• 1
  • 2
2022-05-01, 01:35
Medlem
TrionicVs avatar
Jag har bytt jobb för någon dryg månad sen och har därmed tagit ett rejält kliv lönemässigt.
Senaste lönen som betalades ut nu i måndags var ju därför dubbel, slutlönen från gamla jobbet plus sparad semester som nu utbetalades i pengar istället och sen även första lönen från nya jobbet innebar all time high för en enskild månad under min karriär. Vi snackar alltså om ett knappt men ändå sexsiffrigt belopp.

Jag har googlat mig fram till att vid en förvärvsinkomst överstigande 554900 kronor på årsbasis så får jag betala statlig skatt på min lön. Slår man ut det på hela året så ska det bli 46200:- i månaden, (jag har inte kontrollräknat).

Det jag undrar över är hur räknas det ut om man får betala statlig skatt eller inte, är det över hela året eller för varje månad? Ett extremexempel: Om jag tjänar 10000:-/månad i 11 månader (=110000:-) och den 12:e månaden tjänar jag 400000:- (alltså totalt 510000:- på ett år). Får jag då betala statlig skatt enbart en enskild månad eller slipper jag det helt och hållet för utslaget på ett helt år så understiger inkomsten 554900 kronor?

Jag kommer att tjäna över 46200:- per månad men har möjlighet att avsätta en del av pengarna i en fond istället och hur stora dessa andelar ska vara avgör jag helt själv. På förra jobbet tjänade jag däremot en bra bit under 40000 i månaden så min tanke är ju helt enkelt att optimera min beskattningsbara inkomst på årsbasis om ni förstår vad jag menar. Fast bara om det finns anledning för det så att säga.

Som ni säker förstår så får jag även traktamente och milersättning och dessa pengar betalar man ju ingen kommunal skatt på (eftersom att det räknas som ersättning och inte som inkomst) och på så sätt kan jag ju ändå komma över de 46200:- en bit utan att det märks så att säga.
Citera
2022-05-01, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrionicV
[b]Det jag undrar över är hur räknas det ut om man får betala statlig skatt eller inte, är det över hela året eller för varje månad?
Din skatt (löneskatt) beräknas på årsbasis.

Däremot drar din arbetsgivare skatt på din lön månadsvis efter vissa regler, om du inte har begärt jämkning.

Har du betalat för mycket till Skatteverket under året så får du tillbaka det efter att du har deklarerat. Har du betalat för lite i skatt så får du restskatt, då måste du alltså betala in det som saknas.

Sedan är det inte så att du betalar statlig skatt på hela lönen om du hamnar över brytpunkten, bara på den delen som hamnar över.

Förstå skillnaden på den preliminära skatt som din arbetsgivare drar och din slutliga skatt.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-01 kl. 01:48.
Citera
2022-05-01, 01:53
Medlem
TrionicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Sedan är det inte så att du betalar statlig skatt på hela lönen om du hamnar över brytpunkten, bara på den delen som hamnar över.

Jo men det är jag ju naturligtvis helt och hållet med på, men varför ge Maggan Haggan pengar i onödan lixom

Citat:
Förstå skillnaden på den preliminära skatt som din arbetsgivare drar och din slutliga skatt.

Jo jag förstår skillnaden, hur stor diffen blir ser man ju när deklarationen kommer. Den jag sitter med nu och som måste vara klar till på måndag.
Senast redigerad av TrionicV 2022-05-01 kl. 01:56.
Citera
2022-05-01, 02:08
Medlem
Citat:
Den jag sitter med nu och som måste vara klar till på måndag.
Om du bara har inkomst från lön så är det bara att godkänna.

Ditt nya arbete (sedan en månad tillbaka) med högre lön och reseavdrag får du ta nästa år.
Citera
2022-05-01, 02:11
Medlem
TrionicVs avatar
Citat:
Om du bara har inkomst från lön så är det bara att godkänna.

Ditt nya arbete (sedan en månad tillbaka) med högre lön och reseavdrag får du ta nästa år.
Nja det är lite kapitalsinkomster också, fick sälja av lite av mitt innehav för att finansiera en köksrenovering men ja jag får mer att hålla reda på tills nästa år.
Citera
2022-05-01, 02:13
Medlem
Citat:
Nja det är lite kapitalsinkomster också, fick sälja av lite av mitt innehav för att finansiera en köksrenovering men ja jag får mer att hålla reda på tills nästa år.
Och av någon väldigt konstig anledning har du inte dina pengar på ett ISK?

Du betalar alltså mer skatt än du behöver... Kul.

Om du läser på lite om privatekonomi så kanske du inte behöver bli lika ilsken nästa år
Citera
2022-05-01, 02:16
Medlem
TrionicVs avatar
Nej det är ISK på Avanza så det är ju egentligen inget konstigt med det, jag vill bara ha koll så att det stämmer.

Varifrån har du fått att jag skulle vara ilsken?
Jag blir väl aldrig arg eller i alla fall ytterst sällan.
Senast redigerad av TrionicV 2022-05-01 kl. 02:19. Anledning: Ilsken?
Citera
2022-05-01, 02:19
Medlem
Citat:
Nej det är ISK på Avanza så det är ju egentligen inget konstigt med det, jag vill bara ha koll så att det stämmer.
Men då betalar du inte skatt för att du säljer, och det kräver ingen K4:a.

Med ISK betalar du skatt medans du äger, inte när du säljer som med traditionell aktiedepå. Den skatten kommer automatiskt på din deklaration, så ingen K4:a.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-01 kl. 02:23.
Citera
2022-05-01, 02:23
Medlem
TrionicVs avatar
Det där sista var nyttig information.
Trodde det krävdes K4 även om det var ISK.

Men bra, då vet jag bättre.
Bara att lämna in i morgon bitti, nu är det sängen som gäller!

Ha det gott!
Citera
2022-05-01, 02:27
Medlem
Citat:
Det där sista var nyttig information.
Trodde det krävdes K4 även om det var ISK.

Men bra, då vet jag bättre.
Bara att lämna in i morgon bitti, nu är det sängen som gäller!

Ha det gott!
Jag har redan deklarerat, fick tillbaka 102 sek.
Citera
2022-05-01, 03:53
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Jo jag förstår skillnaden, hur stor diffen blir ser man ju när deklarationen kommer. Den jag sitter med nu och som måste vara klar till på måndag.

Stressa inte, jag har konsekvent varit försenad med min deklaration och det har aldrig inneburit några problem. Några gånger avgift för försening men då pratar vi 1-2 månader.
Citera
2022-05-01, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Stressa inte, jag har konsekvent varit försenad med min deklaration och det har aldrig inneburit några problem. Några gånger avgift för försening men då pratar vi 1-2 månader.
Enklast är att skicka in deklarationen. Då slipper man förseningsavgift.

Man kan begära omprövning flera år efter.

I fallet med ts verkar det som att hen tror att det ska in en K4 trots att hen inte har sålt något från ett AF. Räntor från banker finns normalt med i den förifyllda deklarationen, liksom skatt för ISK.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-01 kl. 04:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in