2022-04-25, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Slå dom sönder och samman. Verkligen mörda detta helvetes avskum

Jag är med dig.
Citera
2022-04-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Problemet är trafiken, inte att trafiken hindras. Så det du kan göra är att förändra dina levnadsvanor och sluta sitta och vräka ut avgaser i någon stad varje dag och börja jobba hemifrån istället. Då slipper du det upplevda problemet med att trafiken hindras, och bidrar till att lösa det riktiga problemet, nämligen att klimatet håller på att kollapsa.

Att människan påverkar klimatet marginellt är en sak, men vad är det för klimat som kollapsar menar du?
Om du anser att 1,5 grad i genomsnittlig medeltemperaturen de senaste 500 åren eller att vattennivån stigit några millimeter är nära kollaps vet jag inte vilken verklighet du lever i.

Lite som National Geographic som påstod att isbjörnarna dog ut på Antarktis pga global uppvärmning. Green Peace var snabba med klimathotet.
När det sedan visade sig att det bara var politisk vinklad propaganda, då isbjörnarna inte alls dör ut (snarare ökar) och att det inte pågår någon global uppvärmning så blev det jobbigt för Green Peace.
Nu heter det istället "Klimatförändringar".

Vi alla kommer att dö inom några hundra år oavsett vad som händer med klimatet.
Artificiell Intelligens är det enskilt största hotet mot mänskligheten just nu och klimatförändringar hamnar långt ner på listan över saker som är viktigt. Långt ner.

Men jag delar din filosofi med att inte leva som andra gör genom att uppoffra vissa saker. Det är oerhört befriande.
TV, Netflix, sociala medier etc. Oerhört befriande.
Citera
2022-04-25, 15:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Rösta inte på partier som håller klimatbluffen under armarna.
Dvs rösta inte på sjupartiet och helst inte SD heller då de halvt accepterar bluffen.

Berätta sanningen för barn och ungdomar.
Citera
2022-04-25, 17:43
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Att människan påverkar klimatet marginellt är en sak, men vad är det för klimat som kollapsar menar du?
Om du anser att 1,5 grad i genomsnittlig medeltemperaturen de senaste 500 åren eller att vattennivån stigit några millimeter är nära kollaps vet jag inte vilken verklighet du lever i.

Lite som National Geographic som påstod att isbjörnarna dog ut på Antarktis pga global uppvärmning. Green Peace var snabba med klimathotet.
När det sedan visade sig att det bara var politisk vinklad propaganda, då isbjörnarna inte alls dör ut (snarare ökar) och att det inte pågår någon global uppvärmning så blev det jobbigt för Green Peace.
Nu heter det istället "Klimatförändringar".

Vi alla kommer att dö inom några hundra år oavsett vad som händer med klimatet.
Artificiell Intelligens är det enskilt största hotet mot mänskligheten just nu och klimatförändringar hamnar långt ner på listan över saker som är viktigt. Långt ner.

Men jag delar din filosofi med att inte leva som andra gör genom att uppoffra vissa saker. Det är oerhört befriande.
TV, Netflix, sociala medier etc. Oerhört befriande.

Vi är mitt inne i det sjätte massutdöendet, och att elda på det med enorma koldioxidutsläpp, föroreningar, skövling, giftutsläpp, plastnedskräpning mm. riskerar att resultera i oanade negativa konsekvenser.

Jag kan väl bara anekdotiskt beskriva mina egna iakttagelser som dagligen befinner mig i skog och mark, men hela den samlade forskningen i området är relativt eniga. Varför tror du annars det är sådan högljudd debatt?

Sista stycket är vi dock helt eniga om, att även i det stå emot samhällets ideal om konsumtion, ytlighet och livsstilsinflation är ytterligare en befrielse, det är även ett sätt att frigöra medel i privatekonomin vilket i sin tur frigör tid, vår enskilt viktigaste resurs.
Citera
2022-04-25, 18:31
Medlem
happilappis avatar
Vore ju bra om SÄPO tar reda på var dessa terrorister kommer vara.
Citera
2022-04-25, 18:35
Medlem
TonyBergmans avatar
Har de vart något idag ?

En ärlig fråga om jag kör bil och de står folk mitt i vägen och ej hinner stanna utan kört rakt igenom vad händer ?
Citera
2022-04-25, 19:09
Medlem
Citat:
Vi är mitt inne i det sjätte massutdöendet, och att elda på det med enorma koldioxidutsläpp, föroreningar, skövling, giftutsläpp, plastnedskräpning mm. riskerar att resultera i oanade negativa konsekvenser.

Jag kan väl bara anekdotiskt beskriva mina egna iakttagelser som dagligen befinner mig i skog och mark, men hela den samlade forskningen i området är relativt eniga. Varför tror du annars det är sådan högljudd debatt?

