2022-04-24, 08:26
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det uppstår när man debatterar med människor som har en värdegrund som är så fundamentalt olik ens egen att det inte finns en chans att personen vuxit upp i Sverige.
Alla ryssar som tror att HBTQ är ett skällsord t ex. Det var länge länge sedan "bög" var en förolämpning i Sverige. Vissa man pratar med vet inte detta varpå man lätt kan tro att de inte växte upp här.
Jag tycker sånt är vanligare när byfolket från Sverige diskuterar. Ni är fundamentalt olik andra svennar. Det kan beror på att ni är inavel. Ni klarar inte av nån diskussion utan kolla på vart människor kommer ifrån.
Citera
2022-04-24, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
Tycker mig se detta mer och mer i diskussioner här. Varifrån kommer detta? Är folk verkligen så inskränkta nuförtiden att alla med en avvikande åsikt än ens egen inte antas tillhöra samma folk? Bör nåt göras åt detta? Att skriva "troll" och trippelparenteser är ju förbjudet på Flashback, borde detta också vara det?

Exempel:
Vad du ska göra i det läget är att ge användaren ett svar där du motbevisar honom i allt. Väljer användaren att ändå fortsätta på sitt barnsliga vis så är det bara att gå vidare. Istället väljer du att känna dig kränkt.

Dagens unga har lärt sig att utnyttja rätten att känna sig kränkt, istället för att argumentera. Såg att du utnyttjade just rätten att känna dig kränkt för att en annan användare inte motiverade sitt svar. Inser du hur löjligt det är? Jag kan hålla med dig i att man bör motivera sitt svar, men att känna sig kränkt över att vissa inte gör så, det är fruktansvärt lågt och borde däremot bannlysas i forumet.

Lär dig konsten att ignorera användare du stör dig på och sluta känna dig kränkt.
Citera
2022-04-24, 10:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag tycker sånt är vanligare när byfolket från Sverige diskuterar. Ni är fundamentalt olik andra svennar. Det kan beror på att ni är inavel. Ni klarar inte av nån diskussion utan kolla på vart människor kommer ifrån.
Alltid roligt att bli anklagad för att vara inavlad av någon som kommer från en officiellt erkänd inavelskultur.
Citera
2022-04-24, 11:14
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Alltid roligt att bli anklagad för att vara inavlad av någon som kommer från en officiellt erkänd inavelskultur.
Jag menar det är vanligare att ni pratar om sånt. Du behöver inte bli ledsen. Det finns många andra också. Inavlade och isolerade människor som ser nätet som en lösning. Det är ju såna FB skyddar, inavel. Jag gissar att mer än 70 % sv er som sitter och skriver skit om troll och ickesvenska användare är utvecklingsstörda och bor på såna ställen där ni inte kan prata med nån.
Citera
2022-04-24, 11:32
Medlem
Giant Squids avatar
Det är väl nästan en komplimang att inte anses vara svensk.
Jag brukar när jag är utrikes säga att jag är ifrån nåt annat nordiskt grannland för att inte bli utskrattad.
Citera
2022-04-24, 12:44
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det ska inte vara förbjudet för att det saknas anledning att förbjuda det. Det är du som vill förbjuda det, och ändå har du inte ens framfört något argument för det i din egen trådstart. Du framförde bara en åsikt. Och sedan har du mage att gnälla på att jag inte har motiverat min åsikt?

Miffo
Har inte påstått att jag vill förbjuda det, kastade ut frågan för att få till en diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Att endast skriva troll, jude eller vad som är ju inte tillåtet då detta sällan har något med topic att göra och faller då under OT, det är dock okej att skriva det såvida du även motiverar med ett mer innehållensrikt inlägg. Trippelparanteser är mer för att det är ett sätt som inte alla vet vad det betyder (är inte direkt svårt att skriva jude istället så det är inte ett försvar att förenkla det). Det du skriver om faller under samma del, sålänge det sker i sammaband med topic så är det okej, men ifall det endast skrivs som en one-liner kan det ses som OT.
Ok, då är jag med
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Och??
Varför skulle någon bry sig huruvida du känner dig kränkt? Skall det stå i paragraferna att vi inte får kränka TrixieDixie?
Bättre du masar dig hem till morsan för kvällsvällingen.
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vad du ska göra i det läget är att ge användaren ett svar där du motbevisar honom i allt. Väljer användaren att ändå fortsätta på sitt barnsliga vis så är det bara att gå vidare. Istället väljer du att känna dig kränkt.

