2022-04-23, 15:52
Medlem
Telefons avatar
Jag planerar att inom ca 1 år flytta från min nuvarande bostad och köpa nytt.

Jag har inga lån förutom på bostaden, samt kortkredit som jag dock betalar i sin helhet varje månad (får bonus på det). Förra gången jag köpte bostad var SBAB småsura på mig att jag inte angett kortkrediterna i låneansökan, enligt mig är det inget lån utan en kredit som jag alltid betalar. Men det påverkar likval lånemöjligheterna.

Nu till frågan - hur länge innan bostadsköpet ska jag klippa alla kort och se till att det inte ligger några kortkrediter på mig? 3 månader? 6 månader?
Citera
2022-04-23, 16:23
Medlem
Har du många kreditkort, så visst kan du städa upp lite. Du kan betala in hela nyttjade krediten innan fakturan kommer (som du redan verkar göra) Men det är fullt normalt att ha 1-2 kreditkort och samtidigt låna till bostad. Så klipp inte allt du har och oroa dej inte.

Edit: Ladda hem appen kreddy för att hur du ligger till.
Själv står det på mig 1,4M sek bolån + 30K krediter (nyttjat 0kr) . Ger 0,1 i kredit score
Senast redigerad av kakkaduva 2022-04-23 kl. 16:27.
Citera
2022-04-23, 17:45
Medlem
Beror ju på summorna krediten är på samt antal,
1-2 är normalt.
Citera
2022-04-23, 18:55
Medlem
Telefons avatar
Har 4 kreditkort, använder väl kanske 2-3 i stöten och totalsummorna ligger på 5000 - 30000 kr beroende på månad.

Laddade ner Kreddy och det visade sig att jag hade kreditutrymme på 235 000 men "bara" 25 600 utnyttjat. Nog det som det reagerats på.

Har 0,1 i kreditscore.
Citera
2022-04-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Har 4 kreditkort, använder väl kanske 2-3 i stöten och totalsummorna ligger på 5000 - 30000 kr beroende på månad.

Laddade ner Kreddy och det visade sig att jag hade kreditutrymme på 235 000 men "bara" 25 600 utnyttjat. Nog det som det reagerats på.

Har 0,1 i kreditscore.
Problemet i bankens ögon är inte om du har ett kreditkort på ca 20-50k som du löser varje månad, som får anses vara lite mer normalt. Även det tar kreditutrymme för ditt totala bolån dock.

Har du 235k i utrymme kan du vilken sekund som helst maxa den krediten, och då är det helt plötsligt en risk. Därför räknar banken hela din kredit som utnyttjad, oavsett om du löser den varje månad eller inte. Sedan ser banken det som ett riskbeteende att ha många krediter, utöver höga summor i förhållande till inkomsten. Enkelt räknat tar 235k krediter ungefär 400k i bolåneutrymme, om du nu skulle ligga på marginalen.

Avsluta alla utom en ca 3 mån innan, då kommer banken se det på kreditupplysningen (visas varannan månad på UC).
Citera
2022-04-23, 19:56
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Problemet i bankens ögon är inte om du har ett kreditkort på ca 20-50k som du löser varje månad, som får anses vara lite mer normalt. Även det tar kreditutrymme för ditt totala bolån dock.

Har du 235k i utrymme kan du vilken sekund som helst maxa den krediten, och då är det helt plötsligt en risk. Därför räknar banken hela din kredit som utnyttjad, oavsett om du löser den varje månad eller inte. Sedan ser banken det som ett riskbeteende att ha många krediter, utöver höga summor i förhållande till inkomsten. Enkelt räknat tar 235k krediter ungefär 400k i bolåneutrymme, om du nu skulle ligga på marginalen.

Avsluta alla utom en ca 3 mån innan, då kommer banken se det på kreditupplysningen (visas varannan månad på UC).

Tack, då vet jag vad som skall göras.

Anledningen till mina höga kreditlimits är en kombination av lathet (haft höga bara för att) samt att jag några gånger b la hyrt bilar i länder där höga depositioner varit normen. Vill man då både ha Visa och Mastercard för säkerhets skull så springer det snabbt iväg.
Citera
2022-04-23, 22:25
Medlem
Citat:
Tack, då vet jag vad som skall göras.

Anledningen till mina höga kreditlimits är en kombination av lathet (haft höga bara för att) samt att jag några gånger b la hyrt bilar i länder där höga depositioner varit normen. Vill man då både ha Visa och Mastercard för säkerhets skull så springer det snabbt iväg.

Visa och mastercard blir bara 2 st...
Citera
2022-04-23, 22:46
Medlem
rakarnas avatar
Jag ansökte om lånelöfte för köp av bostad via SEB nyligen och i den kreditprövning som de gjorde på mig kunde man se om jag hade nyttjat min kredit eller inte på mina kreditkort. Alltså ifall jag betalar dem fullt varje månad så har jag alltså inte nyttjat dem. Jag vill inbilla mig att detta spelar roll men som någon tidigare har skrivit ju högre kreditgräns man har ju större är risken. Är ju ett lån man kan ta enkelt. Men det är ju också blancolån generellt så...
Citera
2022-04-23, 22:49
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Visa och mastercard blir bara 2 st...

Har följande;

EveryDaycard (Mastercard) - köper jag det mesta på. 75000 kr kredit
OKQ8 (Visa) - Dels för att få Visa, men också för att vara med i föreningen och bl a kunna skaffa internationellt körkort billigare. 75000 kr kredit
Cirkle K (Mastercard) - Då jag tankar där för det mesta. 60 000 kr kredit
Forex (Visa?) - För gratis kontatuttag utomlands. 25 000 kr kredit
Citera
2022-04-23, 22:51
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Jag ansökte om lånelöfte för köp av bostad via SEB nyligen och i den kreditprövning som de gjorde på mig kunde man se om jag hade nyttjat min kredit eller inte på mina kreditkort. Alltså ifall jag betalar dem fullt varje månad så har jag alltså inte nyttjat dem. Jag vill inbilla mig att detta spelar roll men som någon tidigare har skrivit ju högre kreditgräns man har ju större är risken. Är ju ett lån man kan ta enkelt. Men det är ju också blancolån generellt så...

Nja, det syns att du nyttjat krediten, även om du "bara" använt den betalningsfria månaden.
Citera
2022-04-23, 23:02
Medlem
Citat:
Har följande;

OKQ8 (Visa) - Dels för att få Visa, men också för att vara med i föreningen och bl a kunna skaffa internationellt körkort billigare. 75000 kr kredit

Klart det kan finnas fördelar med KK om man kan hantera det men så hög kredit på så många känns spontant onödigt. Men du bör åtminstone minska antalet samt summor om du ska söka bostadslån.

Har själv aldrig behövt hög kredit för köp/hyra, annat än satt in extra på mitt SHBkort (mastercard) när jag behövt. Min backup norwegian (visa) primärt för resor då mindre skada om skulle koiperas/felkrav.

Hade 2 ifjol med 25k(?) i kredit när fick beviljat 6.5xårsinkomst för bostad.
Citera
2022-04-24, 23:11
Medlem
Citat:
Har följande;

Det där är ju galet mycket!

Ta ned Everyday card till runt 20K
OKQ8/Circle K borde väl räcka med 5-10K?

Säg upp Forex. Jag PM:ar dej om det där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in