Citat:
Låter logiskt att det kan bero på detta.Detta är inget nytt fenomen, utan var väldigt vanligt på 70- och 80-talet. På den tiden fick man inte tycka illa om det socialdemokratiska experimentet, och folk som t.ex. blev kända i USA och sade något dåligt om det svenska politiska systemet eller hur saker funkade i det svenska samhället blev angripna av både svensk media och privatpersoner. Detta är en konsekvens av konsensuskulturen i Sverige. På samma sätt har nu konsensus i Sverige blivit att man ska stödja Ukraina i det pågående kriget.
Citat:
Fast det är ju inte detta jag menar. Utan att debattörer som klarar av att spela djävulens advokat och kanske försöker resonera kring bakgrunden till olika länders agerande, antas vara av annan nationalitet. Inte typen som skriver"ey walla, sharia åt alla, jalla insha'Allah! Btw jag är svensk bror, ge mig bidrag jao." Flashback är inte någon isolerad plats i något vakuum skilt från omvärlden och samhället precis. Pursvensken har varit kuvade i flera decennier av utlänningar så det är inte så inskränkt egentligen.
Finner det mer inskränkt att stå ignorant i frågan och låtsas som att det regnar, för vad är det som säger att utlänningar inte har egna personliga motiv etc.?
De är alltid "svenskar", när det tjänar deras intressen.
Så det har inget med "åsikter" att göra
Finner det mer inskränkt att stå ignorant i frågan och låtsas som att det regnar, för vad är det som säger att utlänningar inte har egna personliga motiv etc.?
De är alltid "svenskar", när det tjänar deras intressen.
Så det har inget med "åsikter" att göra
Citat:
Håller med dig att ekokammare är oönskvärda på Flashback, därav mina funderingar kring att "tankebrottslingar" bemöts med retorik som ämnar att utestänga dem från den virtuella folkgemenskapen.
Inget jag reagerat på. Åtminstone inte på Flashback.
Däremot så har det inträffat några gånger när jag besökt Danmark. Men då var det tänkt som en komplimang.
Ifall du upplever att personer med avvikande åsikter misstänks vara svenskar, så ser jag det som något positivt. Konformism är inget att sträva efter. Snarare tvärtom. Ryggdunkare som håller med om allt man säger är jättetråkiga. Med dessa blir det inte mycket till diskussion.
admin
Däremot så har det inträffat några gånger när jag besökt Danmark. Men då var det tänkt som en komplimang.
Ifall du upplever att personer med avvikande åsikter misstänks vara svenskar, så ser jag det som något positivt. Konformism är inget att sträva efter. Snarare tvärtom. Ryggdunkare som håller med om allt man säger är jättetråkiga. Med dessa blir det inte mycket till diskussion.
admin