2022-05-04, 12:17
Medlem
Har en överansträngning i knät och sjukgymnastikövningarna räcker tyvärr inte, har hållit på i 8 veckor, svullnaden är mindre men är inte borta, så nästa steg är att köra en kur NSAID ( ipren eller naproxen) och hoppas på att få bort inflammationen på det sättet, men min google-fu sviker mig och jag lyckas inte hitta vad som är ""normal" dos och längd för en sådan behandling.
Citera
2022-05-04, 13:43
Medlem
TröttSvensks avatar
Jag fick rådet att ta 2 st naproxen per dygn, 1 st morgon och 1 st kväll under 7 till 10 dagar av läkare när jag hade en inflammation i armbågen.
Citera
2022-05-04, 14:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askitecken123
Har en överansträngning i knät och sjukgymnastikövningarna räcker tyvärr inte, har hållit på i 8 veckor, svullnaden är mindre men är inte borta, så nästa steg är att köra en kur NSAID ( ipren eller naproxen) och hoppas på att få bort inflammationen på det sättet, men min google-fu sviker mig och jag lyckas inte hitta vad som är ""normal" dos och längd för en sådan behandling.

Kolla om du har framgång med salva först som du stryker på området. Voltaren är en NSAID gel. Då slipper du behandla hela kroppen med piller som du sväljer. Borde vara betydligt skonsammare mot magen dessutom

Jag fick bort en envis inflammation i ryggslutet med Voltarengelen

" Voltaren gel 23,2 mg/g innehåller den aktiva substansen diklofenak som tillhör gruppen icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID). Gelen behövs endast appliceras var 12:e timme och masseras in direkt där du har ont. Voltaren gel lindrar både smärtan och behandlar inflammationen. Voltaren gel används vid mild till måttlig smärta i samband med muskel- och ledvärk från t.ex. sportskador. Läs alltid bipacksedeln noga före användning."
Senast redigerad av Opaque 2022-05-04 kl. 14:51.
Citera
2022-05-04, 14:51
Medlem
Tack!
Har som tur är inte direkt ont i knät men har inte kunnat böja benet fullt på två månader och att sitta på huk är ju bara att glömma... så det lär inte läka ut av sig själv...
och tyvärr så har jag nog redan hunnit felbelasta höften lite så det har nog uppstått en sekundär inflammation där. Så det får bli piller, och omeprazol för magen...

Blev förvånad över att det inte finns en doseringsrekommendation i FASS för en "anti-inflammations-kur" trodde det var en av de vanligaste behandlingarna med NSAID.
Citera
2022-05-04, 20:32
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kolla om du har framgång med salva först som du stryker på området. Voltaren är en NSAID gel. Då slipper du behandla hela kroppen med piller som du sväljer. Borde vara betydligt skonsammare mot magen dessutom

Jag fick bort en envis inflammation i ryggslutet med Voltarengelen

" Voltaren gel 23,2 mg/g innehåller den aktiva substansen diklofenak som tillhör gruppen icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID). Gelen behövs endast appliceras var 12:e timme och masseras in direkt där du har ont. Voltaren gel lindrar både smärtan och behandlar inflammationen. Voltaren gel används vid mild till måttlig smärta i samband med muskel- och ledvärk från t.ex. sportskador. Läs alltid bipacksedeln noga före användning."

Detta.
Hade också provat gel först. Hade själv en inflammation i ett knä på grund av en olycka och jag tyckte voltaren gel funkade bra, smorde en gång på morgonen och innan jag skulle lägga mig och sova, minns inte exakt hur många dagar för inflammationen la sig succesivt, på slutet smorde jag bara innan jag gick och la mig, men höll på i kanske 10-14 dagar. Fick testa gel som steg ett och om det inte gav effekt så sa läkaren att jag skulle käka en tablett ipren 500mg en gång om dagen (en tablett till vid behov dvs om jag fick ont) i 7 dagar till att börja med. Slapp tabletterna, vilket jag var glad för eftersom jag har känslig mage.

Om jag inte minns fel från den gången så ska man inte gå på NSAID-kur för länge, helst så låg dos som det är möjligt och under en begränsad tid, typ en vecka, max två veckor. Läkaren gaggade något om det i alla fall.
Citera
2023-01-16, 18:15
Medlem
inflammation är bra. Din kropp startar inflammation om det känns som att det behöver. Om du inte då har en sjukdom. Utan inflammation blir sår värre och värre tills du behöver amputera.
Citera
2023-01-16, 18:20
Medlem
NSAID, antiflogistika, behandlar smärta vid inflammation. Det minskar inte inflammationen som tex kortison gör.

Vid ett akut smärtskede, med svullnad, värmeökning så har dessa god effekt på smärtan inflammationen ger.

Vid kvarvarande smärta efter det akuta är det mikroskopiska skador i ex senor då, som ömmar vis aktivitet och aktiv rehab är det som på sikt hjälper.

NSAID kan fortfarande minska smärtan även om det ej är inflammation förstås.

Maxdos Naproxen är 500 mg morgon och kväll. Gör det ingen skillnad på 1-2 v är det helt onödigt att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in