2022-05-04, 12:06
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Är i köptankar om varför inte skaffa vätsketätt madrasskydd (bäddmadrass) och tom ev vätskeresistent kantklädes för mellanmadrassen (men det är nog överdrivet om man redan har vätsketätt madrasskydd)

Vätskeavvisade madrassskydd :
https://www.ikea.com/se/sv/search/pr...20madrassskydd

Mellanmadrass kantklädsel
https://www.ikea.com/se/sv/search/pr...ntkl%C3%A4dsel

Avser för en kontinentalsäng

Varför kan man tyckas behöva det ? Kommer man pinka ner sig i sömnen och dränka in bäddmadrassen eller kommer man råka spilla en massa dricka i sängen eller kommer ev katter markera revir i sängen mm olika upplägg.

A: Nä inte än så länge men varför inte skaffa det?

Nån som kan förklara nackdelarna med vätsketätt madrassskydd ?

Tex.

1. Man sover sämre eftersom man glider runt på den glatta ytan även om man lägger till ett extra otätat madrasskydd el lakan över det vätsketäta skyddet - på bäddmadrassen

2. Kroppen kan inte avleda värme, eller avkylas genom det vattentäta madrassskyddet på samma sätt som otätat och eller det blir instänkt och oskönt, icke luftcirkulerande, isolerande

3. Allergier, bakterier samlas pga det är vattentätt

4. Kan det tänkas behövas en tunn bäddmadrass som absorbent utanpå vätskeskydds överdraget

Ni som har vattensäkert madrasskydd av olika orsaker, hur upplever ni sömnen ?
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-04 kl. 12:12.
Citera
2022-05-04, 12:28
Medlem
MasterBobs avatar
Det finns nog en anledning varför inte alla sängar och madrasser levereras med madrasskydd/gummimadrass/inkontinensskydd? Spontant tänker jag på att de knappast kan andas vilket då gör sängen äcklig att sova i.

Dessutom, om du inte redan har grava problem med att hålla tätt - är det inte lite overkill att köpa sånt här i förebyggande syfte
Citera
2022-05-04, 12:29
Medlem
Sooks avatar
Ju mer lager mellan madrass och dig gör madrassens egenskaper sämre. Annars är det inget problem med vätskeskydd. Sovit på det flera gånger och det går utmärkt. Men om man inte behöver det känns det ju rätt meningslöst. För det förbättrar ju inte sovupplevelsen på något sätt.
Citera
2022-05-04, 14:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Det finns nog en anledning varför inte alla sängar och madrasser levereras med madrasskydd/gummimadrass/inkontinensskydd? Spontant tänker jag på att de knappast kan andas vilket då gör sängen äcklig att sova i.

Dessutom, om du inte redan har grava problem med att hålla tätt - är det inte lite overkill att köpa sånt här i förebyggande syfte

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ju mer lager mellan madrass och dig gör madrassens egenskaper sämre. Annars är det inget problem med vätskeskydd. Sovit på det flera gånger och det går utmärkt. Men om man inte behöver det känns det ju rätt meningslöst. För det förbättrar ju inte sovupplevelsen på något sätt.

Ja jag tänker samma sak i princip som er ang att det är överdrivet när man inte har läckage problem.

Har köpt en säng för över 15 tusen inte allt för länge sen. Och man vill ju bevara sängen i bästa skick under många herrans år utan att behöva tvätta den pga spill eller "lukter" osv som i första hand sugs upp i bäddmadrassen.

Tex bäddmadrassen är alldeles för stor för en större tvättmaskin. Så då får man isf lämna in den på en kemtvätt. I värsta fall man skulle spilla en stor burk öl eller likande är ju risken ännu större att det vätskan går igenom bäddmadrassen och in i mellanmadrassen. Blir liksom ett ganska omfattande reningsarbete då fast det finns genvägar

Så vad tror ni om att "plast" -vattentäta mellanmadrassen?? Men inte bäddmadrassen. Skulle det på nåt sätt försämra sovupplevelsen och "kroppsventilationen" Ja som bekant så är ju kontinental uppbyggd så här :

Citat:
En kontinentalsäng är uppbyggd av fler lager resår och madrasser, vilket ger en extra följsam och lyxig känsla. Sängen består av en resårbotten med ram och resårfjädrar längst ner, en resårmadrass med ytterligare resårfjädrar i mitten och en bäddmadrass högst upp.

