2022-04-27, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Fast i detta fall finns det inga baksidor. Bara bra att vi har en standard så vi slipper slit och släng samhället.

Alla miljoner tillbehör och laddare till iphone behöver slängas när de inte går att använda längre samt att utvecklingen stannar. Men som sagt, gillar man att staten och överstaten bestämmer vad som tillverkas och vad vi kan köpa så är det klart man tycker det är bra.
Citera
2022-04-27, 11:06
Medlem
mattias_rs avatar
EU har haft detta uppe på bordet sedan 2014 med förslaget https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46755

Nu verkar det som om de har kommit överens och det verkar bli USB-C standard i de EU anslutna länderna.

https://www.europarl.europa.eu/news/...ectronic-waste
Citera
2022-04-27, 12:26
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Alla miljoner tillbehör och laddare till iphone behöver slängas när de inte går att använda längre samt att utvecklingen stannar. Men som sagt, gillar man att staten och överstaten bestämmer vad som tillverkas och vad vi kan köpa så är det klart man tycker det är bra.
Men om "utvecklingen går framåt" måste gamla laddare slängas ändå eller hur? Du minns inte när LG hade sin standard, Sony Ericsson sin osv? Vi hade dessa trevliga 10-in-1 laddkabel och liknande back in the day. En jäkla röra. Att tvinga företag att enas kring en standard är bra.
Vill du ha magnetisk kontakt finns en adapter för det, så utvecklingen inte stannar helt.

Standarder är bra. Det är jättebra att man slipper köpa t.ex. ett BMW-batteri till sin BWM, man kan köpa vilket bilbatteri man vill från vilken tillverkare man vill.

En annan grej som jag gärna ser en obligatorisk standard för är batteridrivna verktyg. Jag har en hel del 12V-grejor i Bosch proffs-serie. Men jag är låst till Bosch. Det hade varit trevligt om batterierna funkade till Milwaukee osv men det finns ingen standard där än. Frågar man Bosch är det ju så klart inte för att de ska kunna tjäna lite extrapengar på sina batterier, det är snack om "kundens bästa", "kvalitetssäkring" osv. Men de flesta av oss förstår att det är BS.

Intressant hur staten ses som en strikt fader som ställer krav, men marknaden ses som den coola farbrorn som köper ut.
Senast redigerad av BackToHegel 2022-04-27 kl. 13:15.
Citera
2022-04-27, 18:09
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Apple gjorde det för sisådär två år sen, men varför är pc marknaden så sega att följa med? Det är hög tid att ta klivet ur det gamla fyrkantiga usb träsket och in i framtiden. Vad väntar de på?

Kasta sten i glashus why don't you. Det är bara Apple som har "lightning" sladdar till iphones och ipads som inte passar till någonting annat. Datorer och mobiltelefoner har usb 3 och usb-c sladdar.
Citera
2022-04-27, 18:11
Medlem
MasterBobs avatar
Har inte usb c större potential än gamla fyrkantiga usb? Om så är fallet, varför går inte alla bara över till den så slipper vi adaptar och olika laddare. Jag har fått för mig att usb c klarar av så mycket mer än gamla usb123.

Sitter i samma sits som någon ovanför här, att jag kör apple på allt bärbart men har en fast PC jag behöver flytta data emellan. Vidare blev jag nyfiken då flera påstår att usbc ÄR standard idag på pc. Jag googlade några byggen från inet/komplett/osv och usbc är snarare undantag än standard verkar det som. Har man tur finns det en(1) usbc och resten är gamla usb123 möget. Är det dyrare för dom att stoppa in usbc eller varför ser det ut så?
Citera
2022-04-27, 20:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Nu blir svinnet mindre eftersom köp av laddare och sladdar minskar. Det är bra.
Citera
2022-04-27, 20:33
Medlem
Citat:
Två problem, för det första måste tillverkare få bestämma själva hur de designar sina produkter så länge de är säkra. Vill apple fortsätta använda sina kontakter ska de inte tvingas att byta. För det andra hämmar det utveckling, om det är lag på att mobiler ska laddas med usb c kan inte en tillverkare ta fram något bättre och utvecklingen stannar.
Läst igenom lagen?
Det har inte jag men kan inte tänka mig att det står "USB-C or nothing".
Gissar att det handlar om att använda en öppen standard och inte nåt proprietärt.

