2022-05-03, 19:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyBezos
Det får inte längre säkerhetsuppdateringar. Ditt antivirusprogram kommer inte hjälpa mot något som tar över hela systemet.

Vem ska ta över hela systemet? Har inte hänt något sådant. Jag fick polisviruset för 10 år sedan, men då installerade jag om Windows 7.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det räcker knappast med virusprogram om man använder ett system som inte längre får systemuppdateringar. Vad är syftet med att hålla fast vid Windows7?

Jag har vant mig med Windows 7. Det bästa operativsystemet som någonsin har funnits.
Citera
2022-05-03, 19:20
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Känns osäkert att köra ett oprerativsystem som inte supportats på drygt 2 år.
Citat:
Det får inte längre säkerhetsuppdateringar. Ditt antivirusprogram kommer inte hjälpa mot något som tar över hela systemet.
Citat:
Det räcker knappast med virusprogram om man använder ett system som inte längre får systemuppdateringar. Vad är syftet med att hålla fast vid Windows7?

Själv kör jag också Windows 7 och tänker fortsätta med det en bra stund till. Det kommer fortfarande månatliga säkerhetsuppdateringar till Windows 7, det kommer fortsätta fram till januari 2023.

Det finns "officiellt" bara för företag men det går att få dem som hemanvändare också.

https://images2.imgbox.com/75/33/zddZhBvw_o.png
Citera
2022-05-03, 19:43
Medlem
cerns avatar
hört att Windows 11 var en katastrof och otrolig flopp.

Så blir det ytterligare en försämring eller hur tänker dom?
Citera
2022-05-03, 19:57
Medlem
Kinesisk-Ap-Strutss avatar
Ja om ett par år så.
Inget att gråta över att man inte har koll på sin omvärld, det är rätt sällsynt. Det krävs att man är mer än en vanlig savant för att hänga med i matchen.
Citera
2022-05-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vem ska ta över hela systemet? Har inte hänt något sådant. Jag fick polisviruset för 10 år sedan, men då installerade jag om Windows 7.
Varje dag du har ett OS med opatchade sårbarheter är ju en dag du riskerar att dessa utnyttjas.

Du gör som du vill, men jag förstår inte varför du håller kvar vid 7 när du kan skaffa 10 och få det att se ut som 7.
Citera
2022-05-03, 20:53
Medlem
Har för mig att MS sa efter Win10 att "nästa Windows kommer vi sluta med stora versionerade releases och det kommer bara finnas ett enda Windows som uppdateras löpande"

Men det är ju väldigt tydligt att oavsett vad man tycker om produkten så får Windows mer PR än någonsin varje gång ny version är på gång.

Hade man släppt det som nu är Windows11 som bara en liten update till Windows10 så hade det inte fått nån nämnvärd PR alls.

Stora nya versioner der uppmärksamhet och skapar diskussion så är det helt klart.
Nästan till den nivån att man hade kunnat ta nåt som va tilltänkt som en minor update till Windows 11 och kalla det Windows 12 bara för att få PR.

Det gör ju också att man kan lämna ett 'bränt' versionsnummer så att folk kan säga "Windows 11 sög men 12 är bra. Du vet hur det är -varannan version är bra".
(Annars kan man ju lätt fastna i att uppdatera 11 i flera år tills den blir bra utan att lyckas övertyga de som en gång fått förutfattade meningar om att 11 är något man ska sky som pesten)
Citera
2022-05-03, 22:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
hört att Windows 11 var en katastrof och otrolig flopp.

Så blir det ytterligare en försämring eller hur tänker dom?

Vad jag erfar:
Windows 12 blir en molnbaserad tjänst, ungefär som GeforceNow eller Office365. Alltså inte ett "riktigt" OS. Meningen är att man ska kunna "ta med sig sitt OS", sin virtuella dator till vilken terminal som helst.
Datorn man har framför näsan behöver inte maffig hårdvara, "hårdvaran" står Microsoft för i sina servrar. Man betalar avgift efter hur "snabb dator" man vill ha. (Tänk GeforceNow).
Lite som "remote desktop", fast man kör allt på Microsofts servrar.
Kommer kosta månadsavgifter.

Och Microsoft (med flera) vet precis vilka inlägg man skriver på Flashback etc. Då "ens OS" inte körs lokalt, utan körs på Microsofts server.
Citera
2022-05-03, 23:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Varje dag du har ett OS med opatchade sårbarheter är ju en dag du riskerar att dessa utnyttjas.

Du gör som du vill, men jag förstår inte varför du håller kvar vid 7 när du kan skaffa 10 och få det att se ut som 7.

Kan man få 10 att se ut som 7?
Citera
2022-05-04, 00:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Blir datorn hackad så är det inte alls säker att du märker det utan hackern kan utnyttja din dator för DDosattacker eller för att skicka SPAM.
Citera
2022-05-04, 17:55
Medlem
Knickzs avatar
Citat:

Jo med detta program:

http://www.classicshell.net/

Men det är mycket bättre att använda sig av det aero som finns på Windows 7 än att imitera utseendet, därför tycker jag du borde stanna med win7 om det passar dig.
Citera
2022-05-04, 18:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

stock win 10 ser inte dumt ut så det vet jag inte om du vill försöka se ut som 7 men finns ju teman såklart, däremot 11 är ju en katastrof.. så åtminstone hoppa på 10 så är du säker ett par år minst.. 7 är ju en stor risk idag med ett OS som inte uppdateras ofta.
Citera
2022-05-04, 19:29
Medlem
Citat:

Ta ner classicshell

http://www.classicshell.net/downloads/

Då får du Win 7 startmenyer och du kan ställa in det som du vill, använder det sedan länge tillbaka, fungerar utan problem och det går att skifta till ordinarie via ett knapptryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in