2006-06-24, 09:15
Medlem
zachs avatar
Tråden önskas vara fri från allt "aaaalla italienare fuskar och filmar"-tjaffs. Tack.

Cirkusen i Italien fortsätter. Åklagarna som tidigare fick ner Cosa Nostra på knä verkar jobba med stor framgång och vilka som är anklagade är fler än allas förhoppning. Dessutom är det officiellt så vi kan häckla dom...

Juve - åtalad för att ha brutit mot 3 paragrafer. En av dem är paragraf nr 6 som står kortfattat för: "den som mixtrar med resultatet på någon vis straffas obenhörligt med degradering. Grad av brott avgör hur långt ner laget hamnar". Uppseendeväckande nog så anklagas de inte för brott under Roma-Juve för ett år sedan, så de 4 matcher de anklagas fixat borde det finnas stensäkra bevis för. Matcherna är Lecce-Juve, Juve-Lazio, Bologna-Juve, Juve-Udinese, och deras inblandning anses vara direkt och straffet tros som minst bli degradering till Serie B och som värst till Serie C2, plus förlust av de två senaste scudetti.

Lazio - ligger lika illa till. Matcherna är Chievo-Lazio, Lazio-Parma, Bologna-Lazio, Lazio-Brescia och deras inblandning anses vara direkt även den. Samma straff väntas, bortsett från att Lazio får behålla sina (endast.... ) två ligaguld.

Florentia Viola - 2 punkter står de åtalade för, men fortfarande direktdödande punkt 6. Matcherna är Bologna-Fiorentina, Chievo-Fiorentina, Lazio-Fiorentina, Fiorentina-Atalanta, Lecce-Parma. Och klubbens ledning anses varit både direkt och "observerande" inblandad. Samma straff som Lazio väntas.

Milan - Samma åtalspunkter som Viola, men bara en match anses vara fixad - Milan-Chievo. Milan lär dock klara sig bäst för de anses endast varit observerande. Poängförlust eller max degradering till B påstås, om ev poängavdrag hamnar på den precis spelade säsongen eller kommande tvistas det om.

Inte heller är det avgjort vad som händer om lag degraderas, vilka lag som då går upp. Ännu mindre klart är det vilka lag som ska spela i UEFAs cuper. Klart är dock att domen kommer helgen då VM-finalen spelas, så har Italien tur så kan ju Cannavaro mfl ha rätt mycket att tänka på när de ska försöka vinna VM-guld... Lega Calcios (ligaförbundet, inte att förväxla med FIGC - fotbollsförbundet) ledare, tillika Milan-Galliani, har btw äntligen avgått. Och givetvis, ledningen och andra betydande män i ovanstående klubbar ligger rätt taskigt till, så Galliani lär kanske förlora både stolar hans feta arsel satt på.

Domare som är anklagade är Bertini, De Santis, Dondarini, Messina, Paparesta, Rocchi, Rodomonti, Tagliaventi. Allehanda ledare som är rökta är Carraro (FIGCs forne ledare), Mazzini, Ferri, Lanese, Bergamo, Pairetto (de två sistnämnda är domarförbundets högsta höns). Alla dessa åtalas för punkt 6, ev straff är jag dock osäker på. Vissa åtalas även för andra lindrigare punkter.

Mitt tips: är du talangfull och på väg att bli proffs - undvik Juve, Lazio och Viola. Juve ligger ÄNTLIGEN riktigt, riktigt illa till så jag spår ett ordentligt straff. Lazio och Viola får det nog lindrigare men ändock degradering medans Milan klarar sig med 10-talet dragna poäng.

Klockrent länktips i dessa dagar - antijuve.com

FAN VAD JÄVLA SKÖNT!
Citera
2006-06-24, 09:52
Medlem
kilgores avatar
alla ita...
Nejdå.

Imponerande utredningsarbete. Främst att man kommer fram till en dom så snabbt. I Sverige skulle det säkerligen ha gått att fördröja så länge att sportsliga straff inte längre kändes relevanta.

Men jag förstår inte riktigt Milan roll. Om Milan - Chevio var fixad och Milan endast hade en "observerande" roll. Vilka var då drivande i att fixa matcghen? Var de spelare (oddsspelare)?

