2022-04-23, 20:05
Medlem
Har fått metaprolol Orion 50 mg utskrivna eftersom jag har haft högt blodtryck och hög puls. Det jag börjar märka efter 2 dagar är att jag har börjat få sus i öronen vilket gör mig fundersam om det kan utvecklas till Tinnitus eftersom det dessutom är en av biverkningarna enligt FASS.

Har någon samma erfarenhet och gick det över efter ett tag eller fick ni byta piller? Tänkte jag skulle ringa läkaren på måndag men det vore kul att höra innan dess om någon annan har liknande erfarenheter.
Citera
2022-04-23, 21:09
Medlem
Airwave92s avatar
Den biverkningen står under "Mycket sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 personer)"

Jag själv tar ett läkemedel som ger 1 av 10 tinnitus, därmed "vanlig"
Citera
2022-04-23, 21:10
Medlem
Enligt FASS verkar öronsusningar vara listad som en mycket sällsynt biverkning. Jag har länge tagit en betydligt högre dos (95 mg) av ett motsvarande läkemedel men inte märkt någon sådan påverkan av läkemedlet. Högt och även lågt blodtryck kan väl i sig självt ge öronsusningar. Susande ljud i öronen beror väl ofta på blodflödet. Sen klassas väl alla ljud man hör men som inte kommer utifrån eller från någon annan del av kroppen som tinnitus oberoende om det är pip, susningar eller brummande ljud? Att det skulle utvecklas till ett pipande ljud tror jag inte är så sannolikt.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-04-23 kl. 22:09.
Citera
2024-09-04, 16:48
Medlem
Jag har upplever exakt samma sak. Ett susande ljud uppe i diskanten uppstod efter några dagars behandling med Metoprolol. Har också högt blodtryck och hög puls. Fick du någon annan medicin som funkade bättre? Vad heter den i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in