2022-05-02, 23:01
Medlem
FractalDimensions avatar
Hej!

Jag undrar om det finns något program för att ladda hem en bok som man har köpt på Studentlitteratur och kommer åt den endast online via något som heter "Min Bokhylla"?
Jag har samma problem med böcker på Natur och Kultur.

Jag har betalt en bra summa för böckerna, men får endast använda dem i 12 månader.
Dessutom behöver jag dessa böcker offline på min iPad utan internet-uppkoppling då jag ska flyga till New York, stanna där (man kommer inte åt sidan därifrån - lite som Netflix - har redan bett min syster som åkt i förväg att försöka logga in med mina uppgifter, men får meddelandet att man kommer åt "Bokhyllan" endast från Sverige och andra Skandinaviska länder.)

Det går inte ens att skriva ut en sida av boken eller omvanda till PDF.
Jag har lång resa framför mig och måste plugga inför prov.
Kan någon snäll själ hjälpa mig?
Har Googlat och Googlat, sökt på Darknet om något sätt att göra det på (ladda hem boken till datorn), utan resultat.
Böckerna finns inte ens heller på torrentsidor.

Vet verkligen inte vad jag ska göra?
Tacksam för hjälp!
Citera
2022-05-02, 23:26
Medlem
Ingen erfarenhet av det. Det enda tipset jag har är om du har boken digitalt eller i fysiskt att ta bild på sidorna och skriva ut. Dock så är det väl inte lagligt, framförallt inte att dela med till andra.

Kan du kontakta de du köpte boken av och se vad de säger?
Citera
2022-05-03, 00:52
Medlem
BackToHegels avatar
Med hjälp av en VPN eller en SSH-tunnel kan du komma runt problemet att du bara kan koppla upp dig via en dator i Sverige.

Om du har tur finns böckerna att ladda ner via Library Genesis.

Betala inte för sånt du inte får tillgång till.
Citera
2022-05-03, 02:02
Medlem
FractalDimensions avatar
Tack för tipsen!

Ju, har provat VPN, Tor, t.o.m. egen VPS i Sverige med Xming och Putty med X-Forward och Firefox, men VPN och TOR känner den av. VPS går, men blir omöjligt när jag behöver boken typ på planet eller där jag inte har internet.
Blir även svårt att ta skärmklipp (Windows+SHIFT+S) av över 300 sidor lång bok, för att inte tala om flera böcker!
Det är SÅÅÅ irriterande! Varför ska jag betala 2-300 kr per bok (när papperskopian kostar oftast mindre begagnad) när jag inte får ladda hem den?
Hittade ett tillägg till Chrome som heter "Save All Resources" - men då kommer inte alla sidor med, och många sidor är i låg upplösning.
Jag är inte ute efter att sprida böckerna och jag struntar fullständigt i copyright-lagar. Jag är piratpartist! Har man en idé och inte vill att folk ska sno den, så får man banne mig hålla den för sig själv. Information ska vara fri - speciellt om man har betalt för den!
Det går inte att skriva ut heller - det kommer bara en text om copyright. (Samma sak om jag försöker spara som PDF.)
Det MÅSTE ju finnas något sätt att ladda hem böckerna? Om den syns i min webbläsare, så borde det finnas något program som kan läsa av allt på en gång?
Det jobbiga är att när man bläddrar, så blir förgångna sidor till låg upplösning igen dessutom - och därför som Save All Resources inte kunnat ladda hem allt.
De är riktiga äckliga blodsugare - här har jag lagt ett par tusen på kurslitteratur, men får använda de i 12 månader, vilket är en kortare tid än programmet.
Om någon kommer på en extension till Chrome eller program som liknar wget till Windows som klarar av inloggning till studentlitteratur.se eller/och Natur & Kultur, så tar jag gärna emot tips.
Jag är väl inte ensam om att ha behövt ladda ner min kurslitteratur i landet?
Det är bara så sjukt!

Tack för tipsen så länge - men snälla - ge inte upp på mig än...

Kärlek till er alla.
Citera
2022-05-03, 09:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Har du redan betalat för boken finns som jag ser det inga moraliska hinder för att du fulladdar en pdf på ett ställe som erbjuder det. Du har gjort rätt för dig, säljaren har inte gjort det om de förbjuder dig att läsa boken från valfri hängmatta.

Sök efter zlibrary eller libgen (redan tipsat ovan). Om boken/böckerna är på engelska finns de där. Svenska kan vara svårare.
Citera
2022-05-03, 20:41
Medlem
FractalDimensions avatar
Tyvärr svenska kurslitteratur...
Redan letat - hittade EN som var lägre nivå för gymnasiet på Piratebay. (Matematik 5000 2c)
Alltså vet någon hur man laddar hem en bok.
Måste bara hitta... Tekniken används ju av utländska företag också, så det finns säkert något program.
Jag har sökt på svenska sökord - jag får Googla på engelska!
Citera
2022-05-03, 20:46
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2022-05-03, 21:45
Medlem
Martin24s avatar
@FractalDimension Du kan göra så här, det är tidskrävande men det funkar.

Installera tillägg https://chrome.google.com/webstore/d...onnjbhlhjphbfn

Öppna först tillägget. Sen måste du klicka igenom hela boken så varje sida laddas fullt ut. Sen kan du ladda ner alla jpg-bilder med tillägget. Leta upp alla de högupplösta bilderna och kasta de övriga. Döp dem i nummerordning efter sidnumren i boken (börja med 001.jpg). Sen använd något program, till exempel https://www.alterpdf.net/ för att sätta ihop alla bilderna till en pdf.

Det kommer ta en bra stund att göra detta, speciellt om boken har många sidor. Men som sagt, det funkar.

Tänk på att det inte blir en "äkta" pdf när du gör så här. Alltså du kan inte söka i pdf:en när den är skapad, du kan "bara" läsa i den. För det är ju bara jpg-bilder som är hopslagna, inte textfiler, det är därför det inte går att söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in