Ja, jag bifogade loggutdraget de själva försett mig med.
När jag ringde och frågade vad statusen var kollade de i sitt system och noterade att jag meddelats beslut via e-post (tänk dig tomasandersson@gmail eller thomasandersson@gmail - båda lär ju finnas), men det framgick alltså att adressen var felstavad. De korrigerade adressen och skickade beslutet igen.
Ja.
Ja, då finns det ju loggat att de själva vet om att de gjort fel.
Det är lovande i din kamp om att få förlängd tidsbrist eller få beslutet omprövat.
Du kan skicka pm nu. Tyvärr kan jag inte svara. Alldeles för fullt och orkar inte ta beslut om vilka pm som ska tas bort.
Det är huvudregeln i t ex tvistemål. Tvistar du med grannen om vem som har bäst rätt till en skottkärra så innebär en dom som vunnit laga kraft att du inte kan väcka talan om bättre rätt till samma skottkärra på samma grunder. En sådan talan ska avvisas av rätten eftersom saken är avgjord rättskraftigt.
Huvudregeln i förvaltningsmål är att det inte finns något hinder mot att ansöka om samma sak om och om igen hos en myndighet. Undantag finns men eftersom vi inte vet vad TS beslut avser så går det inte att säga säkert vad som gäller.
Skicka en begäran till samma instans om att de ska ändra beslutet om avvisning, då det är uppenbart felaktigt då myndigheten inte har delgett dig besvärshänvisning.
Det förstår jag. Och även TS som skrev det i överklagan att mailet gått till fel mailadress och att tidsfristen skulle förlängas. Men det gick ju inte igenom. Det avvisades.
Men TS ska alltså skicka in en separat begäran som bara handlar om att mailet inte nådde fram och att tidsfristen ska förlängas? Det räcker alltså inte att göra som TS gjorde, dvs skriva det i överklagan?
Ja, det var min tanke. Nu har jag fått PM från TS och jag kan inte se någon lösning på TS problem tyvärr. Citerar in mitt svar, men redigerar bort de delar som skulle kunna leda till att myndigheten och ärendet identifieras eftersom TS ansträngt sig för att inte delge detta.
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Det försvårade ju bedömningen en del. Jag upplever det svårt att argumentera för att de vanliga förvaltningsrättsliga principerna är gällande här, eller att det ens rör sig om myndighetsutövning och den typen av betungande beslut för enskild som ska kunna överklagas och omprövas rent principiellt. Med tanke på att myndighetens beslut endast rör [RADERAT] är inte de avväganden som de förvaltningsrättsliga principerna vilar på aktuella i ditt fall.
Förordningen [RADERAT] är tydlig med att omprövningsfristen inte har med delgivning att göra, utan börjar löpa från då beslutet tas. [RADERAT]
Ledsen att jag inte kan vara mer behjälplig än så, men jag har svårt att se någon juridisk lösning, eller att det skulle vara fruktsamt att försöka driva frågan rättsligt.
Ja, det var min tanke. Nu har jag fått PM från TS och jag kan inte se någon lösning på TS problem tyvärr. Citerar in mitt svar, men redigerar bort de delar som skulle kunna leda till att myndigheten och ärendet identifieras eftersom TS ansträngt sig för att inte delge detta.
Du verkar vara väl insatt i juridik och myndighetsutövande. Så om du säger att du inte kan se nån lösning i just det här fallet, så låter det troligt. Jag fick ett pm om vilken myndighet det gäller (bara den infon) och förstår en del av svårigheten.
Men jag tycker du gett mycket nyttig info i tråden, som är bra att veta för oss andra vid alla slags beslut från myndigheter.
Du verkar vara väl insatt i juridik och myndighetsutövande. Så om du säger att du inte kan se nån lösning i just det här fallet, så låter det troligt. Jag fick ett pm om vilken myndighet det gäller (bara den infon) och förstår en del av svårigheten.
Men jag tycker du gett mycket nyttig info i tråden, som är bra att veta för oss andra vid alla slags beslut från myndigheter.
Förvaltningsrätt är mycket intressant faktiskt, om än bitvis mycket torrt och svårtuggat.
Egentligen är ju TS "problem" bara en bisak, kan jag tycka, och huvudsaken kan lösas utan att myndighetens beslut påverkar utgången i slutändan.
Förvaltningsrätt är mycket intressant faktiskt, om än bitvis mycket torrt och svårtuggat.
Egentligen är ju TS "problem" bara en bisak, kan jag tycka, och huvudsaken kan lösas utan att myndighetens beslut påverkar utgången i slutändan.
Ja, det där ska ju, om viljan finns från båda håll, gå att lösa. Men det som är enkelt på papperet är inte alltid det i verkligheten. I det här fallet är jag lite osäker.
Förvaltningsrätt tycker jag låter mer spännande än vanliga tvistemål. Så mycket känslor, så mycket tragedi, så mycket rättshaveri.
När jag var mod gillade jag att gå in i långa. tunga och aktuella trådar som de andra modsen drog sig för att rensa. Det var oerhört krävande och en smula långtråkigt att ta bort inlägg, varna, starta 1.xx-röstningar etc, eftersom det tar mycket tid och mycket tankekraft kring vad man ska rensa, var man lägger ribban. Men oerhört tillfredsställande ändå.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!