Dagens unga har lärt sig att utnyttja rätten att känna sig kränkt, istället för att argumentera. Såg att du utnyttjade just rätten att känna dig kränkt för att en annan användare inte motiverade sitt svar. Inser du hur löjligt det är? Jag kan hålla med dig i att man bör motivera sitt svar, men att känna sig kränkt över att vissa inte gör så, det är fruktansvärt lågt och borde däremot bannlysas i forumet.

Lär dig konsten att ignorera användare du stör dig på och sluta känna dig kränkt.
Ni fattar väl att man inte är kränkt på riktigt när man skriver så, det är ett meme. Boomers.
Citera
2022-04-24, 12:47
Citat:
Har inte påstått att jag vill förbjuda det, kastade ut frågan för att få till en diskussion.

Ok, då är jag med

Ni fattar väl att man inte är kränkt på riktigt när man skriver så, det är ett meme. Boomers.
Precis, ni vet inte hur det ordet skall användas, det är därför det missbrukas så extremt idag. Alla kan få ut något av att känna sig kränkt idag, ett omoget sätt att fiska meningslösa sympatier och skadestånd.
Citera
2022-04-24, 12:52
Medlem
Detta är inget nytt fenomen, utan var väldigt vanligt på 70- och 80-talet. På den tiden fick man inte tycka illa om det socialdemokratiska experimentet, och folk som t.ex. blev kända i USA och sade något dåligt om det svenska politiska systemet eller hur saker funkade i det svenska samhället blev angripna av både svensk media och privatpersoner. Detta är en konsekvens av konsensuskulturen i Sverige. På samma sätt har nu konsensus i Sverige blivit att man ska stödja Ukraina i det pågående kriget.
Citera
2022-04-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Precis, ni vet inte hur det ordet skall användas, det är därför det missbrukas så extremt idag. Alla kan få ut något av att känna sig kränkt idag, ett omoget sätt att fiska meningslösa sympatier och skadestånd.

iof jävligt svenskt att bli kränkt så hade den bara sagt det i orginaldisskussionen så hade detta "dilemmat" inte uppstått
Citera
2022-04-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram

Äntligen en riktig man som säger som det är! Tack som fan för att du gör att man får tillbaks tron på människor. De flesta här är så bortom all räddning att man blir rädd.
Citera
2022-05-19, 13:35
Flashback är inte någon isolerad plats i något vakuum skilt från omvärlden och samhället precis. Pursvensken har varit kuvade i flera decennier av utlänningar så det är inte så inskränkt egentligen.

Finner det mer inskränkt att stå ignorant i frågan och låtsas som att det regnar, för vad är det som säger att utlänningar inte har egna personliga motiv etc.?

De är alltid "svenskar", när det tjänar deras intressen.

Så det har inget med "åsikter" att göra
Citera
2022-05-19, 13:44
Administrator
admins avatar
Citat:
Tycker mig se detta mer och mer i diskussioner här. Varifrån kommer detta? Är folk verkligen så inskränkta nuförtiden att alla med en avvikande åsikt än ens egen inte antas tillhöra samma folk? Bör nåt göras åt detta? Att skriva "troll" och trippelparenteser är ju förbjudet på Flashback, borde detta också vara det?

Inget jag reagerat på. Åtminstone inte på Flashback.
Däremot så har det inträffat några gånger när jag besökt Danmark. Men då var det tänkt som en komplimang.
Ifall du upplever att personer med avvikande åsikter misstänks vara svenskar, så ser jag det som något positivt. Konformism är inget att sträva efter. Snarare tvärtom. Ryggdunkare som håller med om allt man säger är jättetråkiga. Med dessa blir det inte mycket till diskussion.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in