Citat:
Ursprungligen postat av
Mordormodem
Vi är mitt inne i det sjätte massutdöendet, och att elda på det med enorma koldioxidutsläpp, föroreningar, skövling, giftutsläpp, plastnedskräpning mm. riskerar att resultera i oanade negativa konsekvenser.
Jag kan väl bara anekdotiskt beskriva mina egna iakttagelser som dagligen befinner mig i skog och mark, men hela den samlade forskningen i området är relativt eniga. Varför tror du annars det är sådan högljudd debatt?
Sista stycket är vi dock helt eniga om, att även i det stå emot samhällets ideal om konsumtion, ytlighet och livsstilsinflation är ytterligare en befrielse, det är även ett sätt att frigöra medel i privatekonomin vilket i sin tur frigör tid, vår enskilt viktigaste resurs.
Det är just det: forskningen är inte enig om det. I alla fall inte eniga om den alarmism som tvingas på en i en högljudd debatt.
Sanningen är snarare att rapporterna är väldigt vinklade för att passa en agenda. Dom belyser halva sanningar och resultat som man medvetet velat få fram.
Det råder enighet i att människan påverkar klimatförändringarna: ja.
Men verkligheten säger att ingen forskare i världen kan svara på vad som händer i framtiden, allt är bara gissningar och ingenting annat.
Samma grupperingar som idag beter sig som barn i debatten (Green Peace, Miljöpartiet osv) har stått och skrikit sig hesa sedan 70 talet om att jorden går under inom 10 år. Dom hade fel då. Dom hade fel på 80 talet. Dom hade fel i början av 2 000-talet och sannolikheten är stor att dom har fel även nu.
Givetvis är det BRA att vi ställer om till att leva mer hållbart. Bara ett miffo skulle påstå något annat.
Men alarmismen är till stor del inte befogad.
Debatten påminner bara om en narcissist mamma som försöker skuldbelägga sina barn till att få sin vilja igenom. Tyvärr.
Men vi delar definitivt det sista.
Jag är kapitalism, men kapitalism handlar om en fri marknad - vad som råder nu är en konsumtionshets som är vidrig. Jag har ingenting emot att man köper saker.
Jag unnar mig kvalitet som håller länge, vilket förbrukar mindre om våra resurser.
Problemet är att vi köper saker i inte behöver men framför allt att de mesta vi köper är slit-och-släng.
Vidrigt.