• 2
  • 3
2022-04-24, 18:14
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Kan alla människor se spöken?alltså även icket mediala individer....sen undrar jag om det går att fånga spöken på foto med fotokamera?

Det finns inga spöken.
Citera
2022-04-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du tror att Schrödinger hade fel, alltså, och att Higgsbosonen aldrig fanns, inte förrän man kunde bevisa dess existens vetenskapligt 2012.

Det enda du har att komma med, är grundlösa anklagelser om andras upplevelser, det är faktiskt snäppet värre.

Dito ...

Så länge påståenden inte är bevisade att stämma, så är det inte detsamma som att alla påståenden därför måste vara sanna…

För att bli sanna så måste påståenden kunna bevisas grundligt. På vilket sätt menar du att spöken har bevisats grundligt…? Kan du länka till seriösa fakta och exempel på det…?
Citera
2022-04-24, 18:16
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Är alla påstådda spök bilder fejk då?

Kameror fångar ljus, inte psykotiska vanföreställningar.
Citera
2022-04-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Skulle du sova över ensam på ett välkänt gammalt slott som sägs spöka?

Vad skulle vara märkligt eller farligt med det…?

Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag är inte mörkrädd. Finns nog tok mycket som "skett" i min bostad i sådant fall och här sover jag utmärkt när jag somnar.

Det enda jag upplever är att det är otrevligare i skogen än i staden. Antagligen nedärvt sedan urminnes tider pga att man behöver vara mer på sin vakt i mörkret på ödsliga platser. Alla vet att staden är farligare.

Faktum är att det i väldigt många äldre hus, villor stugor lägenheter, har dött folk.
Liksom det dött folk i väldigt många vägkorsningar, etc etc. Ja det har dött folk nån gång i tiden på en massa ställen runt oss. Inte fan känner ”medium” av det…
Citera
2022-04-24, 19:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så länge påståenden inte är bevisade att stämma, så är det inte detsamma som att alla påståenden därför måste vara sanna…

Mycket riktigt. Då kan man tycka att du borde ha förstått att det motsatta lyder under samma naturlag.
Så länge påståenden inte är bevisade att stämma, så är det inte detsamma som att alla påståenden därför måste vara osanna ...

Citat:
För att bli sanna så måste påståenden kunna bevisas grundligt. På vilket sätt menar du att spöken har bevisats grundligt…? Kan du länka till seriösa fakta och exempel på det…?

Vi brukar nöja oss med att påståenden kan bevisas matematiskt eller vetenskapligt.

Dina övriga frågor är fel ställda, eftersom de grundar sig på antaganden som du felaktigt gjort.
Har du slutat så din partner ännu?
Citera
2022-04-24, 19:36
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-04-24 kl. 19:43.
Citera
2022-04-24, 21:30
Medlem
Citat:
Vad skulle vara märkligt eller farligt med det…?

Faktum är att det i väldigt många äldre hus, villor stugor lägenheter, har dött folk.
Liksom det dött folk i väldigt många vägkorsningar, etc etc. Ja det har dött folk nån gång i tiden på en massa ställen runt oss. Inte fan känner ”medium” av det…

Psykologi bara. Vissa är rädda för hur man skulle reagera om man märkte något konstigt. Man behöver inte tro på det men tanken på det gör ju att det blir obehagligt.
Och människor har en tendens att måla upp värsta scenarier i huvudet.

Men kan man skippa sånt är det ju lugnt
Citera
2022-04-26, 16:27
Medlem
Jag läste i ngn tråd att ngn på forumet här lyckats fånga ett spöke på fotografi.men raderat den pga den såg så otäck ut...
Citera
2022-04-28, 19:04
Medlem
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Jag hade i många år ett tidningsurklipp hängande på väggen, Det var ett foto som någon tagit på ett gammalt gravröse. När det framkallades ser man otydligt en gestalt som sitter på röset. Men tillräckligt tydligt för att se det är en person. Det fanns ingen som satt på röset när bilden togs. Tidningsurklippet handlade om bilden och den som tagit fotot.

Röset är ett typiskt gammalt gravröse 2 till 3 tusen år gammalt.
Citat:
På vilket sätt menar du att allt man läser måste vara sant…? Och hur har man kontrollerat att det i urklippet verkligen var sant…?

Jag minns jag också tänkte det kunde varit en dubbelexponering. Fast det ska rätt mycket till för att en figur råkar hamna precis rätt på röset.
Jag funderade på detta - men så tänkte jag också på att det finns annat som fastnar på fotoplåtar fast det är osynligt för våra ögon. Så jag lät klippet hänga kvar som en kuriositet. Det var mycket lokal liten notis. På ett så lokalt plan att alla som bor i trakten vet vem och vad det rör sig om. På något sätt är det lite betryggande.
Citera
2022-04-28, 23:35
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det finns våglängder det mänskliga ögat inte kan se men allehanda kameror kan avbilda.

Har vid ett tillfälle fått något som ser ut som rök i en bild tagen utan blixt i ett rum fullt med människor. Ingen rökte och inga tända ljus förekom. Tyckte det var lite mystiskt då ingen av bilderna före eller efter innehöll denna rök.

Inte paranormalt per se, men lite spooky.

Med hjälp av en fullspektrummodifierad kamera som är monterad bredvid en vanlig kamera borde man ha större chans att upptäcka det vi inte normalt kan se.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in