2022-04-29, 18:41
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Ett öl att undvika är Coops Signum som har en ful bismak. Förlåter dem aldrig för att de ersatte Tingsryd med det här blasket.

Håller helt med!

I butiken undviker jag den, men står den i någons kylskåp så...
Citera
2022-04-29, 21:44
Medlem
Har köpt rätt många Burgenfels 2,8 och tycker som många här att den är en klart godkänd öl.
Testade Burgenfels 3,5 för någon vecka sedan. Men smaken var sötare och inte fullt så god.
Så föredrar 2,8rna för de starkare 3,5 ölen där.
Citera
2022-05-04, 14:54
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Hyfsat säker på att jag också sett samma pris på Ica. På en affär där jag bor har de en trådbinge med diverse "lösa" burkar som blivit över när folk plockat isär sexpack och där kan man göra fynd ibland.

Burgenfels är f.ö. riktigt ok för sitt pris. Ren och lättdrucken.
Ett öl att undvika är Coops Signum som har en ful bismak. Förlåter dem aldrig för att de ersatte Tingsryd med det här blasket.
Bismaken kommer av att det är samma jävla bryggeri som brygger Burgenfels som Signum!
Citera
2022-05-04, 15:51
Medlem
Televinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TingsrydPilsner2.8
Bismaken kommer av att det är samma jävla bryggeri som brygger Burgenfels som Signum!

Det har du ohyggligt rätt i.

Det vederstyggliga Harboe äger numera i princip hela lågprissegmentet av 2,8:0r i landet.
Till exempel såväl gamla Tingsryd som EMD-bräu bryggdes i Sverige, och var enligt mitt
förmenande alldeles förträffliga i ren och krispig smak. Sedan fulölsnasarna tagit över
bryggningen, går dessa sorter ej längre att förtära (Signum ersatte ju Tingsryd). Jag
skulle vilja gå så långt som att utse "gamla" EMD-bräu till den godaste 2,8:an som
öht torgförts i Sverige, med Tingsryden på en ohotad andraplats. Jag är inte säker
på hur Harboe lyckas förstöra sin pilsner med elaka bismaker & en särdeles fadd
upplevelse, men misstankarna kunde ju t.ex riktas mot det vatten de använder.
Utöver Burgenfels & Signum, brygger de även Citygross variant; "Fürstenhof".
Därmed har de i princip täckt in alla stora butikskedjor i landet, förutom Lidl.
Där finns en tyskbryggd historia vid namn "Nobelaner", som faktiskt är lite
bättre än Harboes fulpilsner. Tyvärr mycket sämre än de två ovannämnda.

Ack ja, vi finpilsnervänner har det inte lätt, these days...
Citera
2022-05-04, 19:15
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Att 2,8or är så mycket billigare än 3,5 beror på att det inte är någon alkoholskatt på upp till 2,8% styrka. Vill man ha mycket APK ska man hålla tassarna borta från 3,5or. 3,5or brukar nästan kosta lika mycket som de billigaste starkölen(?)
Ja över 2,8 är bedrägliga priser på. Upp till 2,8 är väl ok med en iskall en varm sommardag men inte mer.
Jag föredrar öl från länder där man inte tittar på alkoholprocent beroende på skattesatser utan bara fokuserar på att gör ett så gott öl som möjligt och procenten får bli vad den blir.
Citera
2022-05-10, 22:00
Medlem
Zigarettens avatar
Citat:
Hyfsat säker på att jag också sett samma pris på Ica. På en affär där jag bor har de en trådbinge med diverse "lösa" burkar som blivit över när folk plockat isär sexpack och där kan man göra fynd ibland.

Burgenfels är f.ö. riktigt ok för sitt pris. Ren och lättdrucken.
Tingsryd var bra öl minns jag, brukade alltid köpa den förr. Jag tror willys hade något märke också som bara fanns där, men jag minns tyvärr inte namnet på den ölen just nu.

Jag provade Burgenfels i helgen och den var helt okej, särskilt med tanke på priset
Citera
2022-05-11, 21:56
Medlem
Dimaks avatar
Jag tycker Signum är sjukt god, inte testat lättölen men folkisarna är sjukt goa.
Citera
2022-05-12, 18:24
Medlem
John-Roccas avatar
Kom att tänka på Royal Crown Lager Beer idag. Då hittade jag den här bloggen:
http://burk-bloggen.blogspot.com/201...r-1204157.html

Den här fulölen har så många roliga detaljer, dels så specificeras ursprungsland inte närmare än "Bryggd i EU", dessutom är alkoholhalten varken 2,8 eller 3,5 utan 3,3

Det absolut roligaste är att de klämt in den lilla textrutan "Good people dring good beer".
Synd att jag inte är en "good person" tänker jag, jag får väl nöja mig med Royal Crown Lager Beer.
Citera
2022-06-07, 09:48
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televinken
Det har du ohyggligt rätt i.

