• 1
  • 2
2022-04-30, 08:00
Medlem
Tjenare allesammans.

Jag kommer behöva ha ett sånt här hälsosamtal med min chef inom kort pga. Mycket sjukfrånvaro från
min arbetsplats.

Min fråga lyder helt enkelt hur ärlig kan man vara på ett sådant samtal?
Jag har en kronisk sjukdom som innebär att jag blir borta från jobbet oftare än ”gemene arbetstagare”, det känner min chef redan till liksomz

Men jag har egentligen en annan anledning till att sjukfrånvaron har dragit iväg de senaste 1,5 åren, som kanske inte är traditionellt ”goda anledningar” även om jag själv funnit det nödvändigt.

Jag bor väldigt långt från min arbetsplats, ca 2 timmar enkel väg, det brukade inte vara ett problem förut då jag hade ett schema som gjorde det möjligt att pendla fram och tillbaka och ändå ha tillräcklig vila mellan arbetspassen.
Sedan dess så har arbetsgivaren gjort om schemat helt och hållet, utan att gå in på några djupa detaljer: Det är ett riktigt monsterschema som jag helt enkelt inte klarar av i kombination med att jag även pendlar omkring 4 timmar varje dag.

Så hur ärlig kan jag vara på ett sådant hälsosamtal?
Kan jag ärligt yttra mig att jag inte klarar av det ”nya schemat” och då kanske få till någon form av överenskommelse att justera bort de svåraste delarna av schemat på något sätt, gå ner till [85%] eller nått.
Eller blir det liksom helt enkelt som jag är rädd för ett debacle men en avhyvling och ett gäng disciplinära åtgärder.
Senast redigerad av Grallen89 2022-04-30 kl. 08:17. Anledning: Rätta felstavningar och förtydliga vissa detaljer.
Citera
2022-04-30, 08:19
Medlem
Att vara ärlig är aldrig det bästa alternativet. Men börja med att prata om din faktiska sjukdom, sen när det kommer till om arbetsgivaren kan anpassa arbetet för att det ska fungera bättre kan du lyfta schemafrågan. Obs säg inte att det har med resandet att göra.
Citera
2022-04-30, 08:54
Medlem
Soppskottets avatar
Kan du inte säga att du inte kan ha den typen av schema på grund av din sjukdomsbild?
Citera
2022-04-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppskottet
Kan du inte säga att du inte kan ha den typen av schema på grund av din sjukdomsbild?

Jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna spinna det.
Sjukdomen innebär att jag generellt mår bra men ibland så får mitt immunförsvar för sig att jag har ätit någonting giftigt, mer eller mindre helt slumpmässigt (men oftast mitt i natten) och så får jag stiga upp och spy.. men det brukar gå över efter några timmar så oftast är jag bara borta 1 dag när det sker.
Citera
2022-04-30, 09:14
Moderator
Maviels avatar
Samtalet är ju till för att få dig att vara mindre frånvarande. Så du kan absolut lyfta det. Hon borde själv ha dragit den slutsatsen ju. Men kanske kan hon intevpåverka det. Du har inte möjlighet att få läkarintyg beträffande det?
Citera
2022-04-30, 09:19
Medlem
Hussefars avatar
Tycker absolut du ska lyfta det bara du inte får det att låta som att det är därför du varit borta från jobbet ibland. Hoppas arbetsledaren har förståelse för din situation. Att du har din sjukdom borde vara till fördel för det.
Citera
2022-04-30, 09:21
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grallen89
Tjenare allesammans.

Jag kommer behöva ha ett sånt här hälsosamtal med min chef inom kort pga. Mycket sjukfrånvaro från
min arbetsplats.

Jag har en kronisk sjukdom som innebär att jag blir borta från jobbet oftare än ”gemene arbetstagare”, det känner min chef redan till liksomz

Men jag har egentligen en annan anledning till att sjukfrånvaron har dragit iväg de senaste 1,5 åren, som kanske inte är traditionellt ”goda anledningar” även om jag själv funnit det nödvändigt.

