• 1
  • 2
2022-04-28, 21:17
Medlem
John-Roccas avatar
Jag minns när jag började dricka folköl i slutet av 90-talet. Då var det vanligt med olika lågprisöl som ofta såldes med bra mängdrabatt för en platta. Jag vill minnas ett det inte var ovanligt att en platta fulöl kunde kosta så lite som 50 spänn + pant. Inflationen har säkert gjort sitt, 50kr för 25år sedan är kanske 75 idag. Men jag vill oavsett det påstå att billig fulöl har blivit ovanligare.

Du får inte en platta 2,8or för 75kr + pant, inte ens Lidls Nobelaner. För övrigt fattar jag inte vem som köper Nobelaner när Lidl säljer Pripps Blå billigare än Nobelaner.

Coop har sina Signum, som tidigare hette Tingsryd och ännu tidigare Odin Pilsner. Det är en okej törstsläckaren att hälla i sig några 6-pack av en varm sommardag. Men den är inte nog billig.

Ica, Hemköp eller vilka det nu är har sin Burgenfels, men det är samma problem där. Varför köpa en fulöl när den ändå bara är några kronor billigare än Falcon, Pripps och Norrlands Guld?

Nu har jag presenterat min syn på folkölsläget idag, över till mina bästa folköl från bardomen:

Nykøbing Grøn!
Såldes i korta ”knubbiga” 33cl-flaskor. En platta kostade 49kr kring millenieskiftet. Nykøbing är fortfarande ett stort bryggeri i Danmark, men det finns inte ett spår idag av att de en gång gjorde en 2,8:a åt den svenska marknaden. Någon som minns Nykøbing Grøn?

Egger
Också på glas, men den här gången snackar vi om en 3,5a! 50cl i låda, precis som öllådor på bolaget.

Spar Lyxöl
Spar som annars mest förknippas med billigt tvättmedel försökte under nämnd epok på att göra en folköl. Namnet poppar ibland fortfarande upp i mitt medvetande och jag garvar högt för mig själv. Det motsägelsefulla i att ett lågprismärke som heter Spar gör en lågprisöl som de kallar Lyxöl. Ironisk copywriter?

Nu syr jag ihop min trådstart.
Frågor att svara på eller diskutera kring i tråden:
  • Minns ni Nykøbing Grøn?
  • Stämmer det att det gick att få tag på en platta fålle för 50 spänn?
  • Hur införskaffar ni ert livselixir idag?
Citera
2022-04-28, 21:23
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Lidl. Godaste billigaste 3.5or jämfört med ica wilys coop öb och dom där.
Citera
2022-04-28, 21:33
Medlem
Fosterlands avatar
Haha, Egger! Minns att jag avskydde smaken i början, men efter några tonårs-fyllor så vande man sig. Egger är min favorit-fulöl, och det fanns även någon annan fulöl i glasflaska som kom i samma veva. Minns dock inte vad den hette.

Vi hade även Kopparbärs 15-pack 2,8:er. Sjukt många sådana har gått åt.
Citera
2022-04-28, 21:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca

Ica, Hemköp eller vilka det nu är har sin Burgenfels, men det är samma problem där. Varför köpa en fulöl när den ändå bara är några kronor billigare än Falcon, Pripps och Norrlands Guld?

En sexpack Burgenfels brukar kosta knappt 20 spänn, de övriga över 30, på de ICA jag besöker. Den är dessutom godare än både Pripps och Falcon.
Du får alltså en platta för samma pris som tre sexpack av de andra.
Citera
2022-04-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Jag minns när jag började dricka folköl i slutet av 90-talet. Då var det vanligt med olika lågprisöl som ofta såldes med bra mängdrabatt för en platta. Jag vill minnas ett det inte var ovanligt att en platta fulöl kunde kosta så lite som 50 spänn + pant. Inflationen har säkert gjort sitt, 50kr för 25år sedan är kanske 75 idag. Men jag vill oavsett det påstå att billig fulöl har blivit ovanligare.

