• 1
  • 2
2022-04-22, 23:36
Bannlyst
Hej! Har tidigare haft B,C och CE och behöver nu ta om dessa behörigheter.

Undrar om någon här inne vet vilket land som är billigast/lättast att ta körkort i inom EU? Vet ju att Rumänien är ett "hett tips" men någon som sitter på några kontakter får gärna skriva PM.

OBS detta är EJ en annons!

Det som skall diskuteras i tråden är vilket land som ingår i EU som det är lättast och billigast att ta körkort i.

(Är i tagen av att sälja min bostad, och om den säljs för marknadsvärde gör jag en vinst på ca 700k, så har inga problem med att "semestra" eller deltidsjobba i ett EU land ett tag för att få tag på korten där nere)

Kontakter, kontakter och kontakter är ju det som verkar behövas
Senast redigerad av PundarBaronen 2022-04-22 kl. 23:39.
Citera
2022-04-22, 23:42
Medlem
4298Redos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Hej! Har tidigare haft B,C och CE och behöver nu ta om dessa behörigheter.

Undrar om någon här inne vet vilket land som är billigast/lättast att ta körkort i inom EU? Vet ju att Rumänien är ett "hett tips" men någon som sitter på några kontakter får gärna skriva PM.

OBS detta är EJ en annons!

Det som skall diskuteras i tråden är vilket land som ingår i EU som det är lättast och billigast att ta körkort i.

(Är i tagen av att sälja min bostad, och om den säljs för marknadsvärde gör jag en vinst på ca 700k, så har inga problem med att "semestra" eller deltidsjobba i ett EU land ett tag för att få tag på korten där nere)

Kontakter, kontakter och kontakter är ju det som verkar behövas

Vet ej men jag är rätt säker på att man måste varit bosatt i ett eu-land 6 månader för att få körkort. Kanske kan variera från land till land. Men kan vara värt att ta hänsyn till också.
Citera
2022-04-22, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4298Redo
Vet ej men jag är rätt säker på att man måste varit bosatt i ett eu-land 6 månader för att få körkort. Kanske kan variera från land till land. Men kan vara värt att ta hänsyn till också.

Det är jag medveten om, sen om dom reglerna gäller att man måste bott där nere i 6 månader för att växla in kortet mot ett svenskt, eller om dom reglerna gäller för att få ta kortet där nere är oklart.

Tror knappast att Rumäner, Polacker eller Bulgarer bryr sig om att jag bott där 6 månader eller ej. Däremot är jag osäker på huruvida Transportstyrelsen i Swedistan kan "motbevisa" att jag INTE bott där i 6 månader när jag sedan ska växla in kortet till ett Swedischt.
Citera
2022-04-23, 07:06
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Är det inte enklare att använda dina 700 tkr till att ta körkorten här i Sverige eller är du en så pass usel förare att du inte tror dig klara av det?
Kanske är det bästa att du inte ens har körkort och njuter av livet med buss, taxi och tåg framöver.

Läser man dina tidigare trådar så tycks du ha grava drog och alkoholproblem så bäst är att du inte har något körkort alls. Jag vill inte ha dig på samma väg som mig.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-04-23 kl. 07:09.
Citera
2022-04-23, 07:26
Medlem
Du skriver att du haft körkort. Har du gjort något brottsligt eller är det pga någon medicinsk anledning som gör att du inte har kvar dessa behörigheter?
Citera
2022-04-23, 07:30
Medlem
Det blir nog billigast i det land man bor
Citera
2022-04-23, 07:48
Medlem
"Italy is the cheapest European country for driving exams, with both the theory and practical exams costing only 16 euros each. Overall, the exams are cheapest in Russia, where it only costs 160 rubles (about 1,75 euros). 29 Jan 2021"

"Latvia is the European country where it is easiest to learn to drive, and it is the third easiest country in the world to get behind the wheel. 31 Jan 2022"

Tänk på att billigast inte betyder att det är lätt att få körkort. De kanske drar ut på det.

Länderna där det är svårast att få körkort:
https://www.siasat.com/these-are-the...se-in-2199428/
Citera
2022-04-23, 08:32
Medlem
De billigaste länderna är givetvis Rumänien, Bulgarien, Polen osv.