Jag har dock alldrig kollat upp hur man ev skulle kunna rengöra "indränkt" resårmadrass om man skulle spekulera i att den var spilld på
Citera
2022-05-04, 14:24
Medlem
MasterBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja jag tänker samma sak i princip som er ang att det är överdrivet när man inte har läckage problem.

Har köpt en säng för över 15 tusen inte allt för länge sen. Och man vill ju bevara sängen i bästa skick under många herrans år utan att behöva tvätta den pga spill eller "lukter" osv som i första hand sugs upp i bäddmadrassen.

Tex bäddmadrassen är alldeles för stor för en större tvättmaskin. Så då får man isf lämna in den på en kemtvätt. I värsta fall man skulle spilla en stor burk öl eller likande är ju risken ännu större att det vätskan går igenom bäddmadrassen och in i mellanmadrassen. Blir liksom ett ganska omfattande reningsarbete då fast det finns genvägar

Så vad tror ni om att "plast" -vattentäta mellanmadrassen?? Men inte bäddmadrassen. Skulle det på nåt sätt försämra sovupplevelsen och "kroppsventilationen" Ja som bekant så är ju kontinental uppbyggd så här :

Jag har dock alldrig kollat upp hur man ev skulle kunna rengöra "indränkt" resårmadrass om man skulle spekulera i att den var spilld på
Spill och annan skit är ju vad du har bäddmadrassen till?

Jag själv personligen älskar att äta i sängen och den har fått smaka på allt ifrån uthällt rödvin till intorkad köttfärssås och säkert en och annan droppe piss också. En gång var jag så jävla packad att jag somnade med huvudet rätt ner i en tallrik chili con carne. Detta hade så klart smetats ut och kladdats av överallt dagen efter… Har en rätt dyr säng jag också ska tilläggas - Men när bäddmadrassen är alltför grisig så köper man ju bara en ny - det är det den är till för. Själva sängen är helt ren och spotless.

Om du nu inte har tänkt att göra något väldigt märkligt och bisarrt i din säng…… 😵‍💫

En bra bäddmadrass kostar typ vadå, 2k? Det är ju inte så farligt. Köp en ny i halvåret bara.
Senast redigerad av MasterBob 2022-05-04 kl. 14:27.
Citera
2022-05-04, 16:35
Medlem
Sooks avatar
Att köpa vätskeskydd är enbart vettigt om man vet med sig att personen som sover där har problem med inkontinens eller om man av andra orsaker spiller vätskor regelbundet och i större mängd.

Sen tycker inte jag en fläck på madrassen spelar så stor roll, det är ju ingen som någonsin ser den ändå. Hellre det än att sova på kisskydd även om det funkar det med. Jag har själv ingen bäddmadrass då jag vill komma så nära madrassen som möjligt. Nackdelen är ju att om man svettas rejält på sommaren så blir det lätt svettfläckar. Så det finns fördelar och nackdelar med allt.
Citera
2022-05-04, 18:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Spill och annan skit är ju vad du har bäddmadrassen till?

Jag själv personligen älskar att äta i sängen och den har fått smaka på allt ifrån uthällt rödvin till intorkad köttfärssås och säkert en och annan droppe piss också. En gång var jag så jävla packad att jag somnade med huvudet rätt ner i en tallrik chili con carne. Detta hade så klart smetats ut och kladdats av överallt dagen efter… Har en rätt dyr säng jag också ska tilläggas - Men när bäddmadrassen är alltför grisig så köper man ju bara en ny - det är det den är till för. Själva sängen är helt ren och spotless.

Om du nu inte har tänkt att göra något väldigt märkligt och bisarrt i din säng…… 😵‍💫

En bra bäddmadrass kostar typ vadå, 2k? Det är ju inte så farligt. Köp en ny i halvåret bara.

