Citat:
Ursprungligen postat av
Flickpojken
De måste ha varit de enda knappen jag inte tryckt på. Men hur får man till ett A4 då? docket är inte större än dom rader har använt.
Vet inte om det finns någon bättre lösning, men du skulle kunna skapa en dummy-cell (innehållande vad som helst) långt ner till höger i dokumentet, med lite marginal bortom den verkliga sidan. Du ser i sidbrytningsläget att du lyckats genom att det då dyker upp flera sidor. Då kan du placera en ny osynlig dummy-cell precis där den behövs (i nedre högra hörnet på den "riktiga sidan") och ta bort den som ligger utanför sidan. En osynlig dummy-cell kan du t.ex. skapa med formeln ="" (formel som evaluerar till den tomma strängen). Den sistnämnda finjusteringen kan du med fördel vänta med tills du är klar med dokumentet, så att du kan skjuta in ytterligare rader och kolumner utan att sabba den.
För flersidiga dokument är det förstås bara sidan längst ner till höger som egentligen är relevant.
EDIT: Nu hittade jag en alternativ inställning som inte kräver ovanstående nödlösning: Gå till menyn "Tools / Options" och välj "LibreOffice Calc / View" i dialogrutan. Kryssa sedan i "Page Breaks" under kategorin "Visual Aids". Sidbrytningar visas nu som streckade linjer även om dokumentet inte når ända ut till kanten på en sida. Dock insåg jag ett annat potentiellt problem: Sidbrytningarna görs med avseende på hela celler, och om den synliga delen av sidan inte matchar cellindelningen exakt kan det bli lite extra utrymme till höger/nedanför som inte syns i redigeringsläget. Om det är så petnoga att detta spelar roll, kan du justera cellbredden/höjden på den yttre kolumnen/raden så att den verkligen matchar kanten (detta ser du genom att raden/kolumnen hoppar till fel sida när du gått för långt.)