• 1
  • 2
2022-05-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och av någon väldigt konstig anledning har du inte dina pengar på ett ISK?

Du betalar alltså mer skatt än du behöver... Kul.

Om du läser på lite om privatekonomi så kanske du inte behöver bli lika ilsken nästa år

Isk passar verkligen inte alla, sitta och betala skatt varje år bara för att man har pengar investerad är absurt sådana skatter borde inte finnas över huvud taget.
Citera
2022-05-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Isk passar verkligen inte alla, sitta och betala skatt varje år bara för att man har pengar investerad är absurt sådana skatter borde inte finnas över huvud taget.
Det är möjligt att det finns några ytterst då som det inte passar för.

Har du något exempel på en sådan i dagsläget?

En person med investeringar i en fallande börs är den enda jag kan tänka mig.
Citera
2022-05-01, 10:46
Medlem
TrionicVs avatar
Citat:
Jag har redan deklarerat, fick tillbaka 102 sek.
Inget att underskatta (höhö) det får du ju en hel Big mac & co med plusmeny för

De senaste 5 åren (minst) har jag själv alltid åkt på restskatt så allt över noll är alltid possitivt för då är det enklare att planera sin ekonomi än om det kommer en smäll och man plötsligt måste betala in 15k.
Citera
2022-05-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrionicV
Inget att underskatta (höhö) det får du ju en hel Big mac & co med plusmeny för

De senaste 5 åren (minst) har jag själv alltid åkt på restskatt så allt över noll är alltid possitivt för då är det enklare att planera sin ekonomi än om det kommer en smäll och man plötsligt måste betala in 15k.
Och under de fem åren har du skattat för vinst på ditt ISK?
Citera
2022-05-01, 10:52
Medlem
TrionicVs avatar
Nej jag har inte behövt tänka på det för jag har inte sålt av något av mitt innehav förrän först nu i vintras.
Citera
2022-05-01, 10:57
Medlem
Citat:
Det är möjligt att det finns några ytterst då som det inte passar för.

Har du något exempel på en sådan i dagsläget?

En person med investeringar i en fallande börs är den enda jag kan tänka mig.

I princip alla..

Det är jättebra för staten som får in en stadig ström av pengar. De kan även ändra hur mycket som ska betalas när som helst så det finns ingen säkerhet med isk. Det kanske är fördelaktigt i tio år till sen ändras precentsatsen och man är körd.

Sen såklart den ideologiska delen, ska skattesystemet vara uppbyggt på inkomster och vinster eller ska det vara förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, isk och sådana skatter.

Den skatt du betalar på isk minskar även ränta på ränta effekten, över längre tid får det väldigt stor effekt.
Senast redigerad av fletchman 2022-05-01 kl. 11:02.
Citera
2022-05-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrionicV
Jag har bytt jobb för någon dryg månad sen och har därmed tagit ett rejält kliv lönemässigt.
Senaste lönen som betalades ut nu i måndags var ju därför dubbel, slutlönen från gamla jobbet plus sparad semester som nu utbetalades i pengar istället och sen även första lönen från nya jobbet innebar all time high för en enskild månad under min karriär. Vi snackar alltså om ett knappt men ändå sexsiffrigt belopp.

Jag har googlat mig fram till att vid en förvärvsinkomst överstigande 554900 kronor på årsbasis så får jag betala statlig skatt på min lön. Slår man ut det på hela året så ska det bli 46200:- i månaden, (jag har inte kontrollräknat).

Det jag undrar över är hur räknas det ut om man får betala statlig skatt eller inte, är det över hela året eller för varje månad? Ett extremexempel: Om jag tjänar 10000:-/månad i 11 månader (=110000:-) och den 12:e månaden tjänar jag 400000:- (alltså totalt 510000:- på ett år). Får jag då betala statlig skatt enbart en enskild månad eller slipper jag det helt och hållet för utslaget på ett helt år så understiger inkomsten 554900 kronor?

Jag kommer att tjäna över 46200:- per månad men har möjlighet att avsätta en del av pengarna i en fond istället och hur stora dessa andelar ska vara avgör jag helt själv. På förra jobbet tjänade jag däremot en bra bit under 40000 i månaden så min tanke är ju helt enkelt att optimera min beskattningsbara inkomst på årsbasis om ni förstår vad jag menar. Fast bara om det finns anledning för det så att säga.

Som ni säker förstår så får jag även traktamente och milersättning och dessa pengar betalar man ju ingen kommunal skatt på (eftersom att det räknas som ersättning och inte som inkomst) och på så sätt kan jag ju ändå komma över de 46200:- en bit utan att det märks så att säga.
Du betalar statlig skatt på den del av din inkomst som överskjuter 550.000 kr.

Hur detta hanteras månadsvis av arbetsgivaren varierar, men oftast betalar du ungefär din uppskattade årsskatt delat med 12 varje månad.
Citera
2022-05-01, 14:30
Medlem
Har för mig det kommer restskatt på den statliga delen märkte inget på månadslönen de drog efter tabell som vanligt. Så istället för att få tillbaka fick jag betala in det som saknades. Det är på beloppet över ca 550k du betalar statlig skatt och du har redan dragit ungefär 30% så har du tjänat 100k över så har du redan betalat 30 och ska betala 20 till sen med alla olika avdrag så blir det mellan 5-10k att betala in.

Inget att oroa sig över, men gör du det be löneavdelning dra 1000kr extra skatt varje månad så löser det sig garanterat utan bekymmer eller skattesmäll.
Citera
2022-05-01, 15:16
Medlem
Citat:
I princip alla..
I princip ingen tjänar på att ha investeringarna i en vanlig depå jämfört med att ha dem i en ISK.

Om du har pengarna i likvider istället för i aktier är det såklart annorlunda. Detsamma om du har pengarna i en fallande börs, men varför skulle man ha pengarna i aktier eller fonder om man räknar med att börsen ska falla?
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-01 kl. 15:31.
Citera
2022-05-01, 16:46
Medlem
Waterlilys avatar
Om man räknar grovt så måste värdet på det man har i ISK öka med minst ca 1,5 % per år för att slippa gå back på grund av schablonbeskattningen. Så i det långa loppet är det mycket fördelaktigt att ha sina värdepapper i ISK.

Dock så samplar man av värdet av ISK fyra gånger per år för att få en mera genomsnittlig beräkning av värdet. Sen adderas dessa värden och delas med fyra. Så man kan ju ha otur att värdet på ISK ligger mycket högt vid samplingstillfällena.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-05-03, 10:41
Medlem
Citat:
I princip ingen tjänar på att ha investeringarna i en vanlig depå jämfört med att ha dem i en ISK.

Om du har pengarna i likvider istället för i aktier är det såklart annorlunda. Detsamma om du har pengarna i en fallande börs, men varför skulle man ha pengarna i aktier eller fonder om man räknar med att börsen ska falla?

Har du räknat på det? På ett år är det enkelt, då är isk bättre för alla investeringar som ger högre avkastningen än skatten på isk. Räknar du över många år ser det annorlunda ut.
Citera
2022-05-03, 19:47
Medlem
Citat:
Har du räknat på det? På ett år är det enkelt, då är isk bättre för alla investeringar som ger högre avkastningen än skatten på isk. Räknar du över många år ser det annorlunda ut.
Nej, inte mer än lite lätt. Men med hög statslåneränta, lång investeringstid och låg aktieutveckling så skulle det kunna löna sig med af-konto.

Men det är svårt att veta hur det utvecklar sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in