Ja det är alldrig omöjligt ovanligt att man vill sträcka ut sig i sängen med datorn på ett sängbord och sippa på en drink el vin eller klunka bärs medans man surfar runt på diverse sidor och sociala medier

Ja därikring 2 k eller denna se länk ;-) nä bara skojar, men jag antar på båda länkarna (3st) nedan att man är nog ganska intresserad av en garanti där ang tvättning av en bäddmadrass

https://www.emma.se/diamond-baddmadr...EALw_wcB#133=7

https://sangvaruhuset.se/sv/artiklar...QaAjwOEALw_wcB

Hoppsan kerstin (uttryck) 50 K ;-)

https://www.sova.se/s/sova/madrasser...B&gclsrc=aw.ds

Ja jag bryr mig inte så värst mycket om bäddmadrassen längre som sagt och jag väljer i många fall att ligga ner på sidan och läsa, utföra uppgifter mm framför datorn fast det kan vara bättre att sitta men det gör jag ochså.

Men följdfrågan var ifall jag skulle köra vätaskydd istället på resårmadrassen bara eller är det verkligen så att det har betydelse både för komforten och "andningen" av sängen tom där för ens kropp ?

Inte för att det är skitnödvändigt utan bara ifall det går fint.. utan att tumma på finkänsliga comforten
Kanske en fråga som man får fråga en sängförsäljare ivf. Dom borde ju insikt om det ang "luftningen"
Det handlar om detaljer men det är alltid kul å lära sig nåt nytt ovanligt spörsmål
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-04 kl. 18:15.
Citera
2022-05-04, 18:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att köpa vätskeskydd är enbart vettigt om man vet med sig att personen som sover där har problem med inkontinens eller om man av andra orsaker spiller vätskor regelbundet och i större mängd.

Sen tycker inte jag en fläck på madrassen spelar så stor roll, det är ju ingen som någonsin ser den ändå. Hellre det än att sova på kisskydd även om det funkar det med. Jag har själv ingen bäddmadrass då jag vill komma så nära madrassen som möjligt. Nackdelen är ju att om man svettas rejält på sommaren så blir det lätt svettfläckar. Så det finns fördelar och nackdelar med allt.

Ja svett är ju en faktor ochså.. som "förbrukar" bäddmadrassen
Som sagt "spillskyddet" gör sig nog ev bäst på mellanmadrassen om man ens ska ha nåt
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-04 kl. 18:16.
Citera
2022-05-22, 10:51
Medlem
gulaLejonets avatar
Vi köpte inför att vårt barn skulle potträna. Inte känt av det alls. Numera läggs det på om det går kräksjuka på förskolan, just in case.
Men ser inte varfor du ska ha det om du är en småbarnsfri person, då räcker det väl med ett vanligt madrasskydd + madrassöverdrag?
Kan tillägga att väsketätta madrasskydd är relativt dyrt (tyckte vi som bara använde dem en begränsad tid) men ullared har bra billiga om du har vägarna förbi.
Citera
2022-05-29, 23:14
Medlem
Köpte både sängklädsel/överdrag (till resårbottnen) och vattentätt flanellakan (till bäddmadrassen) till sängen jag köpte nyligen.

Sängklädsel är mer för att skydda/renhålla resårbottnen, enkelt att ta av och tvätta till skillnad från resårbottnen som är en klädd sängram. Samma med bäddmadrassen fast här valde jag då ett vattentätt flanellakan under ett vanligt lakan.

Lider inte av inkontinens men jag kan inte räkna antalet gånger jag läckt blod under natten vilket har varit svårt att få bort från bäddmadrass. Har inte ekonomi att byta bäddmadrass ofta och vill inte belasta miljön i onödan. Så jag vill att sängen ska hålla sig fräsch så länge som möjligt. Både sängklädsel/överdrag och vattentätt flanellakan är ju snorbilligt i jämförelse med att behöva köpa nytt.
Senast redigerad av Bellatricks 2022-05-29 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in