Skulle behöva hjälp med vad som kan orsaka detta och om det finns en lösning.
Hänt 2 ggr nu. Datorn går i runt 20 minuter sen slår den av helt.
Grafikkortet är så varmt att det knappt går att röra.
Fläktarna i både chassi och kortet snurra på som de ska.
Typ 6-7 år gammalt 980.
Troligtvis damm som har lagrats runt fläkthusen. Blås bort detta försiktigt med ren tryckluft. Är du osäker på hanteringen så finns det bra guider på Youtube.
Skulle behöva hjälp med vad som kan orsaka detta och om det finns en lösning.
Hänt 2 ggr nu. Datorn går i runt 20 minuter sen slår den av helt.
Grafikkortet är så varmt att det knappt går att röra.
Fläktarna i både chassi och kortet snurra på som de ska.
Typ 6-7 år gammalt 980.
Som tidigare nämnts behöver du nog rengöra och fräsha upp i datorn. Det är dock generellt sätt ovanligt att just värmen hos grafikkortet leder till krascher på det sättet, normalt sätt klockar grafikkortet bara ner sig men det skulle även kunna leda till att datorn kraschar. Det är vanligare att en varm processor kan ge dessa effekter.
Jag skulle köpa hem tryckluft på burk, koppla ur burken och blåsa ur den helt. Om du inte relativt nyligen installerat en ny processor skulle jag ta av processorkylaren och applicera ny kylpasta på den, det finns gott om videor på youtube om hur man gör.
Därefter skulle jag montera isär grafikkortet, blåsa rent det med tryckluft och sen ta bort den gamla kylpastan med asolsprit och applicera ny. Därefter kan du sätta ihop kortet igen och stoppa tillbaka det i datorn. Även detta finns det mängder av videos på hur man gör.
Om problemet kom från överhettning av någon komponent så borde detta lösa problemet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!