TS har dock ett litet problem:
För att kunna ta ett körkort måste du intyga att du inte tidigare har tagit ett körkort i ett EES-land, vilket TS har gjort.
TS måste ha bott stadigvarande en tid i landet han tar kortet i.
Sedan kan TS inte konvertera om sitt körkort till svenskt då TS är svensk medborgare och således är det svårt att hävda att du kommer från ett annat EES-land och bosatt dig här.

Och nej, det kostar inte 700kr att ta om fulla behörigheter, snarare 20 000 om han bara räknar administrativa avgifter och avgifter för teori och förarprov för varje behörighet. Bara hans läkarintyg för hans körkortstillstånd kostar 2000kr.
Citera
2022-04-23, 09:01
Medlem
4298Redos avatar
Citat:
Det är jag medveten om, sen om dom reglerna gäller att man måste bott där nere i 6 månader för att växla in kortet mot ett svenskt, eller om dom reglerna gäller för att få ta kortet där nere är oklart.

Tror knappast att Rumäner, Polacker eller Bulgarer bryr sig om att jag bott där 6 månader eller ej. Däremot är jag osäker på huruvida Transportstyrelsen i Swedistan kan "motbevisa" att jag INTE bott där i 6 månader när jag sedan ska växla in kortet till ett Swedischt.

Jag tror att det gäller att man måste vara bosatt för att få ta körkortet inte för att byta det. Exakt, det är nog snarare polisen som skulle gräva i det och se om du har bott där 6 månader. Så tror jag att det är. Har halvt som halvt varit inblandad i ett falskt körkort från Baltikum.
Citera
2022-04-25, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De billigaste länderna är givetvis Rumänien, Bulgarien, Polen osv.

TS har dock ett litet problem:
För att kunna ta ett körkort måste du intyga att du inte tidigare har tagit ett körkort i ett EES-land, vilket TS har gjort.
TS måste ha bott stadigvarande en tid i landet han tar kortet i.
Sedan kan TS inte konvertera om sitt körkort till svenskt då TS är svensk medborgare och således är det svårt att hävda att du kommer från ett annat EES-land och bosatt dig här.

Och nej, det kostar inte 700kr att ta om fulla behörigheter, snarare 20 000 om han bara räknar administrativa avgifter och avgifter för teori och förarprov för varje behörighet. Bara hans läkarintyg för hans körkortstillstånd kostar 2000kr.

Men du going, jag menar 700.000 SEK, inte 700 kronor. Menar alltså att jag bör ha ekonomiska medel nog för att klara mig där i 6 månader, och sedan ta kortet.
Citera
2022-04-25, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det inte enklare att använda dina 700 tkr till att ta körkorten här i Sverige eller är du en så pass usel förare att du inte tror dig klara av det?
Kanske är det bästa att du inte ens har körkort och njuter av livet med buss, taxi och tåg framöver.

Läser man dina tidigare trådar så tycks du ha grava drog och alkoholproblem så bäst är att du inte har något körkort alls. Jag vill inte ha dig på samma väg som mig.

Jag skiter högaktningsfullt i om du vill möta mig på vägarna, eller inte. Jag har aldrig kört ihjäl någon, och jag har absolut inte grava alkohol/drog problem. Alkoholen slutade jag med direkt när jag åkte dig för grov rattfylla, och något drogmissbruk har jag aldrig haft.

Jag har ingen att be om ursäkt för när det kommer till min rattfylla, förutom mig själv. Sen skiter jag fullständigt i om din fasters morbrors brorson blev ihjälkörd utav en rattfyllerist. Jag hade inget med det att göra.
Citera
2022-04-25, 06:43
Medlem
Citat:
Jag skiter högaktningsfullt i om du vill möta mig på vägarna, eller inte. Jag har aldrig kört ihjäl någon, och jag har absolut inte grava alkohol/drog problem. Alkoholen slutade jag med direkt när jag åkte dig för grov rattfylla, och något drogmissbruk har jag aldrig haft.

Jag har ingen att be om ursäkt för när det kommer till min rattfylla, förutom mig själv. Sen skiter jag fullständigt i om din fasters morbrors brorson blev ihjälkörd utav en rattfyllerist. Jag hade inget med det att göra.
Ditt användarnamn pekar åt att du inte talar sanning.
Klara läkarundersökningen innan du börjar grubbla på vad kortet kommer kosta.

Ska jag vara helt ärlig så avråder jag dig att någonsin sätta dig bakom en ratt igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in