• 1
  • 2
2022-05-03, 14:52
Medlem
Nu pratar jag inte om enbart oäkta föreningar eller föreningar som har en stor del intäkter via uthyrning av kommersiella lokaler. Tänk följande exempel:

BRF #1: 100 lägenheter, alla bostadsrätter
BRF #2: 100 lägenheter, 80 bostadsrätter & 20 hyresrätter

Som jag ser det kommer ju BRF #2 ha hyresintäkter som överstiger driftkostnaderna för de 20 hyresrätterna och hyresgästerna kan således finansiera en längre månadsavgift för de 80 bostadsrätterna. Dessutom höjs hyresintäkten via inflationen så på det viset är kassaflödet säkrat.

Har vi dessutom en stigande marknad ökar ju även värdet på hyresrätterna om de skulle ombildas. Dvs. ju längre man kan behålla dem som hyresrätter ju bättre (i en stigande marknad)

Har jag missat någonting?
Citera
2022-05-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nu pratar jag inte om enbart oäkta föreningar eller föreningar som har en stor del intäkter via uthyrning av kommersiella lokaler. Tänk följande exempel:

Som jag ser det kommer ju BRF #2 ha hyresintäkter som överstiger driftkostnaderna för de 20 hyresrätterna och hyresgästerna kan således finansiera en längre månadsavgift för de 80 bostadsrätterna. Dessutom höjs hyresintäkten via inflationen så på det viset är kassaflödet säkrat.

Har vi dessutom en stigande marknad ökar ju även värdet på hyresrätterna om de skulle ombildas. Dvs. ju längre man kan behålla dem som hyresrätter ju bättre (i en stigande marknad)

Vem anser detta?
Citera
2022-05-03, 15:13
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dels ska ju dom här hyresrätterna underhållas med vitvaror och målning osv. Sen är det väl inte samma engagemang från HR-folket, med städdagar och annat.
Citera
2022-05-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Dels ska ju dom här hyresrätterna underhållas med vitvaror och målning osv. Sen är det väl inte samma engagemang från HR-folket, med städdagar och annat.

Föreningen går ju ändå plus så spelar ju ingen roll… visst en allt för stor andel HR är såklart inte bra för att hitta styrelseunderlag osv
Citera
2022-05-03, 15:32
Medlem
Säljer föreningen av de resterande lägenheterna som nu är hyresrätter kan de använda dessa pengar till att betala av delar av de lån som föreningen har och därmed sänka de fasta kostnaderna föreningen har för ränta och amortering på dessa lån samt bättra på föreningens kreditvärdighet och eventuellt sänka räntan på kvarvarande lån.

Föreningen slipper dessutom ansvaret för underhållet på dessa lägenheter då mycket av ansvaret för underhållet kommer att övergå till innehavarna för dessa lägenheter.
Citera
2022-05-03, 15:41
Medlem
Citat:
Jag har alltid hört tvärtom, med en andel hyresrätter har föreningen dolda tillgångar som kan säljas av allteftersom hyresvärdarna flyttar ut.
Citera
2022-05-03, 16:02
Medlem
Fördel med hyresrätter:
Tillgångar som kan säljas på sikt.

Nackdel:
BRF:en behöver bedriva uthyrningsverksamhet som kan vara kostsamt. Hyresgäster brukar vara jobbiga och komma med krav på renoveringar bland annat. Man kan behöva anställa folk utifrån som sköter detta.

Det bildas en vi och dom känsla.
Senast redigerad av Mr.Sharpie 2022-05-03 kl. 16:05.
Citera
2022-05-03, 17:25
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Fördel med hyresrätter:
Tillgångar som kan säljas på sikt.

Nackdel:
BRF:en behöver bedriva uthyrningsverksamhet som kan vara kostsamt. Hyresgäster brukar vara jobbiga och komma med krav på renoveringar bland annat. Man kan behöva anställa folk utifrån som sköter detta.

Det bildas en vi och dom känsla.

Det här summerar det perfekt.

När det gäller hyreslokaler i BRF är de en väldigt osäker inkomstkälla. Något pandemin visat på
Citera
2022-05-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem anser detta?

Min fundering också. Mäklarna brukar snarare lyfta fram det som en fördel (dolda tillgångar).
Citera
2022-05-03, 19:37
Medlem
Citat:
Föreningen går ju ändå plus så spelar ju ingen roll… visst en allt för stor andel HR är såklart inte bra för att hitta styrelseunderlag osv

Så vem anser dem vara sämre?
Citera
2022-05-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Min fundering också. Mäklarna brukar snarare lyfta fram det som en fördel (dolda tillgångar).
OM hyresgästen skall flytta ja, men denne kan ju bo kvar i årtionden framöver.
Citera
2022-05-03, 20:15
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:

BRFer är dåliga hyresvärdar, hyresgäster kan ställa till med massa strul, inte betala hyra etc, att få någon vräkt är ett helvete som kan överklagas tills kossorna kommer hem.

Hyresgäster kan också strula till förändringar genom att ta frågan till hyresnämnden vars beslut kan gå emot medlemmarnas vilja.

Föreningen kan "tvingas" sälja lägenheten vid en ofördelaktig tidpunkt och hyresgästen flyttar vid lågkonjunktur och höga räntor.

Styrelsen i en förening ska vara mycket kunnig och uthållig för att existerande hyresrätter inte ska säljas av vid utflyttning. Sen är det en annan sak med affärslokaler eller lokaler för annan verksamhet än boende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in