2022-05-05, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ta ner classicshell

http://www.classicshell.net/downloads/

Då får du Win 7 startmenyer och du kan ställa in det som du vill, använder det sedan länge tillbaka, fungerar utan problem och det går att skifta till ordinarie via ett knapptryck.
Utvecklas inte längre sen några år tillbaka. Det är https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/ som gäller nu.

---

Windows 12? Ja det blir väl säkert någon SaaS-lösning som man ska prenumerera på och betala månadsavgift för som all annan mjukvara nu för tiden. Tippar att jag gått över till Linux innan det släpps, eller senast när man slutar släppa säkerhetsuppdateringar till Windows 10. Egentligen bara lathet att jag inte redan gjort det.
Citera
2022-05-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Utvecklas inte längre sen några år tillbaka. Det är https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/ som gäller nu.

---

Windows 12? Ja det blir väl säkert någon SaaS-lösning som man ska prenumerera på och betala månadsavgift för som all annan mjukvara nu för tiden. Tippar att jag gått över till Linux innan det släpps, eller senast när man slutar släppa säkerhetsuppdateringar till Windows 10. Egentligen bara lathet att jag inte redan gjort det.

Verkar ju vara samma fast med W11 stöd
Citera
2022-05-05, 10:18
Medlem
Kan man verkligen porta över hela operativsystemet till molnet och behålla spelfantasterna?
Citera
2022-05-05, 10:26
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag använder fortfarande Windows 7 och har aldrig haft en tanke på att uppgradera. Jag kommer definitivt inte att skaffa Windows 12.

windows 10 var ju ok men 11:an som jag kör nu är så jävla luddigt, man hittar fan ingenstans till det man vill.
Citera
2022-05-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Verkar ju vara samma fast med W11 stöd
Ja men poängen är att den uppdateras och buggar fixas. Sista versionen av Classic Shell släpptes 2017 och åtminstone jag hade problem med den efter att ha installerat en av de större Windows 10-uppdateringarna (man fick upp någon varningsruta varje gång man bootade upp Windows). Finns säkert fler problem än så eftersom en av anledningarna till att snubben som utvecklade ursprungliga Classic Shell slutade var att "Windows 10 is being updated way too frequently (twice a year) and each new version changes something that breaks Classic Shell". Så han släppte källkoden som open source och andra tog över utvecklingen vilket resulterade i det som nu är Open shell.
http://www.classicshell.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=8147
Citera
2022-05-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Ja men poängen är att den uppdateras och buggar fixas. Sista versionen av Classic Shell släpptes 2017 och åtminstone jag hade problem med den efter att ha installerat en av de större Windows 10-uppdateringarna (man fick upp någon varningsruta varje gång man bootade upp Windows). Finns säkert fler problem än så eftersom en av anledningarna till att snubben som utvecklade ursprungliga Classic Shell slutade var att "Windows 10 is being updated way too frequently (twice a year) and each new version changes something that breaks Classic Shell". Så han släppte källkoden som open source och andra tog över utvecklingen vilket resulterade i det som nu är Open shell.
http://www.classicshell.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=8147

4.3.1 har jag kört så länge jag kan minnas och gör det än idag utan några som helst problem, men bra att de fortsätter utveckla detta.
Citera
2022-05-24, 15:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Kan man verkligen porta över hela operativsystemet till molnet och behålla spelfantasterna?
Tror nog dom flesta användare vill ha en datorns operativsystem installerat lokalt faktiskt. Ett köra Windows direkt i molnet lär ju bara försämra prestandan. Att lagra dokument i molnet så som Chroombook gör är en sak men även där ligger ju själva operativet lokalt. Den som kör bärbart vill nog kunna köra sin dator även där man inte har Wifiuppkoppling.
Citera
2022-05-24, 17:32
Avstängd
konstapels avatar
Det finns inga som helst seriösa tech siter som påstår att det ska komma nån Windows 12 eller hur den eventuellt kommer att fungera.
Nån gång i framtiden kommer säkert nån tolva av Windows men med tanke på att det tog 6 år för elvan att komma efter tian så lär det vara ett tag kvar och inget som det skrivs om nu.
Citera
2022-05-24, 17:54
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag använder fortfarande Windows 7 och har aldrig haft en tanke på att uppgradera. Jag kommer definitivt inte att skaffa Windows 12.

Stanna kvar i stenåldern, taxiförare där.

Dessutom är ryktet att MS har påbörjat arbetet med Windows 12. Inte att det ska släppas inom kort, som TS rubrik antyder. Räkna med att arbetet kan ta ett antal år.
Citera
2022-05-24, 18:53
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tror nog dom flesta användare vill ha en datorns operativsystem installerat lokalt faktiskt. Ett köra Windows direkt i molnet lär ju bara försämra prestandan.
Ett molnbaserat OS kommer vi nog aldrig få se då det rent praktiskt inte skulle fungera speciellt smidigt för alla. Det nämndes tidigare i tråden att "Windows 12 blir en molnbaserad tjänst, ungefär som GeforceNow eller Office365.".

Office 365, eller Microsoft 365 som det heter idag, är ju inte molnbaserat i den bemärkelse att det inte installeras lokalt eller att det inte kan installeras lokalt.

Det är samma missförstånd som alla skrek om och ondgjorde sig över när Adobe år 2013/2014 introducerade Adobe Creative Cloud. Fakta är att alla program installerades lokalt från dag ett och installeras lokalt även idag. Efterssom inte ens programmen "körs i molnet" idag känns det väldigt långt fram i tiden tills vi ser ett OS som aldrig installeras lokalt.
Citera
2022-05-24, 19:17
Bannlyst
Eller hur! 1 år efter Windows 11 , dom har inte ens fått folk att upgradera till Windows 11 ifrån 10:an. Så korta släppning cykler bruka inte microsoft ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Knickz
https://www.gamingdeputy.com/se/tech/men-j-microsoft-windows-12-kan-borja-utvecklas-i-mars/

Det finns rykten om att windows 12 kommer att släppas.

Vad tror ni andra, kommer det finnas ett modernt gränssnitt som på windows 7, kanske rent av även bättre gränssnitt på 12:an, och bättre windows defender och funktioner.

Om den blir så bra som win xp, så skall vi döda för att få ha den! Hur ser det ut med MSN/Skype, kommer windows ha den tillbaka? Dom kommer få mer kunder isåfall.
Citera
2022-05-24, 19:19
Bannlyst
Men det tekniken att t.ex köra ett program på en annan host som har funnits på X Windows sedan 80 talet. Istället för man körde något i webbläsaren, så körde man en app på annan host. Man kunde koppla upp sej emot den ifrån valfri device.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Ett molnbaserat OS kommer vi nog aldrig få se då det rent praktiskt inte skulle fungera speciellt smidigt för alla. Det nämndes tidigare i tråden att "Windows 12 blir en molnbaserad tjänst, ungefär som GeforceNow eller Office365.".

Office 365, eller Microsoft 365 som det heter idag, är ju inte molnbaserat i den bemärkelse att det inte installeras lokalt eller att det inte kan installeras lokalt.

Det är samma missförstånd som alla skrek om och ondgjorde sig över när Adobe år 2013/2014 introducerade Adobe Creative Cloud. Fakta är att alla program installerades lokalt från dag ett och installeras lokalt även idag. Efterssom inte ens programmen "körs i molnet" idag känns det väldigt långt fram i tiden tills vi ser ett OS som aldrig installeras lokalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in