Det vederstyggliga Harboe äger numera i princip hela lågprissegmentet av 2,8:0r i landet.
Till exempel såväl gamla Tingsryd som EMD-bräu bryggdes i Sverige, och var enligt mitt
förmenande alldeles förträffliga i ren och krispig smak. Sedan fulölsnasarna tagit över
bryggningen, går dessa sorter ej längre att förtära (Signum ersatte ju Tingsryd). Jag
skulle vilja gå så långt som att utse "gamla" EMD-bräu till den godaste 2,8:an som
öht torgförts i Sverige, med Tingsryden på en ohotad andraplats. Jag är inte säker
på hur Harboe lyckas förstöra sin pilsner med elaka bismaker & en särdeles fadd
upplevelse, men misstankarna kunde ju t.ex riktas mot det vatten de använder.
Utöver Burgenfels & Signum, brygger de även Citygross variant; "Fürstenhof".
Därmed har de i princip täckt in alla stora butikskedjor i landet, förutom Lidl.
Där finns en tyskbryggd historia vid namn "Nobelaner", som faktiskt är lite
bättre än Harboes fulpilsner. Tyvärr mycket sämre än de två ovannämnda.

Ack ja, vi finpilsnervänner har det inte lätt, these days...
Var ett tag sedan jag drack Nobelaner men när jag i helgen besökte mitt Lidl så såg jag att dom ersätt den med en 2.8 variant av Perlenbacher. Ett klart fall framåt. Rekommenderas.
Citera
2022-06-07, 11:09
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Begreppet "Ful-öl" är ett påhitt av De Rika Som har Makten för att fotfolket skall sträva efter deras ideal som är att dyraste produkten per automatik alltid är bäst.

De Rika, vill dela in oss i De Fula och De Fina.

Det finns inga "Ful-öl". Det finns budget-öl och premium-öl.

Kapitalet och dess handgångna reklamarhipsters skapar sedan en image till varje produkt.

Vi intalas att en viss öl-sort motsvarar vår egenbild.

Folköl i svensk livsmedelshandel: För en typ 8 år se'n så såldes ett sexpack burk 50 cl 2,8:or ännu för en tia plus pant när det var kampanj hos kedjorna.

Sedan gick bryggerierna samman i en (olaglig) kartell och hissade priset till en tjuga lr mer vid extrapris. En fördubbling av priset. Det fungerade fin-fint eftersom svenskarna har så höga löner.

En sexpack 2,8:or är inte värd betala mer för än en tia men den tiden är förbi.

Anledningen till att alla dagligvaror går sky rocket i slutpris ut till konsument är inte Kriget.

Det är att siffernissarna och marknadsförarna numer vet att svensken är beredd betala ett högre pris utan att rösta med fötterna. Ytterst få svenskar slutar köpa en dagligvara för att priset fördubblas.

Det är som med drivmedel lr med alkohol på Bolaget. Skatten tokhöjs, folk köper ändå.

Svensken i gemen, har ingen solidaritet med resurssvaga grupper. De fattiga kan torka sig.
Citera
2022-06-07, 13:10
Medlem
Televinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TingsrydPilsner2.8
Var ett tag sedan jag drack Nobelaner men när jag i helgen besökte mitt Lidl så såg jag att dom ersätt den med en 2.8 variant av Perlenbacher. Ett klart fall framåt. Rekommenderas.

Jisses, det hade jag faktiskt ingen aning om. Det får bli ett Lidl-besök i morgon dag!
Köpte du några? Var det burk? Sexpack? Hur bedömer du smak, beska, sötma (eller
ännu hellre - avsaknad av sötma)? Och hur låg den nya Perlenbachern i pris?

Tusen tack för att du tar dig tid att tipsa om dessa livsförgyllande nyheter!

Citera
2022-06-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televinken
Jisses, det hade jag faktiskt ingen aning om. Det får bli ett Lidl-besök i morgon dag!
Köpte du några? Var det burk? Sexpack? Hur bedömer du smak, beska, sötma (eller
ännu hellre - avsaknad av sötma)? Och hur låg den nya Perlenbachern i pris?

Tusen tack för att du tar dig tid att tipsa om dessa livsförgyllande nyheter!

Tyckte det smakade som vanlig pilsner, tappad i smutsiga järfälla dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in