2022-05-04, 08:37
Bannlyst
Text ur dagens mejl från Compricer:

'Som du kanske redan vet så baseras elpriset på tillgång och efterfrågan och styrs av det som kallas för spotpris, det pris som sätts timme för timme av den nordiska elbörsen NordPool. Har du ett elavtal med månatligt rörligt elpris betalar du alltid samma elpris per kWh under hela månaden. Ditt pris är då ett genomsnitt av hela månadens timpriser.'

Min fråga lyder då: Spelar det någon roll om jag använder elen när den kostar 3 kr på morgonen eller när den kostar 50 öre på natten ?? Blir min kostnad för elen den samma ? Förstår att nätkostnaden kan vara olika på hög och lågtid.
Citera
2022-05-04, 09:08
Bannlyst
Nej det spelar ingen roll när du använder elen. Du får uträknat på månaden ett spotpris du betalar med rörligt pris

Har du timpris betalar du vad elen kostar den timmen och kan löna sig om du tex bara använder den när den är billig.
Senast redigerad av Covid1337 2022-05-04 kl. 09:11.
Citera
2022-05-04, 09:20
Medlem
För ordinarie rörliga elpris abbonemang spelar det ingen roll. Elleverantören räknar helt enkelt ihop sina utgifter för att köpa till spot-pris/dagspris i slutet av månaden och delar ut kostnaden på sina kunder.

Vissa leverantörer, Tibber mfl har timdebitering som standard, så spelar det roll. Så håll koll på vilket abbonemang du har.
Citera
2022-05-04, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ty80
För ordinarie rörliga elpris abbonemang spelar det ingen roll. Elleverantören räknar helt enkelt ihop sina utgifter för att köpa till spot-pris/dagspris i slutet av månaden och delar ut kostnaden på sina kunder.

Vissa leverantörer, Tibber mfl har timdebitering som standard, så spelar det roll. Så håll koll på vilket abbonemang du har.

Tack för svaret,
Då handlar det egentligen bara om att hålla nere antalet kWH och få lite lägre bärarkostnad på kvällen.
Citera
2022-05-04, 10:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Text ur dagens mejl från Compricer:

'Som du kanske redan vet så baseras elpriset på tillgång och efterfrågan och styrs av det som kallas för spotpris, det pris som sätts timme för timme av den nordiska elbörsen NordPool. Har du ett elavtal med månatligt rörligt elpris betalar du alltid samma elpris per kWh under hela månaden. Ditt pris är då ett genomsnitt av hela månadens timpriser.'

Min fråga lyder då: Spelar det någon roll om jag använder elen när den kostar 3 kr på morgonen eller när den kostar 50 öre på natten ?? Blir min kostnad för elen den samma ? Förstår att nätkostnaden kan vara olika på hög och lågtid.

(FB) Den stora och sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
Citera
2022-05-04, 12:51
Medlem
Sjukt att man ska tvingas styra sitt elanvändande i sverige år 2022, med världens högsta skatter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in