• 1
  • 2
2022-04-24, 22:03
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beebah
Ah ok. Ne det låter inte vidare smart. Men då undrar jag en sak. Om jag läser en 7,5hp kurs på 5 veckor, kan jag då få csn för heltidsstudier? Förutsatt att det står helfart på kursen man läser förstås. Om jag förstår det rätt så är 1,5hp i veckan heltid, vilket 7,5hp på 5 veckor skulle motsvara, eller tänker jag fel?
Du tänker alldeles rätt.

Sen har jag själv inte läst annat än helfart hela terminer så jag är osäker på om CSN betalar ut för dessa 5 veckor i en samlad utbetalning eller om de räknar det som en kurs på kvartsfart över en hel termin och då betalar ut 1/4 av studiestödet utspritt över hela terminen.
Citera
2022-04-24, 22:06
Medlem
Ok, då förstår jag
Citera
2022-04-26, 10:11
Medlem
Jag har varit i kontakt med csn och frågat om studietakt och csn-möjligheter för en kurs på 7,5hp.

Dem säger man kan låna fullt csn om man läser på heltid. Det enda som är av betydelse är hur många poäng du läser i veckan, så det spelar ingen roll om kursen är på 30, 15 eller 7,5hp, det är studietakten som avgör.

Men jag undrar, vad tror du är smartast: Att läsa 7,5hp på heltid eller halvtid? Det har inte alltid fungerat jättebra när jag har läst kurser på komvux och jobbat samtidigt och universitetskurs kräver mer än komvux. Men å andra sidan om jag läser denna kurs på heltid så ska den vara klar på 5 veckor, vilket låter intensivt.

Men jag tänker att många personer läser program och kurser på heltid utan någon tidigare erfarenhet. Jag är osäker som du/ni märker.

Förslag?
Citera
2022-04-26, 10:19
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Jag har varit i kontakt med csn och frågat om studietakt och csn-möjligheter för en kurs på 7,5hp.

Dem säger man kan låna fullt csn om man läser på heltid. Det enda som är av betydelse är hur många poäng du läser i veckan, så det spelar ingen roll om kursen är på 30, 15 eller 7,5hp, det är studietakten som avgör.

Men jag undrar, vad tror du är smartast: Att läsa 7,5hp på heltid eller halvtid? Det har inte alltid fungerat jättebra när jag har läst kurser på komvux och jobbat samtidigt och universitetskurs kräver mer än komvux. Men å andra sidan om jag läser denna kurs på heltid så ska den vara klar på 5 veckor, vilket låter intensivt.

Men jag tänker att många personer läser program och kurser på heltid utan någon tidigare erfarenhet. Jag är osäker som du/ni märker.

Förslag?

Är tanken att du ska jobba heltid samtidigt? Då kan heltidsstudier samtidigt vara svårt om man inte är van. Men om du bara ska plugga så bör det inte vara några problem. I och med att du har jobbat så är du ju också van vid en heltidssysselsättning.

Gällande CSN vill jag minska din oro lite; man behöver inte klara 100% av tidigare studier för att fortsätta få CSN. Självklart ska det vara målsättningen men vanligtvis så ska du ha klarat av 75% av tidigare studier för att få fortsatt CSN. Alltså, låt säga att du läser en 30 hp-kurs på hösten så behöver du ha godkänt i 22,5 hp för att få CSN under nästa termin. De första 40 veckorna man tar CSN på högskolenivå är kraven ännu lägre, då är det 62,5% klarade poäng som gäller.
Citera
2022-04-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroganov
Är tanken att du ska jobba heltid samtidigt? Då kan heltidsstudier samtidigt vara svårt om man inte är van. Men om du bara ska plugga så bör det inte vara några problem. I och med att du har jobbat så är du ju också van vid en heltidssysselsättning.

Gällande CSN vill jag minska din oro lite; man behöver inte klara 100% av tidigare studier för att fortsätta få CSN. Självklart ska det vara målsättningen men vanligtvis så ska du ha klarat av 75% av tidigare studier för att få fortsatt CSN. Alltså, låt säga att du läser en 30 hp-kurs på hösten så behöver du ha godkänt i 22,5 hp för att få CSN under nästa termin. De första 40 veckorna man tar CSN på högskolenivå är kraven ännu lägre, då är det 62,5% klarade poäng som gäller.

Ne, deltid i så fall. Ja, känns som heltid jobb och heltidsstudier hade blivit svårt. Sånt, iofs jobbar jag bara 85% men har jobbat 100% I perioder förut så vet hur det är.

Ok, det är bra att veta. Hade läst lite om det tidigare men hade inte satt mig in i det.

Men då tror jag att jag ska söka 7,5hp på heltid och låna fullt csn och köra hårt.

Får tacka dig och alla andra som skrivit i tråden!

Ha det!
Citera
2022-04-26, 14:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Förslag?
Jag skulle rekommendera att du kör den på halvtid och ser hur det går. Du kan iaf få ut lika mycket av CSN - x veckor på heltidsstudiestöd ger lika mycket som 2x veckor på halvtidsstudiestöd.

(Dessutom får man högre fribelopp om man kör lägre studietakt, men det spelar kanske ingen större roll om du bara ska ta 7,5hp på en termin.)
Citera
2022-04-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle rekommendera att du kör den på halvtid och ser hur det går. Du kan iaf få ut lika mycket av CSN - x veckor på heltidsstudiestöd ger lika mycket som 2x veckor på halvtidsstudiestöd.

(Dessutom får man högre fribelopp om man kör lägre studietakt, men det spelar kanske ingen större roll om du bara ska ta 7,5hp på en termin.)

Ok, det är en bra synpunkt. Jag tror att jag ändå kommer att läsa på heltid. Om jag känner mig själv rätt så är risken stor att jag inte kommer lägga ner tillräckligt med tid på studierna om jag jobbar samtidigt, även om jag bara jobbar 50%.

Men tack för tipset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in