• 1
  • 2
2022-04-24, 15:07
Medlem
Hej

Jag undrar bland annat om det är någon som har läst sociologi 30hp? Upplevde du den som svår? Jag funderar på att eventuellt läsa den på distans.*Jag har aldrig läst en universitetkurs förut. Jag testar på för att få mig en uppfattning hur det är att studera på universitet.

Från början tänkte jag läsa någon kurs på 7,5hp men är så less på mitt jobb så jag vill studera heltid och få csn istället. Det som däremot oroar mig lite grann är att 30hp är ju en termin så det är ganska mycket poäng jag måste ta igen om jag blir underkänd. Nu blir jag förhoppningsvis inte underkänd på alla delar av kursen, eller någon del alls om man har tur, men ändå, vill vara

Jag vet inte vad jag vill läsa till. Jag vill inte bli socionom eller sociolog i alla fall . Jag söker endast denna kurs för att den låter intressant. Jag funderade på att jag ksk tar en examen som utgörs av fristående kurser och då kan denna kurs vara en del av den. Problemet är att jag inte vet vad jag vill att mitt huvudområde ska bestå av. Jag blir 32 i år så känner att det måste ske nu.

Så antar att frågan är: hur ni tänker kring mina tankegångar? Öppen för tips/förslag.

Tack
Citera
2022-04-24, 15:23
Medlem
Briasccas avatar
Kul att du läser vidare, det utvecklar tankeförmågan.

Men jag bekymras över att du planerar att läsa en hel terminskurs och inte har läst tidigare på universitet. Det är svårt att läsa på egen hand. Det som talar för dig är att du är 32 år, och därmed erfaren av vad som krävs när man ska göra något.

Jag skulle välja att läsa en mycket kortare kurs på plats på ett universitet så du får en uppfattning om vad det är som krävs av att studera i sig. Du behöver helt enkelt lära dig att studera disciplinerat. Men, det beror också på hur din valda kurs examinationer ser ut: Är det 100 % grupparbeten eller 100 % tentor? Och förstås hur mycket litteratur, och hur mycket som är på svenska resp. engelska. En 30hp kurs brukar ha runt 2000 sidor text, men kan vara både mer och mindre beroende på upplägg.
Citera
2022-04-24, 16:20
Medlem
Kycklingtasss avatar
Oftast är (enligt min erfarenhet) en 30 hp-kurs upplagd på 2-4 delkurser.

Länka gärna till vilken kurs det är mer exakt.
Citera
2022-04-24, 16:29
Bannlyst
Om du inte känner dig säker på din studieförmåga kan det vara en god idé att börja med en kortare kurs. Kolla med chefen om du kan få tjänstledigt de veckor du studerar för att få en känsla innan du kastar dig in med huvudet före.

Med det sagt, kul att du vill ta steget att plugga. Det kommer säkerligen att göra dig gott!

Stort lycka till.
Citera
2022-04-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Kul att du läser vidare, det utvecklar tankeförmågan.

Men jag bekymras över att du planerar att läsa en hel terminskurs och inte har läst tidigare på universitet. Det är svårt att läsa på egen hand. Det som talar för dig är att du är 32 år, och därmed erfaren av vad som krävs när man ska göra något.

Jag skulle välja att läsa en mycket kortare kurs på plats på ett universitet så du får en uppfattning om vad det är som krävs av att studera i sig. Du behöver helt enkelt lära dig att studera disciplinerat. Men, det beror också på hur din valda kurs examinationer ser ut: Är det 100 % grupparbeten eller 100 % tentor? Och förstås hur mycket litteratur, och hur mycket som är på svenska resp. engelska. En 30hp kurs brukar ha runt 2000 sidor text, men kan vara både mer och mindre beroende på upplägg.

Ja en mindre kurs hade nog varit bättre. Det var också det som oroade mig, den mängd läsning som är och bristen på erfarenhet sedan tidigare. Men jag känner att jag är så less på mitt jobb i den grad att jag är villig att testa en 30hp kurs, men ska fundera lite till.

Det är lite olika examinationer på de olika delkurserna. Rapportskrivning, seminarium, inlämningsuppgifter, hemtenta.

Tack för tipsen
Citera
2022-04-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Oftast är (enligt min erfarenhet) en 30 hp-kurs upplagd på 2-4 delkurser.

