Citat:
Ursprungligen postat av
nikurai90
Ska på anställningsintervju idag. Lite ovanligt för mig eftersom jag egentligen bara jobbat på ett ställe.
Jag jobbar inom IT, hanterar applikationer och system, daglig drift och ärendehantering osv.
Har jobbat sen 2013 men har väldigt dålig lön pga anledningar som jag inte orkar ta upp här nu, så har sökt mig vidare och ska på intervju idag.
Problemet är att jag inte vet vad jag ska sikta på för lön. Har googlat lite och verkar få fram att nånstans mellan 35-40 borde vara OK.. Jag vill verkligen ha detta jobb så vill inte riskera att låta för snobbig och komma med ett för högt anspråk om de frågar mig först..
vad tycker flashback?
Tänk också på att lön inte är allt, man kan alltid förhandla om semester, sjukförsäkring, bonus, förmånsbil, busskort eller vad som nu kan vara viktigt för just dig.
Själv hoppade jag över årets löneökning men fick istället nästan en vecka mer i semester då jag tyckte det var mer värt för just mig.
Själv ser jag samtidigt också en intervju mer som ett förhållande, det är inte bara du som ska ge utan de ska också visa att de vill ha dig där och att ni båda ska känna att ni kommer trivas ihop. Så det är lika mycket i företagets intresse att sälja in dem och deras företag till dig som att du ska sälja in dig till företaget.
Oftast brukar man nu för tiden ha mellan 2-4 intervjuer beroende på jobb ska tilläggas så inte säkert att lön kommer upp denna gång. Tänk också på att kunnigt IT folk inte växer på träd så har du rätta kunskaperna för jobbet så ligger du absolut bra till. Se alltid ditt eget värde och nedvärdera dig absolut inte.
Att få en bra lön är alltid trevligt men är chefen en idiot så kommer den lönen inte vara värd något alls då du kommer må dåligt varje dag.
Lycka till idag och berätta gärna hur det gick.