Citat:
Ursprungligen postat av
swefinans
Min dator tänds men ja får inget upp i skärmen och tagentbordet samt musen lyser inte, det finns ingen kontakt.
Så ja öppna datorn och såg att det fanns jävligt mycket dam och skit i den.
Jag rensade skitet, speciellt ram sticks (använde suddgummi) men de va ändå rena ifrån början. Sedan så öppna jag PSU (power supply) och rensade all dam och skit som fanns där inne och ja avslutade med att rensa fläkt som fanns inne i datorn.
Nu så tände jag datorn och den funkar fint.
Nu är min fråga, har jag fixat problemet?
bör ja skaffa ny dator?
varför funkade den inte ifrån början är nyfiken?
tacksam för svar.
Om det är riktigt mycket damm i datorn kan det dels leda till värmeproblem vilket är det första man brukar märka. I vissa fall kan det göra att minnen inte läses av ordentligt och att datorn därför inte vill starta. Det finns många orsaker till varför en dator inte startar och jag brukar när jag pillar med gamla burkar börja med att rengöra allt noggrant, om det fortfarande finns problem så börjar jag felsöka, om den funkar så funkar den och då är det väl bara att tacka och ta emot. Kanske borde städa din dator lite oftare, minst någon gång per år är skäligt och det görs lättast med tryckluft på burk, bara ta ut burken utomhus och dra igenom ett varv