2022-04-26, 10:25
Medlem
JustZlatans avatar
Hörde precis på Ekot att EU-kommissionen förbereder lagförslag som innebär att tusentals ämnen och kemikalier kommer att förbjudas i bland annat kosmetika och då förhoppningsvis även i parfymer. Äntligen säger jag bara! Snart blir illaluktande kosmetika ett minne blott! Ni kommer inte längre att kunna terrorisera alla andra med er dåliga självkänsla, vilket gör att ni idag måste smeta in ansiktet och kroppen med stinkande kladd.

Vad tycker ni missbrukare om detta?

https://www.dagensarena.se/innehall/eu-forbereder-rekordstort-forbud-mot-kemikalier/
Senast redigerad av JustZlatan 2022-04-26 kl. 10:51.
Citera
2022-04-26, 10:32
Medlem
flaskborstes avatar
Mycket bra.

Stanken från smink är något som jag alltid reagerat på och då med rinnande näsa och allmän avsky.

Min fru använder inget smink utom möjligen mascara om hon skall på någon speciell tillställning.

Smink bleker och förstör huden och håren i ansiktet så med denna utveckling så kanske dagens kvinnor får en chans att få hälsosammare hud i ansiktet och mindre andel kemikalier i sig.

Tyvärr kommer det fortfarande mycket från Kina där det kan finnas riktigt farliga kemikalier som tungmetaller och hormonstörande ämnen. Leksaks smink för barn från kina har flera gånger visat sig innehålla saker som fosfor och bly. Direktimporteras utan någon som helst kontroll av småföretag och barnen får skador för livet.. Även smink för vuxna tas in från mindre nogräknade länder och billigt smink innehåller i regel mycket kemikalier som redan nu är "förbjudna"
Citera
2022-04-26, 10:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Mycket bra.

Stanken från smink är något som jag alltid reagerat på och då med rinnande näsa och allmän avsky.

Min fru använder inget smink utom möjligen mascara om hon skall på någon speciell tillställning.

Smink bleker och förstör huden och håren i ansiktet så med denna utveckling så kanske dagens kvinnor får en chans att få hälsosammare hud i ansiktet och mindre andel kemikalier i sig.

Tyvärr kommer det fortfarande mycket från Kina där det kan finnas riktigt farliga kemikalier som tungmetaller och hormonstörande ämnen. Leksaks smink för barn från kina har flera gånger visat sig innehålla saker som fosfor och bly. Direktimporteras utan någon som helst kontroll av småföretag och barnen får skador för livet.. Även smink för vuxna tas in från mindre nogräknade länder och billigt smink innehåller i regel mycket kemikalier som redan nu är "förbjudna"

Sminkstank är groteskt. Jag förstår inte hur föräldrar kan tillåta sina småbarn att använda smink och dylikt. De måste vara dumma i huvudet.
Citera
2022-04-26, 11:15
Medlem
ViolaRasmussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hörde precis på Ekot att EU-kommissionen förbereder lagförslag som innebär att tusentals ämnen och kemikalier kommer att förbjudas i bland annat kosmetika och då förhoppningsvis även i parfymer. Äntligen säger jag bara! Snart blir illaluktande kosmetika ett minne blott! Ni kommer inte längre att kunna terrorisera alla andra med er dåliga självkänsla, vilket gör att ni idag måste smeta in ansiktet och kroppen med stinkande kladd.

Vad tycker ni missbrukare om detta?

https://www.dagensarena.se/innehall/eu-forbereder-rekordstort-forbud-mot-kemikalier/

Vilken framgång! Nu hoppas jag att all så kallad kosmetika blir förbjuden. Varför ska man gömma sin skönhet bakom massor av kemikalier? Usch, använd isåfall naturliga produkter! Jag använder aldrig någon kosmetika, eftersom jag älskar min skönhet. Alla kvinnor borde förstå att de är vackra - igen, vilket framsteg!

Mvh Viola
Citera
2022-04-26, 11:39
Medlem
Emellies avatar
Parfym lär väl fortsätta dofta starkt även om innehållet till viss del är utbytt?
Citera
2022-04-26, 11:52
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Sminkstank är groteskt. Jag förstår inte hur föräldrar kan tillåta sina småbarn att använda smink och dylikt. De måste vara dumma i huvudet.

Instämmer helt..

Jag kan ibland känna stanken av smink flera meter från en uppsminkad kvinna. Stanken från sminket skiner igenom de parfymer hon ev. använder. Speciellt olika krämer och puder luktar extremt illa.

Fasan är att fastna i en hiss med 2-10 välsminkade fruntimmer.. Jag skulle förmodligen avlida ganska snart
Citera
2022-04-26, 11:55
Medlem
Nu är ju detta ett förslag och man kommer att titta mer ingåenge på de olika ämnena.

Artikeln som det hänvisades till slutar så här..

Listan över kemikalier kommer att uppdateras fram tills en större förändring ska ske av REACH-regelverket 2027.
Citera
2022-04-26, 16:25
Medlem
MyJustices avatar
Ska väl ramla ner påverkans dollar .i de rätta kommisarfickor
Innan en utredning och evt omröstning .
Men först ett skrämselskott ...8
Citera
2022-04-26, 17:58
Medlem
bomhulls avatar
Använder bareminerals och det luktar inget men köper man billig skit ifrån h&m eller ica så kanske det luktar
Citera
2022-04-26, 18:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Använder bareminerals och det luktar inget men köper man billig skit ifrån h&m eller ica så kanske det luktar

Det handlar inte bara om lukt, det handlar om alla kemikalier som rinner ner i avloppsvattnet också. Jag förstår inte riktigt varför smink ens behövs. Om smink behövdes skulle människor ha fötts med smink på huden. Erkänn att du är en slav till "skönhetsindustrin" som bara är ute efter dina pengar. Så mycket skönhet är det inte att kladda på sig en massa smörja.
Citera
2023-05-05, 20:13
Medlem
JustZlatans avatar
Hur orkar kvinnor med allt spackel de smetar på sig?

Det är smink, mascara, brun utan sol och äckliga parfymer på det. Många av dessa kosmetiska produkter innehåller också hemska parfymer. Ja, hur står kvinnor ut att ta på sig allt det här? Förstår de inte att de använder och andas in giftiga kemikalier? Jag antar att de är dumma i huvudet. Men värst av allt är att de sprider dessa giftiga kemikalier omkring sig för andra att andas in.
Citera
2023-05-05, 20:19
Medlem
SnutteFia03s avatar
Beror ju på hur mycket man använder. Kan själv tycka det är obehagligt hur vissa har alldeles för mycket parfym till exempel.

Så länge det är med måtta så ser jag inget problem. Man vill ju hellre dofta lite parfym än lite svett.

Att "orka" är heller inget konstigt när det appliceras med måtta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in