare. Men det är helt klart en stekare av Win-laptop.

https://www.youtube.com/watch?v=3-HeirOxbnM

Så, jag försöker inte hävda att allt Win-laptop är skräp, för det finns många riktigt bra alternativ i en skog av rätt bleka modeller. Men det är också lika dumt att försöka påstå att MacBook Pro skulle vara kassa, för de är de inte. Men de är dyra ja…

Men igen, lista gärna några alternativ som du menar kan konkurrera på alla dessa punkter, och har ett väsentligt lägre pris.

Det är redan överbevisat av opartiska 3:e parts tester, om och om och om igen... Är du trögfattad eller?

Det finns inget jag måste bevisa...

Svara på mina frågor istället....
"-Kan du med t.ex. en M1 koppla in flera skärmar?
-Finns det en 2i1-mac som kan fällas ihop till en surfplatta, (M1 & M2 processorn är ju surfplatte-processorer =ARM-processorer)?"
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-03-05 kl. 00:00.
Citera
2023-03-05, 02:12
Medlem
Citat:
Det är redan överbevisat av opartiska 3:e parts tester, om och om och om igen... Är du trögfattad eller?

Det finns inget jag måste bevisa...

Svara på mina frågor istället....
"-Kan du med t.ex. en M1 koppla in flera skärmar?
-Finns det en 2i1-mac som kan fällas ihop till en surfplatta, (M1 & M2 processorn är ju surfplatte-processorer =ARM-processorer)?"

Ja men visa mig då några sådana tester där det visas att nån win-Laptop matchar alla dessa punkter jag listade och för ett väsentligt lägre pris. Uppenbart kan du ju inte det….

Jag har redan svarat på dina frågor…
Citera
2023-03-06, 15:27
Medlem
Citat:
Jag älskar Windows

Herre min skapare vilken fanboy du är. Det är vedertaget att M*-processorerna har en helt sjuk performance-per-watt-ratio över intelprocessorer. Det har stått i varenda recension på CNET, TheVerge, New York Times, etc etc. i flera år nu.

Citat:

Visa mej gärna den windows-modell som kan allt det du skriver, i samma maskin. Det gamla vanliga, man sätter ihop alla features i alla Android-telefoner och jämför med iPhone... *väldigt* få laptops, om ens någon, i macbook pros vikt- och prestandaklass har utbytbar hårdvara.

Vad gäller ritpennor/ihopfällbara skärmar - det är typ 3 pers som tycker det är viktigt, men sure, är det skitviktigt för dej och inte isåfall hellre vill ha något smidigare och med snabbare responstid än en laptop, go nuts... men då får du kompromissa med något annat istället.

Citat:
Nej. Som sagt, för performance-per-watt och överlag performance finns inget i närheten, det säger typ ingen något om, förutom du då.
Finns massor av artiklar som du kan leta upp, men ett exempel är Anandtech, som väl är väl go-to-siten för processorer och prestanda:

https://www.anandtech.com/show/17024...mance-review/7

Några citat
"The performance advantages of Apple’s silicon is far ahead of either competitor in most workloads. Again, to reiterate, we’re comparing the M1 Max against Intel’s best of the best, and also nearly AMD’s bes"
"...change the narrative completely – these designs feel like truly SoCs that have been made with power users in mind, with Apple increasing the performance metrics in all vectors. We expected large performance jumps, but we didn’t expect the some of the monstrous increases that the new chips are able to achieve"

Intel kom ju med några pressreleases nyligen om att de har tunga grejer på gång, men inget på marknaden innan 2024 tidigast.

Citat:
För att gå från personliga åsikter så har t.ex. laptopmag jämfört M1 & M2 mot bl.a. Intel processorerna och enligt dom är det praktisktaget hugget som stucket vilken du bör välja..

Laptopmag säger du? ok, låt oss kolla deras senaste recensioner

MacBook Air m2 review
Om performance: "It came, it saw, it dominated".

"When we ran Geekbench 5.4, for example, the notebook hit 8,919, decimating the 6.054 premium laptop average and the Slim 7 Carbon’s"

"On the Handbrake test, the Air M2 transcoded a 4K video to 1080p in 7 minutes and 52 seconds. That score roasted the 10 minute average as well as the XPS 13 (Intel Core i7-1185G CPU) and Spectre x360 (Intel Core i7-1165G7 CPU) which had times of 18:33 and 18:39, respectively"

MacBook Pro M2 review
"The new MacBook Pro 14-inch is faster and more powerful than any 14-inch on the market"

Geekbench 5.4:
"the MacBook Pro 14 got 14,965, scorching the 6,173 premium laptop average. But that’s not the only thing that got burnt. The ZenBook 14X with its 12th Gen Intel Core i9-12900H CPU notched 11,142. The XPS 13 Plus (Intel Core i7-1280P CPU) reached 10,621 while the Swift 5 (Core i7-1260P CPU) only reached 9,859. "

Handbrake transcoding:
" the MacBook Pro 14 transcoded a 4K video to 1080p in 4 minutes and 2 seconds, blazing past the 9:36 category average. The M2 Max MacBook was right behind at 4:06 and then the M1 MacBook with a time of 4:51. Next in line, we have the Swift 5 (7:36), ZenBook 14X (7:39) and the XPS 13 Plus (8:17). "

Photoshop
"the MacBook Pro 14 achieved 988, decimating the 879 average. The M1 MacBook put up 804 while the XPS 13 Plus hit 670. But the M2 Max MacBook was the overall winner at 1,199."

