2022-04-25, 08:32
Medlem
Mitt tips skulle vara att inte bruka hela lunchrasten. Käka, ta ett andetag och börja på igen, blir du bara sittandes i 5-10 minuter kommer tröttheten ikapp, som andra sagt tidigare, håll igång, momentum är din vän!
Citera
2022-04-25, 08:36
Medlem
Mitt tips för att hålla sig vaken är pwo, särskilt om du aldrig tar det annars än för att hålla sig vaken under längre tillfällen.
Brukar köra på sådana små Pwo shots när det krisat, ger mig ca 8-10 timmar pigghet per shot.
Därefter har man möjlighet att ta fler när dessas effekt har utgått. Har hållit mig vaken och alert på detta sätt i utlandstjänst körandes fordon i två dygn, dag som natt. Märks dock att kroppen inte gillar det när man går av effekten.
Citera
2022-04-25, 09:42
Medlem
Airwave92s avatar
1. Sjukanmäl dig
2. Byt jobb
Citera
2022-04-25, 10:16
Har hänt mig med, har ibland svårt att slita mig från min hobby (lego) och plötsligt tittar man på klockan och den är 02.. och vid tillfället är jag ju pigg, så jag tänker att jag kan köra på tills morgonen och sedan gå till arbetet.
Jag har då druckit en hel del kaffe under dagen för att stå ut.

Fördelen är att du kommer sova underbart ikväll - om du inte dricker FÖR mycket kaffe. Det är en balansgång. Och sedan får man givetvis inte utöva sina hobby natten efter dygningen..
Citera
2022-04-25, 10:22
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Det är inte kul för fem öre, men det går. De enda tipsen jag kan ge från min egen erfarenhet är
1 - Överdriv inte med kaffe/energidryck, det är bara de första kopparna som hjälper, efter det så ökar du bara ångesten utan att få någon vidare pigghetskänsla.

2 - Ät inte för stora portioner. Det är klart att du behöver energi för att klara dagen, men efter man inte kunnat sova kan man bli helt utslagen när kroppen ska smälta maten, använd lunchen till att ta en tupplur istället, och försök småtugga på proteinbars istället direkt du får tillfälle.

3 - Ta det lugnt, det psykologiska är det jobbigaste med sömnbrist, man frågar sig "hur fan ska det här gå" och ojar sig. Det är bättre att bara systematiskt gå från uppgift till uppgift, tiden går medan man jobbar och rätt som det är så är dagen slut. Nu är klockan 10.20 och du har nästan tagit dig till lunchen. En liten måltid och en snabb tupplur på 15 minuter sen är halva dagen avklarad.
Citera
2022-04-25, 10:25
Medlem
Drick ordentligt. Kaffe och cola.

Men dagen brukar faktiskt gå bra även med sömnbrist. Det är någon timme som sömntåget går, för min del mellan 16-17 om jag har sömnbrist. Däremellan går det rätt bra att hålla igång ordentligt.

Har man en ordentlig lunchrast så kan man säga till sina kolleger att man skippar maten och tar en tupplur. Får du nästan en timme tupplur så klarar du resten av dagen.
Citera
2022-04-25, 12:12
Medlem
När man var yngre så körde man dreamhack och sov inte på 48 timmar utan problem. Värre nu men en 24h borde alla klara om man dricker energy etc.

En nap på 15-30minuter underlättar enormt. Men då gäller det att du vaknar också
Citera
2022-04-25, 14:13
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiktaki
Har försökt sova men inte lyckats. Jag jobbar inom byggbranschen och ett tungt 9 timmars pass väntar.

Hur fan ska jag orka, jag vill inte sjukanmäla mig, har ni några tips på hur jag ska klara dagen? Alla tunga lyft, bära fönster fuck my life

Förmodligen har du massor av alkohol i dig på morgonen. Satsa på en frukost med massor av filmjölk och köp en pava Redbull som du dricker fram till kl. 12 och inget därefter.
Anledningen är att du kommer och ha koffein i dig och inte kunna somna på kvällen.
Sist men inte minst hade det varit helt i ordning om du fick en rejäl käftsmäll så du inte upprepar samma sak.
Citera
2022-04-25, 14:17
Ta en semla och lite pulverkaffe i näsan.
Då piggnar du till

Det brukar gå bra efter 2-3 timmar.

Sen e man jävligt trött när man kommer hem
Citera
2022-04-25, 16:05
Medlem
Kh4ns avatar
Om du sover dåligt och annars vantrivs med chefen och jobbet, så antar jag att du sover dåligt just pga hur stressad du är över att du måste fara på jobbet.

Kanske inte är helt aktuellt för dig att kunna byta jobb bara så där, men jag skulle säga att det lönar sig att göra en mental notis med något av en plan om när du skulle lämna detta jobb.

Jag hade ett jobb en gång som jag verkligen avskydde, där chefen var inkompetent och kollegan jag jobbade med var totalt omotiverad och därför inte någon höjdare på att utveckla sin kompetens, varför jobbet i sig blev mycket stressande.
Sov mycket dåligt i början, och fick t.o.m. gå på sömnmedicin, men beslutade då att jag max är där ett år och sedan har jag dragit oberoendes av vad som händer. Målet var att lära mig vad jag kan och sköta mina kunder så gått det gick under förutsättningarna som existerade, men detta var allt för att förbättra mina kunskaper.

Jag började sova bra efter det och jobbet löpte på ganska mycket bättre efter det, och jag var där nästan två trots allt. Inte helt principfast, men redan det att jag satte mig själv i fokus och inte brydde mig om vad de andra tyckte och tänkte och att jag redan hade beslutat att detta inte var mitt framtida arbetsliv gjorde saker mycket lättare mentalt.
Citera
2022-04-25, 16:49
Jag hade nog gått till jobbet men ursäktat mig med att jag känner mig sjuk när jag inte pallar mer.
Citera
2022-04-25, 18:08
Medlem
Scamps avatar
Arbetsdagen är till ända. Hur gick det idag TS? Blev det en tung dag eller räddade tre liter kaffe dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in