• 1
  • 2
2022-04-26, 16:50
Medlem
Hejsan!

Jag har fått så mycket bra och givande hjälp här så jag slänger ut en fundering till.

Ponera att ni är påväg att köpa en bil runt 120 - 150 tkr med tron om att det ingår en garanti på 12 månader (säljaren hävdar alltså detta initialt).

Sedan framkommer att bilen inte alls täcks av garantin, det medföljer alltså ingen alls (endast en sådan trafikgaranti eller vad det heter, 3 mån).

Hur hade detta påverkat er syn på vad ni var villiga att betala för bilen? Hur mycket mindre skulle ni kunna betala för en sådan bil utan garantin, kontra med 12 månaders garanti.

Bilen ser ut att vara i fint skick, ca 12 tusen mil, ca 7 år gammal.

Tack!
Senast redigerad av Faisal 2022-04-26 kl. 16:52.
Citera
2022-04-26, 17:33
Medlem
lurendrejare ska man akta sig för..
Citera
2022-04-26, 17:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faisal
Hejsan!

Jag har fått så mycket bra och givande hjälp här så jag slänger ut en fundering till.

Ponera att ni är påväg att köpa en bil runt 120 - 150 tkr med tron om att det ingår en garanti på 12 månader (säljaren hävdar alltså detta initialt).

Sedan framkommer att bilen inte alls täcks av garantin, det medföljer alltså ingen alls (endast en sådan trafikgaranti eller vad det heter, 3 mån).

Hur hade detta påverkat er syn på vad ni var villiga att betala för bilen? Hur mycket mindre skulle ni kunna betala för en sådan bil utan garantin, kontra med 12 månaders garanti.

Tack!
Om en säljare, och f f a en bilsäljare, hävdar att det först finns garanti och sen backar på den punkten när det väl börjar dra ihop sig till affär så hade då jag dragit öronen åt mig. Så jag hade nog avstått från den handlaren.
Citera
2022-04-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Om en säljare, och f f a en bilsäljare, hävdar att det först finns garanti och sen backar på den punkten när det väl börjar dra ihop sig till affär så hade då jag dragit öronen åt mig. Så jag hade nog avstått från den handlaren.

Tack för svar Det blir ingen affär. De är inte villiga att möta mig ens en tusenlapp på priset. Mycket dåligt hanterat av säljaren kan jag tycka, eftersom det var de som informerade mig som köpare felaktigt från början. Det finns många fler objekt där ute ....
Citera
2022-04-26, 20:37
Bannlyst
Citat:
Tack för svar Det blir ingen affär. De är inte villiga att möta mig ens en tusenlapp på priset. Mycket dåligt hanterat av säljaren kan jag tycka, eftersom det var de som informerade mig som köpare felaktigt från början. Det finns många fler objekt där ute ....
Så jävla snål du är. Ska du handla bil för 100.000kr och pruta 1000kr så får du nej så blåser du av? Tönt
Citera
2022-04-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Så jävla snål du är. Ska du handla bil för 100.000kr och pruta 1000kr så får du nej så blåser du av? Tönt

Det var ju inte riktigt det jag sa. Sen handlar det mycket om principen tycker jag. Att visa lite goodwill osv.
Citera
2022-04-26, 21:02
Bannlyst
Citat:
Det var ju inte riktigt det jag sa. Sen handlar det mycket om principen tycker jag. Att visa lite goodwill osv.
Hoppas säljaren läser din dagbok här på flashback
Citera
2022-04-26, 21:48
Medlem
Citat:

Det är väl ingen som ger 12 mån garanti på en bil med det miltalet, ålder och pris. Hade låtit för bra för att vara sant.
Citera
2022-04-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Hoppas säljaren läser din dagbok här på flashback

Varför skulle det påverka mig negativt? xD
Citera
2022-04-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är väl ingen som ger 12 mån garanti på en bil med det miltalet, ålder och pris. Hade låtit för bra för att vara sant.

Ja så är det kanske 😁
Citera
2022-04-26, 22:02
Medlem
Alla bilar som säljs av en handlare för 30 tusen kr eller mer omfattas av konsumentköplagen,

Det innebär att alla fel som visar sig inom 6 månader anses ha funnits vid leveransen, och ska åtgärdas av firman,

Garanti är något företag ger helt frivilligt, konsumentköplagen är något annat,

Köp därför endast bilar på avbetalning OCH av bilfirmor som inte försvinner eller läggs ner,

Skulle bilfirman inte åtgärda felen så bestrider du betalningen till finansbolaget,
Citera
2022-04-26, 22:06
Medlem
killawifes avatar
Ett års garanti är ju ingenting. Kan man inte ge ett års garanti på en så pass ny bil så ska man absolut inte köpa den.
Sen tror ju en del att en garanti är nån typ all-täckande försäkring men så är det ju inte. En garanti täcker väldigt specifika saker och det är inte alls ovanligt att man nekar garanti-anspråk av olika orsaker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in