• 1
  • 2
2022-04-28, 13:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Ska skriva ut ett kalkyl blad som måste se bra ut. Detta är nästan omöjligt att lägga till alla ramar, rubriker och kolumner utan att se se exakt hur utskriften kommer se ut.

Har kollat runt i menyer osv men inte hitta nån funktion för detta.
Citera
2022-04-28, 15:20
Medlem
yz44s avatar
Hittar du ingen print preview i utskriftsmenyn?
Citera
2022-04-28, 21:49
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Hittar du ingen print preview i utskriftsmenyn?

Nu sitter jag inte med min dator. Men man ska alltså kunna skriva i docket medans de se ut som de kommer göra när de sedan skrivs ut.

De är hopplöst att centrera rubriker osv l de vanliga formatet.

Har varit runt i menyerna men hittar inte denna finnes.
Citera
2022-04-28, 22:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Nu sitter jag inte med min dator. Men man ska alltså kunna skriva i docket medans de se ut som de kommer göra när de sedan skrivs ut.

Min erfarenhet, som är lite rostig - det medges, så är det saker som det här som gör att man går tillbaka till Microsoft Word. Det är layout-skäl, särskilt i samarbete med andra.
Citera
2022-04-28, 23:27
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Funkar inte Print Preview (Shift+Ctrl+O)?
Citera
2022-04-29, 08:57
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Funkar inte Print Preview (Shift+Ctrl+O)?

Tack för tipset De klart man kan skifta mellan de vanliga läget och få denna typ av förhandsgranskning. Men jag skulle vilja skriva i ett dock som ser som utskriftsformatet
Citera
2022-04-29, 08:59
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Min erfarenhet, som är lite rostig - det medges, så är det saker som det här som gör att man går tillbaka till Microsoft Word. Det är layout-skäl, särskilt i samarbete med andra.

Funkar de verkigen att få till alla ramar ruor etc i word (eller libre office)?
Senast redigerad av Flickpojken 2022-04-29 kl. 09:16.
Citera
2022-04-29, 11:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Funkar de verkigen att få till alla ramar ruor etc i word (eller libre office)?
Ja. Men det var alltså ett kalkylark?
Då är det ju Excel som gäller. I Excel finns en funktion som gör att man kan se "sidbrytningar" direkt i kalkylarket (beroende på inställning).
Citera
2022-04-29, 11:17
Medlem
I min LibreOffice Calc kan man välja mellan "Normal" och "Page Break" i View-menyn. I det senare läget kan man se hur sidbrytningarna kommer att bli medan man redigerar dokumentet, vilket väl är det viktiga som saknas annars.

EDIT: På svenska heter menyn "Visa" och menyvalen "Normal" och "Sidbrytning".
Citera
2022-04-29, 11:34
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
I min LibreOffice Calc kan man välja mellan "Normal" och "Page Break" i View-menyn. I det senare läget kan man se hur sidbrytningarna kommer att bli medan man redigerar dokumentet, vilket väl är det viktiga som saknas annars.

EDIT: På svenska heter menyn "Visa" och menyvalen "Normal" och "Sidbrytning".

De måste ha varit de enda knappen jag inte tryckt på. Men hur får man till ett A4 då? docket är inte större än dom rader har använt.
Citera
2022-04-29, 12:08
Medlem
Citat:
De måste ha varit de enda knappen jag inte tryckt på. Men hur får man till ett A4 då? docket är inte större än dom rader har använt.

Vet inte om det finns någon bättre lösning, men du skulle kunna skapa en dummy-cell (innehållande vad som helst) långt ner till höger i dokumentet, med lite marginal bortom den verkliga sidan. Du ser i sidbrytningsläget att du lyckats genom att det då dyker upp flera sidor. Då kan du placera en ny osynlig dummy-cell precis där den behövs (i nedre högra hörnet på den "riktiga sidan") och ta bort den som ligger utanför sidan. En osynlig dummy-cell kan du t.ex. skapa med formeln ="" (formel som evaluerar till den tomma strängen). Den sistnämnda finjusteringen kan du med fördel vänta med tills du är klar med dokumentet, så att du kan skjuta in ytterligare rader och kolumner utan att sabba den.

För flersidiga dokument är det förstås bara sidan längst ner till höger som egentligen är relevant.

EDIT: Nu hittade jag en alternativ inställning som inte kräver ovanstående nödlösning: Gå till menyn "Tools / Options" och välj "LibreOffice Calc / View" i dialogrutan. Kryssa sedan i "Page Breaks" under kategorin "Visual Aids". Sidbrytningar visas nu som streckade linjer även om dokumentet inte når ända ut till kanten på en sida. Dock insåg jag ett annat potentiellt problem: Sidbrytningarna görs med avseende på hela celler, och om den synliga delen av sidan inte matchar cellindelningen exakt kan det bli lite extra utrymme till höger/nedanför som inte syns i redigeringsläget. Om det är så petnoga att detta spelar roll, kan du justera cellbredden/höjden på den yttre kolumnen/raden så att den verkligen matchar kanten (detta ser du genom att raden/kolumnen hoppar till fel sida när du gått för långt.)
Senast redigerad av vgebler 2022-04-29 kl. 13:01.
Citera
2022-04-29, 19:00
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Vet inte om det finns någon bättre lösning, men du skulle kunna skapa en dummy-cell (innehållande vad som helst) långt ner till höger i dokumentet, med lite marginal bortom den verkliga sidan. Du ser i sidbrytningsläget att du lyckats genom att det då dyker upp flera sidor. Då kan du placera en ny osynlig dummy-cell precis där den behövs (i nedre högra hörnet på den "riktiga sidan") och ta bort den som ligger utanför sidan. En osynlig dummy-cell kan du t.ex. skapa med formeln ="" (formel som evaluerar till den tomma strängen). Den sistnämnda finjusteringen kan du med fördel vänta med tills du är klar med dokumentet, så att du kan skjuta in ytterligare rader och kolumner utan att sabba den.

För flersidiga dokument är det förstås bara sidan längst ner till höger som egentligen är relevant.

EDIT: Nu hittade jag en alternativ inställning som inte kräver ovanstående nödlösning: Gå till menyn "Tools / Options" och välj "LibreOffice Calc / View" i dialogrutan. Kryssa sedan i "Page Breaks" under kategorin "Visual Aids". Sidbrytningar visas nu som streckade linjer även om dokumentet inte når ända ut till kanten på en sida. Dock insåg jag ett annat potentiellt problem: Sidbrytningarna görs med avseende på hela celler, och om den synliga delen av sidan inte matchar cellindelningen exakt kan det bli lite extra utrymme till höger/nedanför som inte syns i redigeringsläget. Om det är så petnoga att detta spelar roll, kan du justera cellbredden/höjden på den yttre kolumnen/raden så att den verkligen matchar kanten (detta ser du genom att raden/kolumnen hoppar till fel sida när du gått för långt.)

Tack är möjlighet. Ofattbart att libre kalkyl inte löst de här problemet!
Senast redigerad av Flickpojken 2022-04-29 kl. 19:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in