Inblandade ledare och domare, även spelare om det finns, skall naturligtvis stängas av på livstid om de blir fällda.
Citera
2006-06-24, 09:58
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilgore
Men jag förstår inte riktigt Milan roll. Om Milan - Chevio var fixad och Milan endast hade en "observerande" roll. Vilka var då drivande i att fixa matcghen? Var de spelare (oddsspelare)?

Begriper inte jag heller... Chievo skulle ju rent hypotetiskt kunnat ligga bakom det, OM de var åtalade. Men som bekant så är dom ju inte det... Spelsyndikat har det snackats lite löst om men nej, vet inte.
Citera
2006-06-24, 13:13
Medlem
Killswitchs avatar
Äntligen får zebrorna vad dom förtjänar.
Citera
2006-06-24, 14:51
Medlem
Nahibos avatar
Äntligen reagerar dem.. jag menar.. hur många gånger har inte juve dopat.. eller blivit misstänkta för doping och sluppit undan det? moha, känn på den smockabonkan gamla jävla dam.
Citera
2019-11-26, 21:29
Medlem
Organtjuven7s avatar
Alltid lika intressant när Milanisti och Interisti ska börja prata om Juve, när Milan själva blev straffade och bara fick delta i nästföljande CL för att straffet ändrades (påtryckningar från Berlusconi?) och Inter klarade sig på grund av preskriptionstiden. Halva Serie A blev ju straffade men alla gömmer lägligt sitt eget lags skuld i att hatobjektet Juventus åkte ner i B.

https://www.youtube.com/watch?v=YPCzPXdzo7I

Inter är de sista som ska snacka.
Citera
2019-11-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7
Alltid lika intressant när Milanisti och Interisti ska börja prata om Juve, när Milan själva blev straffade och bara fick delta i nästföljande CL för att straffet ändrades (påtryckningar från Berlusconi?) och Inter klarade sig på grund av preskriptionstiden. Halva Serie A blev ju straffade men alla gömmer lägligt sitt eget lags skuld i att hatobjektet Juventus åkte ner i B.

https://www.youtube.com/watch?v=YPCzPXdzo7I

Inter är de sista som ska snacka.

Ha ha lysande, den grävde du fan djupt i arkiven efter!

Min tes är att det handlade om makt.

Agnelli gick igenom ett generationsskifte, samtidigt som Milano tog över från Turin. Att den traditionella produktionen tappade mark gentemot finansiell och oljesektor. Och samtidigt med att den nya generationen Agnelli tog ett fast grepp om Juventus så slog även den ekonomiska pendeln över.
Citera
2019-11-26, 21:49
Medlem
Organtjuven7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ha ha lysande, den grävde du fan djupt i arkiven efter!

Min tes är att det handlade om makt.

Agnelli gick igenom ett generationsskifte, samtidigt som Milano tog över från Turin. Att den traditionella produktionen tappade mark gentemot finansiell och oljesektor. Och samtidigt med att den nya generationen Agnelli tog ett fast grepp om Juventus så slog även den ekonomiska pendeln över.

Utan Advokatens död hade det aldrig blivit som det blev.

Jag håller absolut med dig i din tes. Serie A och Calcion är också en del i ett kulturellt mygelsystem. Så ska man börja straffa, ska man straffa alla inblandade. Men att välja ut vissa att såra, i syfte att höja sin egen makt, är också det italienskt inkonsekvent logik.
Citera
2019-11-26, 22:22
Medlem
Juventus var de största fuskarna. Tur att Inter lär vinna ligan i år. Och Champions League kommer Juventus aldrig vinna mer.
Citera
2025-03-18, 17:34
Medlem
-GGs avatar
Det var ju snack om att man ville flytta Juventus till ett annat land! Till Frankrike, för att man var så arga på FIGC som arbetade emot just Juventus när hela jävla ligan var involverad.

Det hade varit något, men förmodligen extremt svårt att genomföra, och vad det skulle innebära för Juventus identitet och supporterbas.

Farsopoli till trots, Juventus är inte som någon annan klubb sett till den självbild man har genom familjen Agnellis makt och unika band i sportvärlden där det handlar om mer än att "äga" ett lag. Det är en svår väg att acceptera för en supporter i Sverige där man tror och vill att allting går rätt till. Alla övriga lag hatar Juve mest av alla, och Juves fans hatar tillbaka men utan egentlig logik i att man hatar dem mer än att de hatar oss. Fiorentina är ett bra exempel.

Nåväl. Farsen fick det goda med sig att jag slapp se Zlatan i Juves tröja något mer. Riktigt skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in