Citat:
Ursprungligen postat av
TuffBakomTangenten
Nu pratar jag inte om enbart oäkta föreningar eller föreningar som har en stor del intäkter via uthyrning av kommersiella lokaler. Tänk följande exempel:
BRF #1: 100 lägenheter, alla bostadsrätter
BRF #2: 100 lägenheter, 80 bostadsrätter & 20 hyresrätter
Som jag ser det kommer ju BRF #2 ha hyresintäkter som överstiger driftkostnaderna för de 20 hyresrätterna och hyresgästerna kan således finansiera en längre månadsavgift för de 80 bostadsrätterna. Dessutom höjs hyresintäkten via inflationen så på det viset är kassaflödet säkrat.
Har vi dessutom en stigande marknad ökar ju även värdet på hyresrätterna om de skulle ombildas. Dvs. ju längre man kan behålla dem som hyresrätter ju bättre (i en stigande marknad)
Har jag missat någonting?
BRFer är dåliga hyresvärdar, hyresgäster kan ställa till med massa strul, inte betala hyra etc, att få någon vräkt är ett helvete som kan överklagas tills kossorna kommer hem.
Hyresgäster kan också strula till förändringar genom att ta frågan till hyresnämnden vars beslut kan gå emot medlemmarnas vilja.
Föreningen kan "tvingas" sälja lägenheten vid en ofördelaktig tidpunkt och hyresgästen flyttar vid lågkonjunktur och höga räntor.
Styrelsen i en förening ska vara mycket kunnig och uthållig för att existerande hyresrätter inte ska säljas av vid utflyttning. Sen är det en annan sak med affärslokaler eller lokaler för annan verksamhet än boende.