2022-05-02, 22:55
Medlem
Min dator tänds men ja får inget upp i skärmen och tagentbordet samt musen lyser inte, det finns ingen kontakt.

Så ja öppna datorn och såg att det fanns jävligt mycket dam och skit i den.
Jag rensade skitet, speciellt ram sticks (använde suddgummi) men de va ändå rena ifrån början. Sedan så öppna jag PSU (power supply) och rensade all dam och skit som fanns där inne och ja avslutade med att rensa fläkt som fanns inne i datorn.

Nu så tände jag datorn och den funkar fint.

Nu är min fråga, har jag fixat problemet?
bör ja skaffa ny dator?
varför funkade den inte ifrån början är nyfiken?

tacksam för svar.
Citera
2022-05-02, 22:58
Medlem
inningboxers avatar
PSU ska du i regel aldrig öppna, du kunde ha dött.

Men om allt fungerar som det ska nu så kör på.
Citera
2022-05-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
PSU ska du i regel aldrig öppna, du kunde ha dött.

Men om allt fungerar som det ska nu så kör på.

va snackar du om ?

flertal person har ju öppnat upp sin PSU och rensat den.

WTF ja har öppnat den och pillat och sånt där, hade tur.
Senast redigerad av swefinans 2022-05-02 kl. 23:04.
Citera
2022-05-03, 07:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
va snackar du om ?

flertal person har ju öppnat upp sin PSU och rensat den.

WTF ja har öppnat den och pillat och sånt där, hade tur.

Man "ska" inte öppna och pilla i nätaggregat som varit igång den senaste tiden då det kan finnas spänning kvar i kondensatorer som du kan dö av, man bör kortsluta en kondensator om man ska hålla på för att vara säker, då helst med en resistor.
Citera
2022-05-03, 15:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Man "ska" inte öppna och pilla i nätaggregat som varit igång den senaste tiden då det kan finnas spänning kvar i kondensatorer som du kan dö av, man bör kortsluta en kondensator om man ska hålla på för att vara säker, då helst med en resistor.

Vad skulle det vara för spänning?
Man dör inte av spänning utan av ström?
Det blir ingen hög ström utan hög spänning.
Spännande.
Citera
2022-05-03, 17:03
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Min dator tänds men ja får inget upp i skärmen och tagentbordet samt musen lyser inte, det finns ingen kontakt.

Så ja öppna datorn och såg att det fanns jävligt mycket dam och skit i den.
Jag rensade skitet, speciellt ram sticks (använde suddgummi) men de va ändå rena ifrån början. Sedan så öppna jag PSU (power supply) och rensade all dam och skit som fanns där inne och ja avslutade med att rensa fläkt som fanns inne i datorn.

Nu så tände jag datorn och den funkar fint.

Nu är min fråga, har jag fixat problemet?
bör ja skaffa ny dator?
varför funkade den inte ifrån början är nyfiken?

tacksam för svar.

Om det är riktigt mycket damm i datorn kan det dels leda till värmeproblem vilket är det första man brukar märka. I vissa fall kan det göra att minnen inte läses av ordentligt och att datorn därför inte vill starta. Det finns många orsaker till varför en dator inte startar och jag brukar när jag pillar med gamla burkar börja med att rengöra allt noggrant, om det fortfarande finns problem så börjar jag felsöka, om den funkar så funkar den och då är det väl bara att tacka och ta emot. Kanske borde städa din dator lite oftare, minst någon gång per år är skäligt och det görs lättast med tryckluft på burk, bara ta ut burken utomhus och dra igenom ett varv
Citera
2022-05-03, 21:17
Medlem
Ett tips om man har mycket damm i datorn är att köpa tryckluft på spray-burk. Då kan man blåsa fläktar och nätaggregat rena ganska snabbt.
Citera
2022-05-06, 22:36
Medlem
Nu fick jag samma problem. Precis när ja ska utföra ett arbete.

Jag gjorde rent datorn och fläkt samt psu idigare och det sistnämnda vborde ag inte ha gjort då det är farligt.

Och nu tänds datorn men musen och tangentbordet samt skärmen får liksom ingen signal. Skärmen funkar men musen och tangentbordet funkar inte och dessutom är det helt svart i skärmen.

Återigen ska jag gå köpa en dator i morgon eller fixa burken, blir det dyrt å fixa skiten.

Tar emot alla tips och råd.

Datorn är en gamling dator.
Citera
2022-05-07, 15:38
Medlem
Loxuss avatar
Vad är det för dator? Är det värt att hålla på med ens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in