Jag bor väldigt långt från min arbetsplats, ca 2 timmar enkel väg, det brukade inte vara ett problem förut då jag hade ett schema som gjorde det möjligt att pendla fram och tillbaka och ändå ha tillräcklig vila mellan arbetspassen.
Sedan dess så har arbetsgivaren gjort om schemat helt och hållet, utan att gå in på några djupa detaljer: Det är ett riktigt monsterschema som jag helt enkelt inte klarar av i kombination med att jag även pendlar omkring 4 timmar varje dag.

Kan jag ärligt yttra mig att jag inte klarar av det ”nya schemat” och då kanske få till någon form av överenskommelse att justera bort de svåraste delarna av schemat på något sätt, gå ner till [85%] eller nått.
Eller blir det liksom helt enkelt som jag är rädd för ett debacle men en avhyvling och ett gäng disciplinära åtgärder.

TYcker du ska säga upp dig och sluta leva som en parasit på en företagare.
Skaffa ett jobb du klarar av i stället
Citera
2022-04-30, 09:25
Medlem
Jordgubbes avatar
(1) Svaret är väl att det inte är svart eller vitt, utan en gråzon. Du har en sjukdom. Både du och chefen vill att det skall funka. Men vissa dagar har monsterschemat gjort att du inte klarat det. Fast du skulle klarat det om schemat var bättre. (2) Rådfråga facket. (3) Fundera på andra jobb.
Citera
2022-04-30, 09:35
Medlem
Citat:
Tjenare allesammans.

min arbetsplats.

Du har egentligen två val här.

1: Se till att sköta arbetstiderna och hålla dig under 6 sjuktillfällen per år. Förhandla gärna om schemat.

2: Byt jobb

Att fuska som du har gjort för att du inte orkar kommer leda till att du blir uppsagd om du inte rycker upp dig omgående.

Om du trivs med jobbet kanske du kan flytta närmare?
Citera
2022-04-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Du har egentligen två val här.

1: Se till att sköta arbetstiderna och hålla dig under 6 sjuktillfällen per år. Förhandla gärna om schemat.

2: Byt jobb

Att fuska som du har gjort för att du inte orkar kommer leda till att du blir uppsagd om du inte rycker upp dig omgående.

Om du trivs med jobbet kanske du kan flytta närmare?

Med sjukdomen så är det inte möjligt att hålla mig under 6 sjuktillfällen per år om jag inte har ett riktigt turår.
Så snittar jag säkert kring 10, men oftast då som sagt endast just den dagen jag behövt kliva upp mitt i natten och spy.
Citera
2022-04-30, 09:45
Medlem
Citat:
Med sjukdomen så är det inte möjligt att hålla mig under 6 sjuktillfällen per år om jag inte har ett riktigt turår.
Så snittar jag säkert kring 10, men oftast då som sagt endast just den dagen jag behövt kliva upp mitt i natten och spy.
Kan du inte försöka få möjlighet att få arbetsuppgifter som du kan göra hemifrån under dessa 10 dagar per år?
Citera
2022-04-30, 10:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Tjenare allesammans.

min arbetsplats.

De kan vara medvetna om din hälsa men ändå måste ha samtalet. Om det är ett större företag blir företagshälsovården inkopplad. Lite cyniskt kanske helt enkelt för att utröna om du ljuger och egentligen är bakfull. Det är sällan företagshälsovården inkopplas för din skull, det är mer ett kontrollverktyg åt arbetsgivaren.

Är det ett mindre företag kanske de kommer förelägga dig med förstadagsintyg. Är du inte med i facket bör du ha någon slags läkarintyg med dig för din åkomma som bevisar detta.

Vad gäller schemat så ska du akta dig för att ge arbetsgivaren intrycket att din hälsa kan förbättras genom arbetsminskning t ex, då det mellan raderna kommer läsas som att det egentligen är arbetsolust. Fråga istället lite troskyldigt om du kan kompensera din förlorade arbetstid.

Till syvende och sist handlar det om din hälsa, och jag skulle nog personligen se om det fanns antingen en annan arbetsplats närmare mitt hus, eller ett hus närmare min arbetsplats (om nu detta bidrar).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in