Länka gärna till vilken kurs det är mer exakt.
Ok. Den är på 3 delkurser, länkar till den

https://www.kau.se/utbildning/progra.../kurser/SOGAD1
Citera
2022-04-24, 20:29
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beebah
Ok. Den är på 3 delkurser, länkar till den

https://www.kau.se/utbildning/progra.../kurser/SOGAD1
Stämmer bra. En 15 hp och två 7,5 hp.

Då får du ett kvitto redan i mitten på terminen om du är helt körd eller om studier passar för dig. 🙂 du kanske får VG?
Citera
2022-04-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Om du inte känner dig säker på din studieförmåga kan det vara en god idé att börja med en kortare kurs. Kolla med chefen om du kan få tjänstledigt de veckor du studerar för att få en känsla innan du kastar dig in med huvudet före.

Med det sagt, kul att du vill ta steget att plugga. Det kommer säkerligen att göra dig gott!

Stort lycka till.

Ja det är nog en bra idé. Men då borde jag läsa en kurs på 15hp eller 7,5hp istället, men då blir det svårt ekonomisk om jag också ska ha tjänstledigt då. 15hp ger ju bara halvt csn och 7,5hp ger inget alls. Eller jag ksk missförstår dig?
Tack
Citera
2022-04-24, 20:45
Medlem
Citat:
Stämmer bra. En 15 hp och två 7,5 hp.

Då får du ett kvitto redan i mitten på terminen om du är helt körd eller om studier passar för dig. 🙂 du kanske får VG?

Ok. Det är det som är oroande också om man kuggar och måste läsa om en massa poäng för att fortsätta få csn. Haha, inte chans att jag får VG. Jag har märkt att seminarium/diskussioner verkar vara ett inslag på de flesta program och kurser. Jag förstår att det är en bra och viktig komponent men jag ogillar sånt starkt. Men men, bara att gilla läget.
Citera
2022-04-24, 20:48
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ja det är nog en bra idé. Men då borde jag läsa en kurs på 15hp eller 7,5hp istället, men då blir det svårt ekonomisk om jag också ska ha tjänstledigt då. 15hp ger ju bara halvt csn och 7,5hp ger inget alls. Eller jag ksk missförstår dig?
Tack
Man söker i regel för en termin på en gång.
Det spelar då ingen roll om du anmäler dig till fyra olika 7,5 hp-kurser eller en 30 hp-kurs. Huvudsaken är att en tillräckligt stor del av poängen trillar in i rätt tid.

Söker du lösa kurser bör du kontrollera vilken period under terminen de går.

Det är synd om fyra 7,5 hp kurser ges på helfart den första månaden… du kan få ihop 30 hp men då genom att plugga i en studietakt om 400% och det är inte så smart att inviga sina studier på det viset 😋
Citera
2022-04-24, 20:49
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ok. Det är det som är oroande också om man kuggar och måste läsa om en massa poäng för att fortsätta få csn. Haha, inte chans att jag får VG. Jag har märkt att seminarium/diskussioner verkar vara ett inslag på de flesta program och kurser. Jag förstår att det är en bra och viktig komponent men jag ogillar sånt starkt. Men men, bara att gilla läget.
Seminarier och gruppdiskussioner går i princip inte att bli underkänd på. Oroa dig inte för det.
Citera
2022-04-24, 21:33
Medlem
Citat:
Man söker i regel för en termin på en gång.
Det spelar då ingen roll om du anmäler dig till fyra olika 7,5 hp-kurser eller en 30 hp-kurs. Huvudsaken är att en tillräckligt stor del av poängen trillar in i rätt tid.

Söker du lösa kurser bör du kontrollera vilken period under terminen de går.

Det är synd om fyra 7,5 hp kurser ges på helfart den första månaden… du kan få ihop 30 hp men då genom att plugga i en studietakt om 400% och det är inte så smart att inviga sina studier på det viset 😋

Ah ok. Ne det låter inte vidare smart. Men då undrar jag en sak. Om jag läser en 7,5hp kurs på 5 veckor, kan jag då få csn för heltidsstudier? Förutsatt att det står helfart på kursen man läser förstås. Om jag förstår det rätt så är 1,5hp i veckan heltid, vilket 7,5hp på 5 veckor skulle motsvara, eller tänker jag fel?

Men gissar att detta inte är möjligt då du säger att man oftast söker en hel termin i taget och inte en enstaka kurs som i mitt exempel.
Senast redigerad av Beebah 2022-04-24 kl. 22:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in