• 1
  • 2
2022-04-28, 19:44
Medlem
The-Hallows avatar
Hej!
Vi har fått avslag på att bygga en altan som är längre än 4 m från husvägg på våran tomt. I föreningens stadgar står det att man inte får bygga mer än 4 m från husvägg men ett antal grannar har altaner som är mer än 4 m från husvägg(inklusive ordförande) Vi har även kollat med våra grannar som säger att det är okej att vi bygger en altan som är längre än 4 m. Den kommer bli ca 6 m från husvägg. Våran trädgård är längre än 6 m så vi kommer inte täcka hela vår tomt med altan heller.

Vi funderar på att skita i styrelsens beslut och bygga så som vi vill ändå! Vad kan hända när det finns andra i föreningen som har längre än 4 m altan?
Citera
2022-04-28, 20:01
Medlem
Garneringsmannens avatar
Jag tänker att det kan ju bli strul om en går emot sin förening men om du vet att andra har det så är det ju bara att köra.

Jag bodde i brf förut. Aldrig igen.
Citera
2022-04-28, 20:05
Medlem
StonedMonkeys avatar
Om du har flera grannar som struntat i stadgarna och byggt längre än 4m borde du också kunna göra det. Blir svårt för dom att motivera att dom vill att du åtgärdar det sen, då måste ju beslutet även gälla dina grannar, inte bara dig.
Citera
2022-04-28, 20:17
Medlem
_killahs avatar
Har grannarna byggt sina altaner nu? Eller är dom ett arv sedan hyresrättstiden(om det är en omvandlad fastighet) eller att stadgarna ändrats eftersom.

Kan vara värt att kolla upp.
Citera
2022-04-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Hallow
Hej!
Vi har fått avslag på att bygga en altan som är längre än 4 m från husvägg på våran tomt. I föreningens stadgar står det att man inte får bygga mer än 4 m från husvägg men ett antal grannar har altaner som är mer än 4 m från husvägg(inklusive ordförande) Vi har även kollat med våra grannar som säger att det är okej att vi bygger en altan som är längre än 4 m. Den kommer bli ca 6 m från husvägg. Våran trädgård är längre än 6 m så vi kommer inte täcka hela vår tomt med altan heller.

Vi funderar på att skita i styrelsens beslut och bygga så som vi vill ändå! Vad kan hända när det finns andra i föreningen som har längre än 4 m altan?
1. Det är inte er tomt; det är föreningens. Kan det finnas någon fastighetsteknisk eller annan anledning till att ni inte får bygga?
2. Det är alltid en dålig idé att bygga utan tillstånd.
3. Om andra har byggt i strid med stadgarna har ni däremot ett starkt case.
Ni kan anföra att det är praxis att inte följa stadgarna i föreningen vad gäller altanbyggen.
Begär därför skriftligt tillstånd från styrelsen.
Om de nekar igen kräv då att de andra river sina stadgevidriga altaner.
Likabehandling av alla medlemmar är en av grundstenarna i en BRF.
Lycka till!
Citera
2022-04-28, 20:43
Medlem
The-Hallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
1. Det är inte er tomt; det är föreningens. Kan det finnas någon fastighetsteknisk eller annan anledning till att ni inte får bygga?
2. Det är alltid en dålig idé att bygga utan tillstånd.
3. Om andra har byggt i strid med stadgarna har ni däremot ett starkt case.
Ni kan anföra att det är praxis att inte följa stadgarna i föreningen vad gäller altanbyggen.
Begär därför skriftligt tillstånd från styrelsen.
Om de nekar igen kräv då att de andra river sina stadgevidriga altaner.
Likabehandling av alla medlemmar är en av grundstenarna i en BRF.
Lycka till!

Anledningen till 4 m är att det ska vara ”lika” för alla. Då storleken på tomten skiljer sig och alla kan bygga olika stora altaner om dom inte hade riktlinjer. Känner att det inte är mitt problem att tomterna är olika stora. Jag har ändå betalt lite mer för min lägenhet då trädgården är större(även om jag inte äger själva trädgården)
Citera
2022-04-28, 21:10
Medlem
De andra kanske inte byggt en altan utan ett trädäck i stället?
Har du frågat styrelsen om det finns andra regler för det?
Citera
2022-04-28, 21:39
Medlem
The-Hallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
De andra kanske inte byggt en altan utan ett trädäck i stället?
Har du frågat styrelsen om det finns andra regler för det?
Står i stadgarna altandäck, men vad är det för skillnad på altandäck och ett trädäck? Kan bygga och säga att det är ett trädäck och komma undan med det på det sättet?
Citera
2022-04-28, 22:50
Medlem
Altan= på pelare över marken. (i höjd med första våning)
Däck= på marken. Ibland några trappsteg ner och inget räcke.

https://fdensammamamman.se/altan-tra...ar-skillnaden/
Citera
2022-04-29, 09:55
Medlem
Lägg skiten på små hjul. Hävda att den är flyttbar o att det egentligen är en traktorkärra eller liknande.
Naturligtvis är den förankrad så den inte kan rulla runt, men med borttagbar förankring.

Bygg hur stort du vill o hänvisa till att det inte är en altan alternativ att när ordförande river sin altan så kan du riva din, även om det är en traktorkärra.
Citera
2022-04-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Hallow
Anledningen till 4 m är att det ska vara ”lika” för alla. Då storleken på tomten skiljer sig och alla kan bygga olika stora altaner om dom inte hade riktlinjer. Känner att det inte är mitt problem att tomterna är olika stora. Jag har ändå betalt lite mer för min lägenhet då trädgården är större(även om jag inte äger själva trädgården)

En naledning kan vara att stora altaner som täcker hela den upplåtna ytan är skitfult. Vi har en i vår förening, vi kallar den dansbanan eller helikopterplattan. Tyvärr var det den byggande styrelsen som godkände det innan de lämnade över till boendestyrelsen.
Citera
2022-04-30, 10:17
Medlem
The-Hallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En naledning kan vara att stora altaner som täcker hela den upplåtna ytan är skitfult. Vi har en i vår förening, vi kallar den dansbanan eller helikopterplattan. Tyvärr var det den byggande styrelsen som godkände det innan de lämnade över till boendestyrelsen.
Ah fast det får ju den som bor där bestämma om det är fult eller inte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in