• 1
  • 2
2022-05-04, 09:48
Medlem
Ska på anställningsintervju idag. Lite ovanligt för mig eftersom jag egentligen bara jobbat på ett ställe.
Jag jobbar inom IT, hanterar applikationer och system, daglig drift och ärendehantering osv.
Har jobbat sen 2013 men har väldigt dålig lön pga anledningar som jag inte orkar ta upp här nu, så har sökt mig vidare och ska på intervju idag.

Problemet är att jag inte vet vad jag ska sikta på för lön. Har googlat lite och verkar få fram att nånstans mellan 35-40 borde vara OK.. Jag vill verkligen ha detta jobb så vill inte riskera att låta för snobbig och komma med ett för högt anspråk om de frågar mig först..

vad tycker flashback?
Citera
2022-05-04, 09:49
om det verkar ligga mellan 35-40 fråga efter 37.5 då
Citera
2022-05-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikurai90
Ska på anställningsintervju idag. Lite ovanligt för mig eftersom jag egentligen bara jobbat på ett ställe.
Jag jobbar inom IT, hanterar applikationer och system, daglig drift och ärendehantering osv.
Har jobbat sen 2013 men har väldigt dålig lön pga anledningar som jag inte orkar ta upp här nu, så har sökt mig vidare och ska på intervju idag.

Problemet är att jag inte vet vad jag ska sikta på för lön. Har googlat lite och verkar få fram att nånstans mellan 35-40 borde vara OK.. Jag vill verkligen ha detta jobb så vill inte riskera att låta för snobbig och komma med ett för högt anspråk om de frågar mig först..

vad tycker flashback?

säg 40 tkr, och så får de pruta ned det lite om de vill det. Vad är det för tjänst?
Citera
2022-05-04, 09:59
Medlem
Det är en IT-Datatekniker tjänst med diverse system och applikationsansvar, centralt i en stor stad i ett stort företag.
Jag får väl känna av viben i rummet men lutar väl åt att jag siktar på runt 40tkr, vilket skulle vara en extrem ökning eftersom idag har typ 26..
Citera
2022-05-04, 10:03
Medlem
Facades avatar
Citat:
Det är en IT-Datatekniker tjänst med diverse system och applikationsansvar, centralt i en stor stad i ett stort företag.
Jag får väl känna av viben i rummet men lutar väl åt att jag siktar på runt 40tkr, vilket skulle vara en extrem ökning eftersom idag har typ 26..
Glöm inte att det är en dialog, inte monolog.
Du säger vad du vill ha, dom säger vad dom vill ge.
Och så får ni göra en dialog om det så båda parter blir nöjda.
Blir inte båda parter nöjda så blir ni tyvärr inte det, och då får man gå skilda vägar.
Citera
2022-05-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Glöm inte att det är en dialog, inte monolog.
Du säger vad du vill ha, dom säger vad dom vill ge.
Och så får ni göra en dialog om det så båda parter blir nöjda.
Blir inte båda parter nöjda så blir ni tyvärr inte det, och då får man gå skilda vägar.

Jo självklart, problemet är att jag är så osäker eftersom det är första gången. jag är ju egentligen "nöjd" om jag skulle få 33 eftersom det är en OK ökning, men det skadar ju inte att sikta högt, för det kanske går vägen, men som sagt jag vill ju inte att dom ska skratta mig i ansiktet om de tycker att man är fåfäng och vill ha för mkt
Citera
2022-05-04, 10:10
Medlem
D45Ks avatar
Det gäller att du ber om en lön som också verkar rimlig för din kompetens.
Ber du om för högt ger du intryck av att ha dålig självinsikt eller att du övervärderar dig själv.

Ett trick kan vara att säga:
Jag har fått erbjudande på 40K från en annan.

Det gäller sedan att leva upp till lönen i prestation.
Citera
2022-05-04, 10:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Jag tycker faktiskt att 40K inte är helt orimligt att utgå ifrån med den erfarenheten. Särskilt om du har högskolepoäng i ryggen.

Medellönen för typ systemadministratörer, IT-tekniker eller vad man nu vill kalla det var strax över 40K för två år sedan enligt SCBs statistik.

Med den erfarenheten bör du kunna efterfråga just medellön inom yrket.
Citera
2022-05-04, 10:29
Medlem
Bonnatorps avatar
Känner du att du lärt dig tillräckligt under tiden på ditt nuvarande jobb som är skäl för 40.000?

Om du hade varit arbetsgivare, hade du känt dig bekväm med att ha en person framför dig som har de egenskaper du kommer ha på intervjun, och betala 52.500:- per månad efter arbetsgivaravgift för att anställa denne?
Citera
2022-05-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tycker faktiskt att 40K inte är helt orimligt att utgå ifrån med den erfarenheten. Särskilt om du har högskolepoäng i ryggen.

Medellönen för typ systemadministratörer, IT-tekniker eller vad man nu vill kalla det var strax över 40K för två år sedan enligt SCBs statistik.

Med den erfarenheten bör du kunna efterfråga just medellön inom yrket.

Låter rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Känner du att du lärt dig tillräckligt under tiden på ditt nuvarande jobb som är skäl för 40.000?

Om du hade varit arbetsgivare, hade du känt dig bekväm med att ha en person framför dig som har de egenskaper du kommer ha på intervjun, och betala 52.500:- per månad efter arbetsgivaravgift för att anställa denne?

Svårt att svara på detta utan att veta vad mina kollegor i nuläget eller på nya jobbet har för lön, för det är den enda realistiska jämförelsen jag skulle kunna göra.
Citera
2022-05-04, 10:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

vad tycker flashback?

Tänk också på att lön inte är allt, man kan alltid förhandla om semester, sjukförsäkring, bonus, förmånsbil, busskort eller vad som nu kan vara viktigt för just dig.
Själv hoppade jag över årets löneökning men fick istället nästan en vecka mer i semester då jag tyckte det var mer värt för just mig.

Själv ser jag samtidigt också en intervju mer som ett förhållande, det är inte bara du som ska ge utan de ska också visa att de vill ha dig där och att ni båda ska känna att ni kommer trivas ihop. Så det är lika mycket i företagets intresse att sälja in dem och deras företag till dig som att du ska sälja in dig till företaget.
Oftast brukar man nu för tiden ha mellan 2-4 intervjuer beroende på jobb ska tilläggas så inte säkert att lön kommer upp denna gång. Tänk också på att kunnigt IT folk inte växer på träd så har du rätta kunskaperna för jobbet så ligger du absolut bra till. Se alltid ditt eget värde och nedvärdera dig absolut inte.
Att få en bra lön är alltid trevligt men är chefen en idiot så kommer den lönen inte vara värd något alls då du kommer må dåligt varje dag.

Lycka till idag och berätta gärna hur det gick.
Citera
2022-05-04, 10:40
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Låter rimligt.

Svårt att svara på detta utan att veta vad mina kollegor i nuläget eller på nya jobbet har för lön, för det är den enda realistiska jämförelsen jag skulle kunna göra.
Något som ibland fungerar är att göra lönekoll på dina nuvarande kollegor, och möjligen kollegorna på nya jobbet. Går se ibland hur länge de jobbat på linkedin.

Dock fungerar det bara om de jobbar precis heltid och och inte har något extrakneg, men det borde gå luska fram om nuvarande kollegor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in