• 1
  • 2
2022-05-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Iofs har inte jag med det att göra men finns det verkligen arbetsgivare som man endast kan nå via webben? Vart är det svenska samhället på väg?

Håller med. Nya hippa samhället... Not. Bara dumsnålt.
Citera
2022-05-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Exet har börjar nytt jobb och arbetsgivaren skickar lönespecen till Kivra, oombedd. Exet vill ha lönespecen men inte Kivra, hon har annan elektronisk brevlåda och hatar Kivra pga en tidigare incident, blir alltså inget Kivra konto för hennes del. Arbetsgivaren har gjort klart att det är Kivra eller inget. Går det att komma runt på nåt sätt så hon får specen via mail eller nåt?
Kraven på lönespecen får ni söka i eventuellt kollektivavtal
Citera
2022-05-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Kraven på lönespecen får ni söka i eventuellt kollektivavtal

Ok. Tack.
Citera
2022-05-01, 14:38
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Vadan detta hat mot kivra? Jag tycker att det är en tjänst som fungerar ganska bra, eller hatar hon bara datorer generellt?
För att Företag säljer ut folks information ..
Du kan vara helt säker på att Kivra säljer ut dina ekonomiska situation ..
typ inkomster och utgifter
vilka bolag du använder ecT Ect
jag har inte Kivra nåt mer
då jag inte anser att ett privat bolag har rätt till min Information
Citera
2022-05-01, 17:05
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Hur motiverar arbetsgivaren att inte kunna skicka lönespecen till hennes privata mail eller annan digital brevlåda än Kivra? Eller varför inte få den utskriven och levererad i handen? Fö förstår jag mycket väl varför man inte vill ha med Kivra att göra.
GDPR?
Citera
2022-05-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
GDPR?

Hur menar du?

GDPR har ju kommit till för att skydda den personliga integriteten. Då kan man ju egentligen snarare fundera över om det är ok att en arbetsgivare lämnar ut personuppgifter till ett företag som Kivra.
Citera
2022-05-01, 17:16
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Hur menar du?

GDPR har ju kommit till för att skydda den personliga integriteten. Då kan man ju egentligen snarare fundera över om det är ok att en arbetsgivare lämnar ut personuppgifter till ett företag som Kivra.
Visst har du en poäng dära...

Dock misstänker jag starkt att orsaken är just GDPR.
Att ge den personligen borde dock vara helt enligt lagen (ror som i kyrkan).
Citera
2022-05-01, 17:21
Medlem
Sådant här kommer bli vardagsmat i framtiden. Att man tvingas till att använda olika system bara för att andra valt att använda det.

Jag har bara två förslag.

Säga upp sig och söka ett annat jobb.

Skaffa Kivra konto och köra på det.
Citera
2022-05-02, 12:41
Medlem
_killahs avatar
Du får väl be henne att värdera vad som är värt mest. Få sin lönespec eller inte.

Vad är det för hemskt som gör att hon inte kan skaffa ett konto för just bara denna anledning?
Citera
2022-05-06, 06:58
Medlem
Om hon inte har Kivra, borde inte utskicken dit ”studsa” och därför skickas på annat sätt, t ex hem med post?

Har hon inget stämplingssystem, alltså en sida där hon ser schema, ansöker om semester, lägger in flex osv? Där brukar man kunna se lön. Vi får inga lönespecifikationer sedan flera år tillbaka utan hänvisas till denna sida istället.
Citera
2022-05-06, 07:03
Medlem
Då krävs ju att hon har en privat dator. Kolla med facket, skulle jag göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in