Du får inte en platta 2,8or för 75kr + pant, inte ens Lidls Nobelaner. För övrigt fattar jag inte vem som köper Nobelaner när Lidl säljer Pripps Blå billigare än Nobelaner.

Coop har sina Signum, som tidigare hette Tingsryd och ännu tidigare Odin Pilsner. Det är en okej törstsläckaren att hälla i sig några 6-pack av en varm sommardag. Men den är inte nog billig.

Nu har jag presenterat min syn på folkölsläget idag, över till mina bästa folköl från bardomen:

Nykøbing Grøn!
Såldes i korta ”knubbiga” 33cl-flaskor. En platta kostade 49kr kring millenieskiftet. Nykøbing är fortfarande ett stort bryggeri i Danmark, men det finns inte ett spår idag av att de en gång gjorde en 2,8:a åt den svenska marknaden. Någon som minns Nykøbing Grøn?

Egger
Också på glas, men den här gången snackar vi om en 3,5a! 50cl i låda, precis som öllådor på bolaget.

Spar Lyxöl
Spar som annars mest förknippas med billigt tvättmedel försökte under nämnd epok på att göra en folköl. Namnet poppar ibland fortfarande upp i mitt medvetande och jag garvar högt för mig själv. Det motsägelsefulla i att ett lågprismärke som heter Spar gör en lågprisöl som de kallar Lyxöl. Ironisk copywriter?

Nu syr jag ihop min trådstart.
Frågor att svara på eller diskutera kring i tråden:
  • Minns ni Nykøbing Grøn?
  • Stämmer det att det gick att få tag på en platta fålle för 50 spänn?
  • Hur införskaffar ni ert livselixir idag?
Absolut! Nykøbing i småflaskor var trevliga.
De importerades av en firma som hette Kusken om jag minns rätt. De hade för övrigt ett mycket intressant ölsortiment.

Visst kunde man ibland få en platta för 49:-!

Burgenfels är verkligen ingen fulöl!
Ägs av Harboe som är det ledande danska lågprisbryggeriet.
Däremot är det den mest prisvärda 2,8:n på marknaden.
Kostar 21:95 för 6-pack på ICA Supermarket och Maxi där jag bor.
Citera
2022-04-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En sexpack Burgenfels brukar kosta knappt 20 spänn, de övriga över 30, på de ICA jag besöker. Den är dessutom godare än både Pripps och Falcon.
Du får alltså en platta för samma pris som tre sexpack av de andra.
Instämmer.
Citera
2022-04-28, 21:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Instämmer.
Njuter faktiskt av en Burgenfels 2,8 nu
Citera
2022-04-28, 21:55
Medlem
John L's Guldöl! Det var grejer, det.
Citera
2022-04-28, 21:57
Medlem
"Norrlands Guld" folköl 2,8% majestätisk tronarvinge till den sedan decennier största Pripps folkis.
6.50 kr halvlitern på Willy's.
Bättre får du knappast för så liten peng.
Har du någon som kan utmana den bombastiska lilla enheten, så varsågod!
Senast redigerad av CoolGenerator 2022-04-28 kl. 22:06.
Citera
2022-04-28, 22:16
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
"Norrlands Guld" folköl 2,8% majestätisk tronarvinge till den sedan decennier största Pripps folkis.
På mitt Ica kan man köpa Burgenfels för 3 kronor burken. Nu när jag kollar kostar de fem kronor halvlitern men jag är rätt säker på att de bara kostade 3, max 4 för några månader sen.
Citera
2022-04-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
På mitt Ica kan man köpa Burgenfels för 3 kronor burken. Nu när jag kollar kostar de fem kronor halvlitern men jag är rätt säker på att de bara kostade 3, max 4 för några månader sen.

Har ej hört eller sett denna Burgenfels. Men priset om 5 kr är mer än godkänt. Tack. Stämmer det att den i smak och övergripande kvalité kan utmana den jag tipsade om, Norrlands Guld?
Citera
2022-04-28, 22:36
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
+1 Norrlands är bäst om jag blir tillfrågad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in