2022-04-26, 22:42
Medlem
Kul? Blir första för mig, hade aldrig hört om detta fenomen tidigare. Jag är dock riktigt taggad efter 2 långa pandemiår. Skoj att höra Måns Zelmerlöv live iallafall.

Har ni några tips på annat vad som är kul att göra? Bärsa och njuta av lund i vårsolen?
Citera
2022-04-26, 23:05
Medlem
BOMB-CPs avatar
Åka motorcykel är väldigt kul.
Citera
2022-04-26, 23:20
Medlem
Milton.Millss avatar
Ja du kan ta på dig studentmössa och dricka dig berusad och sörja att du inte kom in i Uppsala.
Citera
2022-04-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilwilwil
Kul? Blir första för mig, hade aldrig hört om detta fenomen tidigare. Jag är dock riktigt taggad efter 2 långa pandemiår. Skoj att höra Måns Zelmerlöv live iallafall.

Har ni några tips på annat vad som är kul att göra? Bärsa och njuta av lund i vårsolen?
Den var bättre förr
Citera
2022-04-27, 07:55
Medlem
borrizs avatar
Jag gratulerar dig till en galen vår i Lund ts. Se till att ha gjort undan allt vad tentaplugg heter, så att du kan njuta av karnevalsdagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Ja du kan ta på dig studentmössa och dricka dig berusad och sörja att du inte kom in i Uppsala.
Ja som bekant är sätet i Uppsala, men huvudet det finns i Lund!
Senast redigerad av borriz 2022-04-27 kl. 08:05.
Citera
2022-04-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilwilwil

Ja, Lundakarnevalen är kul.

Du får så klart inte missa karnevalståget sen, som går genom sta'n. Lockar alltid väldigt många.

Edit: Titta in på nationerna. De har också aktiviteter, bara välja och vraka!

Mvh.
Senast redigerad av kaffekoppen 2022-04-27 kl. 09:16.
Citera
2022-05-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills

Sökte mig medvetet bort från östkusten.. Vad har Uppsala som kan mäta sig med karnevalen? Det enda jag vet är att nationerna är något större än i Lund.
Citera
2026-05-24, 21:54
Medlem
Paddan1000s avatar
Ingen har visst gjort en tråd om årets Lundakarneval 2026. Jag är precis hemkommen därifrån.

Inne på Karnevalsområdet fick jag en flashback från Lundakarnevalen 1998. Där fanns ett tält med en attraktion som hette "Super Mario?" (notera frågetecknet). Jag gick aldrig in där, men har alltid undrat vad det var. Är det någon som minns och kan berätta?
Citera
2026-05-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Ingen har visst gjort en tråd om årets Lundakarneval 2026. Jag är precis hemkommen därifrån.

Inne på Karnevalsområdet fick jag en flashback från Lundakarnevalen 1998. Där fanns ett tält med en attraktion som hette "Super Mario?" (notera frågetecknet). Jag gick aldrig in där, men har alltid undrat vad det var. Är det någon som minns och kan berätta?
Förmodar att "Super" kan ha varit verbet att supa: den finurliga frågan skulle alltså bli ifall Mario dricker för mycket? Ordvitsar av den här sorten är ju gammal studentikos tradition. Någon gång på 80-talet fanns det ett litet tält som affischerade DRAGSHOW. Om man gick in visade det sig att det handlade om en byrå med två lådor som man kunde dra ut, men de var fästa med fjädrar och gummiband bakifrån så att de strax gled in igen.

(Nej, jag var inte inne, men det beskrevs i en artikel i Sydsvenskan)
Citera
2026-05-25, 01:46
Medlem
Flashback fick gratis reklam på ett av ekipagen, nämligen där det handlade om Sveriges Kulturkanon. Ett megastort märke där de andra bara nämndes med ord. Flashback har gjort avtryck hos studenterna.
Citera
2026-05-25, 06:10
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Förmodar att "Super" kan ha varit verbet att supa: den finurliga frågan skulle alltså bli ifall Mario dricker för mycket? Ordvitsar av den här sorten är ju gammal studentikos tradition. Någon gång på 80-talet fanns det ett litet tält som affischerade DRAGSHOW. Om man gick in visade det sig att det handlade om en byrå med två lådor som man kunde dra ut, men de var fästa med fjädrar och gummiband bakifrån så att de strax gled in igen.

(Nej, jag var inte inne, men det beskrevs i en artikel i Sydsvenskan)

Det var det som var det roliga, men jag undrar hur de spelade vidare på skämtet att Mario Super och vad man fick se när man väl gick in i tältet.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Flashback fick gratis reklam på ett av ekipagen, nämligen där det handlade om Sveriges Kulturkanon. Ett megastort märke där de andra bara nämndes med ord. Flashback har gjort avtryck hos studenterna.

Jag såg det också på Sverigevagnen tillsammans med bland annat kanelbullar och arga lappar i tvättstugan, men ändå har de inte skapat en egen tråd om årets Karneval.
Citera
2026-05-25, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag såg det också på Sverigevagnen tillsammans med bland annat kanelbullar och arga lappar i tvättstugan, men ändå har de inte skapat en egen tråd om årets Karneval.

Jag letade också efter en tråd om karnevalen igår morse - bland annat just på detta underforum - men hittade ingen. Flashback har ju inget särskilt forum om s a s "stadsfestivaler", evenemang i allmänhet (när det inte handlar om idrotts-events eller rockfestivaler).

Tycker dock att Lundakarnevalen har tappat en hel del av sin kraft och egenart på senare år. Tror det beror dels på att dagens ekonomiskt och karriärmässigt pressade studenter inte har råd eller tid att lägga ett par månader på att vara med och ta fram t ex en genomarbetad karnevalsvagn, en revy eller ett spex, dels på att sociala medier har gjort att det är känsligare att ta ut svängarna med humor och satir än det var för 30-40 år sedan. Det i förening med en nypräktig, moraliserande tidsanda.

Om man släppte loss och gjorde t ex ett spex med en del vågade scener eller one-liners för en generation sedan så var det enbart för dem som var där "live", efter karnevalen återstod endast glada minnen. Men idag kan sådant sparas för framtiden och spridas via mobilkameror, twitter, instagram osv, och så kan några prussiluskor gräva upp det tre eller tio år senare och ställa till med moralcirkus i media (alla vet ju hur hopplöst det är att förklara ett skämt fört någon som verkligen inte vill begripa)- och det är dessutom isåfall sökbart för vänner och presumtiva arbetsgivare. Sådant gör att folk blir mer garderade och defensiva.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-05-25 kl. 07:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in