Citat:
Ursprungligen postat av
fletchman
Alla miljoner tillbehör och laddare till iphone behöver slängas när de inte går att använda längre samt att utvecklingen stannar. Men som sagt, gillar man att staten och överstaten bestämmer vad som tillverkas och vad vi kan köpa så är det klart man tycker det är bra.
Men om "utvecklingen går framåt" måste gamla laddare slängas ändå eller hur? Du minns inte när LG hade sin standard, Sony Ericsson sin osv? Vi hade dessa trevliga 10-in-1 laddkabel och liknande back in the day. En jäkla röra. Att tvinga företag att enas kring en standard är bra.
Vill du ha magnetisk kontakt finns en adapter för det, så utvecklingen inte stannar helt.
Standarder är bra. Det är jättebra att man slipper köpa t.ex. ett BMW-batteri till sin BWM, man kan köpa vilket bilbatteri man vill från vilken tillverkare man vill.
En annan grej som jag gärna ser en obligatorisk standard för är batteridrivna verktyg. Jag har en hel del 12V-grejor i Bosch proffs-serie. Men jag är låst till Bosch. Det hade varit trevligt om batterierna funkade till Milwaukee osv men det finns ingen standard där än. Frågar man Bosch är det ju så klart inte för att de ska kunna tjäna lite extrapengar på sina batterier, det är snack om "kundens bästa", "kvalitetssäkring" osv. Men de flesta av oss förstår att det är BS.
Intressant hur staten ses som en strikt fader som ställer krav, men marknaden ses som den coola farbrorn som köper ut.