Det man försöker hindra är väl hur Apple medvetet fulat sig.
Det finns massa tillverkare som kan bygga billiga lightning-tillbehör men de förhindras av att Apple aktivt bygger in stoppklossar, och göra så att tillbehören inte fungerar fullt ut om man inte betalar en hög licensavgift till Apple.

Nog för att företag ska ha visst spelrum men det kändes lite galet när stora delar av mobiltillbehörsmarknaden dansade till Apples pipa och andra inte kunde bygga fullt fungerande produkter själva utan behövde gå till Apple.
Och det var ju inte direkt en motiverad pågående R&D-kostnad utan rent utsugande.
Lite som att man hade behövt betala $4 påläggsavgift till Thomas Edison för strömsladdar.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-04-27 kl. 20:47.
Citera
2022-04-27, 20:44
Medlem
Citat:
Standard för vad? Eu håller på med en helt sjuk lagstiftning som kommer göra usb c till ett krav för laddning av mobiltelefoner. Om det inte fanns tillräckligt med skäl för att lägga ned eu innan kanske de flesta fattat att det är dags nu.
Detta är ju jättebra. Och visar ju också varför offentlig sektor är så viktig. Det är först när staten sätter ner foten och lagstadgar som vi får vettiga gemensamma standarder.

Fy-fan vad jag hatar micro-USB, jag måste ha haft sönder minst 10 sladdar genom åren. Förmodligen har kapitalisterna gjort så med flit så att du måste köpa flera nya sladdar varje år. Det blir mycket klirr i kassan när alla mobilanvändare i hela världen måste köpa flera sladdar om året. Men det är fan inte OK. Nu stoppar vi det extremkapitalistiska vansinnet i demokratisk anda genom EU.
Citera
2022-04-27, 20:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nog för att företag ska ha visst spelrum men det kändes lite galet när stora delar av mobiltillbehörsmarknaden dansade till Apples pipa och andra inte kunde bygga fullt fungerande produkter själva utan behövde gå till Apple.
Och det var ju inte direkt en motiverad pågående R&D-kostnad utan rent utsugande.
Måhända off-topic, men Apple är ju inblandat i rättsprocesser i flera länder på grund av att man vill ta stora andelar av prenumerationsintäkter (för t.ex. Spotify), även de abonnemang som går utanför App Store. Det är ett rent utsugande.
Citera
2022-04-27, 20:51
Medlem
Apples datorer är ju PC de också..
Citera
2022-04-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu blir svinnet mindre eftersom köp av laddare och sladdar minskar. Det är bra.
Om det har nån effekt öht på miljön kommer den vara negativ eftersom vi måste slänga alla hundratals miljoner iphone-laddare och tillbehör. Ett enormt sopberg som skapas av den lagstiftningnen.

Eller tror du att en familj bara kommer ha en laddare att dela på helt plötsligen? Antalet laddare kommer inte minska.
Citera
2022-04-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Detta är ju jättebra. Och visar ju också varför offentlig sektor är så viktig. Det är först när staten sätter ner foten och lagstadgar som vi får vettiga gemensamma standarder.

Fy-fan vad jag hatar micro-USB, jag måste ha haft sönder minst 10 sladdar genom åren. Förmodligen har kapitalisterna gjort så med flit så att du måste köpa flera nya sladdar varje år. Det blir mycket klirr i kassan när alla mobilanvändare i hela världen måste köpa flera sladdar om året. Men det är fan inte OK. Nu stoppar vi det extremkapitalistiska vansinnet i demokratisk anda genom EU.

Ren kommunism och centralstyrning av produktionen, horribelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in