• 1
  • 2
2022-04-25, 18:15
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Det där är ju galet mycket!

Ta ned Everyday card till runt 20K
OKQ8/Circle K borde väl räcka med 5-10K?

Säg upp Forex. Jag PM:ar dej om det där

Jag kommer säga upp en bunt, ha typ 10k på Everydaycard och några tusenlappar på bensinkorten (skaffar elbil).

Ja, det är mycket men jag var nöjd den gången jag fick lämna deposition på 55000 kr vid hyra av en bil i Sydafrika.
Citera
2022-04-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Det där är ju galet mycket!

Ta ned Everyday card till runt 20K
OKQ8/Circle K borde väl räcka med 5-10K?

Säg upp Forex. Jag PM:ar dej om det där
Alltså själva tanken med kreditkort är att ha en säkerhet och likviditet. Har man bara 10-20k kan man ju hantera det själv med småpengar på lönekontot.
Är ju stora akuta utgifter/reservation hyrbil. Flygresor pga stor utgift och inkluderade försäkringar för hela resan. Tillsammans med optimering av vardagens utgifter med bonus osv som leder till kort med höga kreditgränser. Minst 100k bör man väl ha tillgängligt i kredit, gärna mastercard och visa (som flera tänkt helt korrekt).
Om banken reagerar på detta är de ingen lämplig bank att diskutera med.
Citera
2023-04-19, 14:40
Medlem
Telefons avatar
Ett år senare så blev det enligt detta; jag kontaktade alla mina kortutgivare och sänkte krediterna - vilket inte var så enkelt, det skulle skickas brev etc och tog nästan en månad innan jag hade sänkt allt till ca 30 kr totalt.

Att höja krediter är betydligt enklare. Mest irriterande var en kortutgivare som inte kunde förstå varför jag ville ha lägre kreditnivå, det påverkar väl inget?

Under hösten 22 bytte jag boende och det var inga som helst problem med lån till det nya huset. Jag var frågade SBAB när jag hade dem på tråden och de bekräftade att höga kreditlimits påverkar ditt låneutrymme på ett väldigt negativt sätt.
Citera
2023-04-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Under hösten 22 bytte jag boende och det var inga som helst problem med lån till det nya huset. Jag var frågade SBAB när jag hade dem på tråden och de bekräftade att höga kreditlimits påverkar ditt låneutrymme på ett väldigt negativt sätt.

Ja, för limitarna är ju redan beviljade och du kan maxa dem när som helst så i kalkylen måste de jubutgå från att de är maxade även om du normalt inte använder dem.

Fråga är ju om du nu (med lånet beviljat och utbetalt) skulle söka höjd limit igen om kreditkortsutfärdarna skulle acceptera det...
Som du säger är det ofta lätt att höja, svårt att sänkam enda jag sett som var lätt att sänka var Volvofinans bank.
Citera
2023-04-19, 15:11
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, för limitarna är ju redan beviljade och du kan maxa dem när som helst så i kalkylen måste de jubutgå från att de är maxade även om du normalt inte använder dem.

Fråga är ju om du nu (med lånet beviljat och utbetalt) skulle söka höjd limit igen om kreditkortsutfärdarna skulle acceptera det...
Som du säger är det ofta lätt att höja, svårt att sänkam enda jag sett som var lätt att sänka var Volvofinans bank.

Ja, i efterhand är det lätt att förstå detta. Alldeles för enkelt att skaffa och svårt att sänka är min åsikt.

Kan vara bra för andra som ska köpa bostad att ha koll på.
Citera
2023-04-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ett år senare så blev det enligt detta; jag kontaktade alla mina kortutgivare och sänkte krediterna - vilket inte var så enkelt, det skulle skickas brev etc och tog nästan en månad innan jag hade sänkt allt till ca 30 kr totalt.

Att höja krediter är betydligt enklare. Mest irriterande var en kortutgivare som inte kunde förstå varför jag ville ha lägre kreditnivå, det påverkar väl inget?

Snyggt av dig att uppdatera ditt ärende! Väldigt uppskattat.
Citera
2023-04-19, 20:59
Medlem
Citat:

Om du behöver köpa dyra saker som kostar mer än ditt kreditutrymme så kan du alltid sätta in pengar på kortet i förväg. Bara att betala in för mycket pengar. Kan vara bra om man vill köpa en båtmotor för 40 000 men bara har 10 000 i kreditgräns...
Citera
2023-07-14, 11:05
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du behöver köpa dyra saker som kostar mer än ditt kreditutrymme så kan du alltid sätta in pengar på kortet i förväg. Bara att betala in för mycket pengar. Kan vara bra om man vill köpa en båtmotor för 40 000 men bara har 10 000 i kreditgräns...

Absolut kan man göra så.

I mitt fall har det varit bra med höga krediter när jag hyrt bilar utomlands. Numera reser jag mindre och det finns inte samma behov längre.

Dock är detta "problem" inget som man pratar så mycket om och kortutgivarna är väldigt kåta på att lägga höga kreditlimits. Något att tänka på för den som ska köpa sitt boende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in