Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Nej. Det var kapitalismen som fick ut kvinnor i förvärvsarbete. Feminismen har bara förbättrat villkoren för kvinnor i arbetslivet. Kapitalismen ville ha ut så många i arbete som möjligt, helst för så liten lön som möjligt. Kvinnor hade då sämst lön. Feminismen har sagt ifrån om kvinnornas dåliga löner och även att kvinnorna för att kunna jobba i kapitalismens bojor, behöver ha bra barnomsorg. Dvs.: förbättrat villkoren för förvärvsarbetande kvinnor.
Och i samma veva har feminismen dessutom förbättrat villkoren för ensamstående kvinnor med/utan barn. För du vet: de finns också. De ensamstående kvinnorna med/utan barn. De behöver självklart också kunna försörja sig. Och dessa ensamstående kvinnor med/utan barn har även de funnits i alla tider. Kanske vill ingen man ha dem, kanske har deras make dött, kanske var de tvungna att lämna sin make pga. att han inte är en bra make, utan en misshandlande suput tex.
Jag är absolut för kärnfamiljen. När den fungerar som den ska: kärleksfullt förhållande där man respekterar varandra och hjälps åt på bästa möjliga sätt. Och då skulle mannen kunna försörja kvinnan och barnen och kvinnan vara hemmafru. Eller tvärtom ifall de så vill: kvinnan jobba och mannen vara hemmaman.
Men så idylliskt ser det ofta inte ut i kärnfamiljer. Och därmed behöver både män och kvinnor vara självförsörjande. Inte livegna.
Dock krävs det ingen lång utbildning för att få ett bra jobb med egen inkomst. Högskoleinj. tar 3 år. Sjuksköterska 3 år. Civ.ing. 4.5 år. Socionom 3.5 år. Olika YH-utbildningar tar ännu kortare tid. Om kvinnor och män hoppar på en utbildning vid 20 års ålder, träffar sin blivande äkta hälft under studierna. Jobbar något år efter studierna och gifter sig och skaffar barn, så kan de få första barnet redan vid 25 års ålder (eller tom. innan 25 års ålder om de gått en kortare YH-utbildning).
Men så ser det inte ut. Män och kvinnor gifter sig sällan i tidiga 20-årsåldern. Och det handlar inte om att kvinnor utbildar sig. Utbildning och jobb hindrar inte folk från att ingå äktenskap med varandra.
Kvinnor blir även tryggare med att skaffa barn om ekonomin är ok/god. Dvs. lär kvinnors egna fasta anställningar påverka deras trygghet i att skaffa barn.
Men det var rå-kapitalisterna (globalister med Rockerfeller i spetsen) som satte igång hela den feministiska och klimat-alarmistiska rörelsen, för att kunna tjäna mer pengar. Sedan är det möjligt att det är feminismen som har förbättrat kvinnors löner. Jag har inte koll på alla fack-föreningar och dylikt.
Givetvis måste alla kunna försörja sig. Jag har inga som helst problem med att kvinnor får lov att arbeta, eller att vi har ett välfärdssystem. Jag har absolut inga problem med detta. Det enda jag säger är att en kvinna som fokuserar på en utbildning och en karriär när hon är ung, kommer att få det mycket svårare att hitta en man och bilda familj. Det är inget som är omöjligt, men det blir mycket svårare, och resultatet för barnen blir sällan bra.
Tidigare i västvärlden, då betydligt färre kvinnor arbetade, var lönerna som män fick betydligt högre (då resurserna inte behövde delas med kvinnor genom löner). Detta innebar att män kunde försörja sin fru och barn med en lön, medans kvinnan tog hand om barnen. Detta var orättvist, då kvinnor mer eller mindre var tvungna att vara i ett förhållande med en man för att kunna ha tillgång till en hyfsad ekonomi. Men det var mycket bättre för barnen, då barnen växte upp med två föräldrar, och inte behövde lämnas på dagis och liknande. Idag ser det helt annorlunda ut för många barn. Om deras föräldrar bor ihop, arbetar de båda två, och spenderar därmed inte så mycket tid med sina barn. De blir mer eller mindre uppfostrade på dagis (dvs av staten, vilket var en del av globalisternas plan från början). Dessutom är skilsmässor väldigt vanliga, då kvinnor i princip alltid får vårdnaden av barnen, och männen blir tvungna att betala underhåll, medans kvinnan kan flytta vart hon vill med barnen. Detta gör att så fort konflikter upphör i många förhållanden, är det hur enkelt som helst för kvinnor att använda barnen som ett verktyg för hämnd mot män. Kort sagt, skilsmässor belönas och uppmanas på många sätt. Dessutom har vi massmedia och kändis-eliten som konstant pratar om hur "modiga" ensamstående mammor är osv.
Resultatet av allt detta blir en massa barn som växer upp med ensamstående mammor, och knappt har någon kontakt med sina pappor. På dagisen är det kvinnor som arbetar, och i skolorna är det främst kvinnliga lärare. Detta skapar en massa totalt förvirrade och svaga män, vilket på sikt leder till mer kriminalitet, våld och droger. Dessutom är "narcissism" en diagnos som oftast uppstår hos människor som har vuxit upp med endast en förälder. Narcissismen är en slags försvarsmekanism för att kunna dölja den smärta som finns av att inte ha haft en pappa (eller mamma i de få fallen det sker). Det är därför narcissism idag är så otroligt vanligt. Kärnfamiljen började krossas redan på 60-talet, och sedan har detta vuxit mer och mer för varje generation. Idag ses kärnfamiljen som någonting extremt av många människor, trots att det i grund och botten är det absolut mest sunda för barn.
Givetvis kan kvinnor skaffa en utbildning och sedan bilda familj, vilket en del gör. Men det finns också en hel del kvinnor som i feminismens namn skaffar en utbildning, och sedan sliter för ett företag under väldigt många år för att kunna nå en viss typ av status. Detta får de givetvis göra hur mycket de vill. Det är inte upp till någon annan än individen själv att avgöra om hon vill skaffa en karriär eller bilda familj. Det enda jag menar är att det finns många kvinnor som i 40-års åldern verkligen ångrar detta, och känner att de har blivit lurade. Du måste förstå att kvinnor har en helt annan känsla kring att skaffa barn än oss män, då detta ligger i deras biologi. För oss män är det också stort att skaffa barn, men det finns i princip inga män som på något sätt blir deprimerade pga att de är äldre och inte har några barn. Så är det inte för kvinnor. Faktum är att jag har inte träffat många äldre kvinnor utan man och barn som har varit psykiskt stabila. Visst, detta skulle rent teoretiskt kunna betyda att anledningen till att de inte har en man beror på att de inte var psykiskt stabila från början. Men jag tror inte det, med tanke på att denna typ av kvinnor bara blir fler och fler. Jag utgår ifrån att du har hört talas om de så kallade "Karens"? Där har du solklara exempel på väldigt olyckliga kvinnor, som pga att de inte får någon uppmärksamhet från en man eller barn, letar efter negativ uppmärksamhet från slumpmässiga män.