Jag och min fru har om sisådär 5 år kvar tills vårat sista barn är utflyttat. Vi har haft eget i många år och jobbat hårt.
Vår gemensamma dröm är att inte ha några anställda, bo på en liten yta utan lån och börja om och driva något vi vill.
Vi har en liten plätt på landet som vi vill börja bygga ett litet attefallshus på för att förbereda framtiden. Vi får köpa ut marken från ägaren.
Det finns idag inget avlopp eller el i närheten men vi kan lätt välja att bygga ett 24v system med solceller. Ha en varmvattenberedare som värms upp med ved och en mulltoa som drivs av gas.
Vi har diskuterat detta i flera år utan att kolla upp möjligheten.
Du med kunskap om ämnet, är detta möjligt utan att någon myndighet ifrågasätter avlopp, vatten osv?
Vi kommer den dagen vi väljer att flytta permanent att bygga ut lite men vi njuter båda av att bo smått, enkelt och utan skulder
Jag och min fru har om sisådär 5 år kvar tills vårat sista barn är utflyttat. Vi har haft eget i många år och jobbat hårt.
Vår gemensamma dröm är att inte ha några anställda, bo på en liten yta utan lån och börja om och driva något vi vill.
Vi har en liten plätt på landet som vi vill börja bygga ett litet attefallshus på för att förbereda framtiden. Vi får köpa ut marken från ägaren.
Det finns idag inget avlopp eller el i närheten men vi kan lätt välja att bygga ett 24v system med solceller. Ha en varmvattenberedare som värms upp med ved och en mulltoa som drivs av gas.
Vi har diskuterat detta i flera år utan att kolla upp möjligheten.
Du med kunskap om ämnet, är detta möjligt utan att någon myndighet ifrågasätter avlopp, vatten osv?
Vi kommer den dagen vi väljer att flytta permanent att bygga ut lite men vi njuter båda av att bo smått, enkelt och utan skulder
Du får inte bygga ett Attefallshus om där inte redan är ett hus.
Citat:
Ett attefallshus får vara max 25 kvadratmeter stort och får byggas på en fastighet som har ett en- eller tvåbostadshus. Du får (utöver attefallshuset) även bygga en friggebod på max 15 kvadratmeter på tomten. Attefallshuset måste vara fristående från boningshuset, men ska uppföras i omedelbar närhet av det.
Var noga med att påpeka till kommunen att ni bygger en jaktstuga eller fiskestuga eller annat
för enstaka övernattning varvid el, vatten och avlopp inte kommer att behövas.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!