BlackMagic SSD (Read/Write) test
"On the BlackMagic Read test, the MacBook Pro 14’s 2TB obtained 5,293.3 megabytes per second. That’s much faster than the 4,265.5MBps premium laptop average as well as the XPS 13 Plus’s (512GB M/2 PCIe NVMe Gen 4 SSD) 4,879.8MBps. The M1 MacBook (1TB SSD) notched 5,321.5MBps while the M2 Max MacBook (2TB SSD) 5,319.2MBps. "

Sammanfattningsvis: Apples silikon äger allt just nu på laptopsidan. Läs vilken recension som helst.

Citat:
"Intel-based systems come in all shapes, sizes and flavors, bla bla, Need a gaming laptop, a business notebook, or a 2-in-1 that can convert from a laptop into a tablet? Go with a Windows 10 PC
Samma sak här. Man jämför en hel branch med tonvis av tillverkare, mot Apple. Logiskt.

Citat:
Men lol, Sidan jämför ju förra årets MBP-modell (juni 2022), med "2023"-versionen av yoga i9? Den är ju inte ens släppt än! Den kommer i April. Den pron har ju inte heller Max versionen utan den vanliga M2-processorn, *hyfsat* märklig jämförelse, inte minst som macen har 8 cores mot Yogans 12.
Dessutom är detta en spamsida som listar det som tillverkaren skriver på sin hemsida utan att testa något sjålv... - Lenovo är ju rätt kända för att "överdriva" sina specs vilket det finns massvis av exempel på.

Citat:
Case closed!
sure buddy. Kul för dej att du gillar windows.
Senast redigerad av RoyBatty 2023-03-06 kl. 15:36.
Citera
2023-03-06, 19:21
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag är på jakt efter en bärbar dator med minst 1 TB SSD, en skärm på minst 15" och ett maxpris på 10 000 kronor. Vilken dator från Apple ska jag välja?

Med dina hårdvarukrav kan du nog bara köpa en begagnad MacBook till det priset? Ditt primära val borde vara en PC/Windows så kan du nog få det till nypris annars....
Citera
2023-03-06, 19:52
Medlem
Citat:
Jag är på jakt efter en bärbar dator med minst 1 TB SSD, en skärm på minst 15" och ett maxpris på 10 000 kronor. Vilken dator från Apple ska jag välja?

Apple har ingen sådan modell/konfiguration i sitt sortiment som möter dina önskemål då de i princip inte har några bärbara modeller under premiumsegmentet.

Den konfiguration du vill ha blir då en 16” MBP som med 16GB RAM och 1TB SSD landar på 38500kr idag.

Så ditt val är antingen en Win-maskin långt under premiumsegmentet (kan vara en riktigt bra laptop för det) eller leta efter nån beggad.
Citera
2023-03-06, 19:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det finns en handfull PC som klarar dessa krav. Ingen Mac.
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-ba...ce=438-10034.6
Citera
2023-03-06, 20:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Vad gäller ritpennor/ihopfällbara skärmar - det är typ 3 pers som tycker det är viktigt, men sure, är det skitviktigt för dej och inte isåfall hellre vill ha något smidigare och med snabbare responstid än en laptop, go nuts... men då får du kompromissa med något annat istället.

Citat:

Med Continuity och Sidecar kan du använda en iPad, iPad Pro, eller iPhone med Apple-Pencil som extraskärm och penna helt trådlöst och nästan helt utan konfiguration.. Måste vara den bästa pennan till dator någonsin.

https://screenrant.com/apple-pencil-...puter-how-use/

Använda flera skärmar är väl inte nått problem. Vad jag vet kan en M2 Mac köra 2st 6K-skärmar via samma Thunderbolt™️. Och sedan en 4K via HDMI. Alltså: 2st 6K skärmar och en fjantig 4Kskärm.

Få bärbara PCn som tar den belastningen
Senast redigerad av trickydick 2023-03-06 kl. 20:18.
Citera
2023-03-06, 22:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Med dina hårdvarukrav kan du nog bara köpa en begagnad MacBook till det priset? Ditt primära val borde vara en PC/Windows så kan du nog få det till nypris annars....

Citat:
Apple har ingen sådan modell/konfiguration i sitt sortiment som möter dina önskemål då de i princip inte har några bärbara modeller under premiumsegmentet.

Den konfiguration du vill ha blir då en 16” MBP som med 16GB RAM och 1TB SSD landar på 38500kr idag.

Så ditt val är antingen en Win-maskin långt under premiumsegmentet (kan vara en riktigt bra laptop för det) eller leta efter nån beggad.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det finns en handfull PC som klarar dessa krav. Ingen Mac.
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-ba...ce=438-10034.6
Vilket var min poäng från första början. Det går inte bara att ta en dator från Apple och låta alla andra datorer tävla mot denne helt utifrån Apples kriterier.

1 TB SSD, 15" skärm och ett pris under 10 000 kronor är helt normala krav. Men trots detta misslyckas Apple katastrofalt med att uppnå dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in