• 1
  • 2
2022-04-22, 22:46
Medlem
Arnold.Svartnegers avatar
Jag brukar snusa vanlig traditionell tobaksnus men nu tog jag en sån där tobaksfri snus, VELO. Blev helt snurrig fast det bara är 10mg nikotin. Hur kommer det sig?
Citera
2022-04-22, 22:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold.Svartneger
Jag brukar snusa vanlig traditionell tobaksnus men nu tog jag en sån där tobaksfri snus, VELO. Blev helt snurrig fast det bara är 10mg nikotin. Hur kommer det sig?

Det beror på vilken velo- de har olika styrkor. De starkaste tror jag har 11 mg.

Jag märker dock också en skillnad på vanligt snus och tobaksfri snus, jag tycker vanligt snus slår på lite långsammare.
Citera
2022-04-22, 23:19
Avstängd
Glossuss avatar
Jag är vanesnusare, men när jag testar de starkaste varianterna av Zyn eller Velo blir jag yr och groggy inom 15 min.
Citera
2022-04-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold.Svartneger

Eventuellt påverkar prillans konstruktion att nikotinet tas upp snabbare. Alltså att nikotinet inte är bundet i fibern eller natruligt förekommande som i tobaksbaserat snus utan tillsätts efteråt.

Det är dock inget generellt svar utan det kan också bero på prilllans storlek, fukthalt et cetera. En liten prilla blir fuktigare snabbare och gör därmed att mer nikotin extraheras.

Testa att trycka en vanlig whiteprilla mellan två papper och en färsk original med samma nikotinhalt så får du en ganska stor skillnad i extraktion och upptag.
Citera
2022-11-21, 14:29
Medlem
Velo snus för svag nu, starkare?

Jag har snusat nedanastående. Problemet nu är att den blivit för svag, även om jag lägger in 2st under läppen. Vad finns det för snus där ute som liknar denna nedan fast starkare?

Ni som är experter på snus, till skillnad från mig, är det jag är ute efter en snus med högre nikotinhalt, dvs från 15.6mg/g till kanske 20-25mg/g? För att jag ska kunna känna mer?

VELO
Produkttyp all white portion
Nikotinstyrka extra stark
Nikotinhalt 15,6 mg/g
Smak mint
Innehåll/förpackning 14 g
Snustyp All White Portion
Citera
2022-11-21, 14:39
Medlem
Soperents avatar
Det är en dock bara en tillfällig lösning, även om du byter till tex Siberia som har 43 mg/g nikotin så kommer din tolerans bara att gå upp och efter ett tag känner du inte av nikotinets effekter längre.
Citera
2022-11-21, 14:40
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Det är en dock bara en tillfällig lösning, även om du byter till tex Siberia som har 43 mg/g nikotin så kommer din tolerans bara att gå upp och efter ett tag känner du inte av nikotinets effekter längre.

Kört Siberia Black i flera år nu och nöjer mig där.
Citera
2022-11-21, 14:48
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JnF7
Jag har snusat nedanastående. Problemet nu är att den blivit för svag, även om jag lägger in 2st under läppen. Vad finns det för snus där ute som liknar denna nedan fast starkare?

Ni som är experter på snus, till skillnad från mig, är det jag är ute efter en snus med högre nikotinhalt, dvs från 15.6mg/g till kanske 20-25mg/g? För att jag ska kunna känna mer?

VELO
Produkttyp all white portion
Nikotinstyrka extra stark
Nikotinhalt 15,6 mg/g
Smak mint
Innehåll/förpackning 14 g
Snustyp All White Portion

Du får nog börja lägga upp 3 st om du inte vill gå över till nästa nivå dvs Siberia
Citera
2022-11-21, 16:02
Medlem
Är nästa nivå verklihen siberia? Finns det inte ett mellanting? Finns hundratals snus på den lokala coop-kedjan här nere ju!

3st under läppen kanske är värt ett försök, vete tusan hur det ska få plats men det återstår att se
Citera
2022-11-21, 18:49
Medlem
-=Damian=-s avatar
kört siberia i ett år nu.

gick ifrån att snusa en dosa knox stark om dagen till att nu bara köra 2 dosor siberia i veckan.
Siberia håller ju dig nöjd längre..
Citera
2022-11-25, 02:13
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
kört siberia i ett år nu.

gick ifrån att snusa en dosa knox stark om dagen till att nu bara köra 2 dosor siberia i veckan.
Siberia håller ju dig nöjd längre..

Ja köper man ett skitsnus så håller en prilla 20 min en Siberia X black håller 1.5 tim.
Citera
2023-01-28, 19:39
Medlem
Någon annan som blir illamående av Velo? Vad är det för skit de har i det?

Jag inte är någon storsnusare, går väl kanske 2-4 dosor i månaden på sin höjd. Jag blandar friskt och tycker om att prova nya sorter, såväl riktigt snus som "nikotinpåsar", men ungefär varannan till var tredje dosa blir Göteborgs Rapé, så om något är "mitt märke" är det väl det. Jag har hittat många jag tycker om, t.ex så var Loop Jalapeno/Lime en trevlig överraskning.

Men Velo, vad är det i det egentligen? Jag har provat både deras mint och Royal Purple. Båda gjorde mig illamående, vad är det frågan om? Nu pratar vi inte nikotinillamåendet man fick när man provade tobak första gångerna, det här känns annorlunda. Nästan mer som åksjuka, eller baksmälla, ett illamående som liksom lägger sig på ett visst sätt i magen, samtidigt som man får något som liknar huvudvärk.

Jag behöver inte spela tuff utan kan erkänna att tar jag någon riktigt värstingstark sort och har den i för länge blir jag illamående av för mycket nikotin helt enkelt. Jag vet precis hur det känns. Men det här jag får av Velo är något annat. Då kan jag tillägga att Royal Purple är deras svagaste (tror jag). Jag snusar tillräckligt lite för att fortfarande känna en liten nikotinkick av t.ex vanlig rapé, och kicken från Velo var helt klart mindre, så kan inte vara fråga om för mycket nikotin.

Någon annan som fått samma? Är det någon särskild ingrediens de har? Vad kan det vara som gör det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in