Sista stycket är vi dock helt eniga om, att även i det stå emot samhällets ideal om konsumtion, ytlighet och livsstilsinflation är ytterligare en befrielse, det är även ett sätt att frigöra medel i privatekonomin vilket i sin tur frigör tid, vår enskilt viktigaste resurs.

Det är just det: forskningen är inte enig om det. I alla fall inte eniga om den alarmism som tvingas på en i en högljudd debatt.
Sanningen är snarare att rapporterna är väldigt vinklade för att passa en agenda. Dom belyser halva sanningar och resultat som man medvetet velat få fram.
Det råder enighet i att människan påverkar klimatförändringarna: ja.
Men verkligheten säger att ingen forskare i världen kan svara på vad som händer i framtiden, allt är bara gissningar och ingenting annat.
Samma grupperingar som idag beter sig som barn i debatten (Green Peace, Miljöpartiet osv) har stått och skrikit sig hesa sedan 70 talet om att jorden går under inom 10 år. Dom hade fel då. Dom hade fel på 80 talet. Dom hade fel i början av 2 000-talet och sannolikheten är stor att dom har fel även nu.

Givetvis är det BRA att vi ställer om till att leva mer hållbart. Bara ett miffo skulle påstå något annat.
Men alarmismen är till stor del inte befogad.
Debatten påminner bara om en narcissist mamma som försöker skuldbelägga sina barn till att få sin vilja igenom. Tyvärr.

Men vi delar definitivt det sista.
Jag är kapitalism, men kapitalism handlar om en fri marknad - vad som råder nu är en konsumtionshets som är vidrig. Jag har ingenting emot att man köper saker.
Jag unnar mig kvalitet som håller länge, vilket förbrukar mindre om våra resurser.
Problemet är att vi köper saker i inte behöver men framför allt att de mesta vi köper är slit-och-släng.
Vidrigt.
Citera
2022-04-25, 19:14
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Har de vart något idag ?

En ärlig fråga om jag kör bil och de står folk mitt i vägen och ej hinner stanna utan kört rakt igenom vad händer ?

Tydligen i området mellan Hötorget, Stureplan, Nybroplan och Sergels torg. Tror ställena är valda med yttersta omsorg, klipper du dem med bilen så vet alla att det är avsiktligt.
Citera
2022-04-25, 19:38
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Tydligen i området mellan Hötorget, Stureplan, Nybroplan och Sergels torg. Tror ställena är valda med yttersta omsorg, klipper du dem med bilen så vet alla att det är avsiktligt.
¨
Okok! Bor långt ifrån stockholm så kan inte riktigt relatera som om dom skulle ställa sig på landsvägen här ute
Citera
2022-04-25, 20:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Har de vart något idag ?

Kör du på en människa som står på vägen så blir det vållande till annans död eller i värsta fall dråp.

Man ska alltid kunna stanna på den siktbara sträckan.
Citera
2022-04-25, 20:04
Medlem
Citat:
Alla dessa karlar som sitter ensamma i sina bullrande SUV:ar är inte bagare. Det finns många som påstår att dom ”måste” in till kontoret.

Problemet är trafiken och att vi människor som de slavar under kapitalismen som vi är, har normaliserat ett liv som går ut på att i timmar flänga i bilar fram och tillbaka för att jaga pengar vilket skapar stora problem för människor, djur, insekter och ekosystemet. ”Folks vardag” är problemet. Inte att ”folks vardag” förstörs. Men ”folk” tänker inte på det här. Folk förstår inte att det finns ett alternativ.

Jag hoppas trafiken i den där staden som dom skulle sätta sig i blir riktigt överjävlig så att någon iallafall ifrågasätter sitt livsval. För det enklaste sättet att undvika trafikkaos, oavsett hur den uppstår, är att helt enkelt inte sätta sig i bilen.

Dream on buddy.
Någon dag kommer även du vakna upp från hashdimmorna, förhoppningsvis innan du hamnar på sjukvården och behöver sjuksystrar som måste kunna ta sig till jobbet, så även alla andra som behöver vara på sin arbetsplats.

Sluta läsa Marx, klipp dig, skaffa dig ett jobb och väx upp.
Senast redigerad av KnullaBella 2022-04-25 kl. 20:06.
Citera
2022-04-25, 20:16
Medlem
goofers avatar
Jag säger så här, bilar som rullar på släpper ut mycket mindre avgaser än bilar som står still eller krypkör.

Ni kommer alltså att stoppa trafiken så att den släpper ut mer avgaser än om den fått rulla på?

Låter inte det kontraproduktivt?

Exakt lika kontraproduktivt som miljöpartiet när de under mer än 20 år stoppat förbifart Stockholm.

Förbifart Stockholm kommer minska de totala utsläppen i Stockholm dramatiskt men se det ville inte miljönissarna, de ville ha kvar sina köer och utsläpp från Essingeleden mm.

Dra åt helvete med er, och sitter ni framför mig så kommer det göra ont!
Jag kommer göra en "Jan Emanuel" och hamna i tidningen jag med....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in