2022-04-23, 19:29
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaLack
https://www.expressen.se/nyheter/pal...-fick-blommor/

Ganska visande artikel som visar absurditeten och synen från några av de boende.

"– Vi ska se om han kommer hit. Det är helt fel att han ges möjlighet att bränna Koranen. Det är en symbolisk handling mot oss muslimer. Vad skulle hända om jag brände Bibeln här borta utanför kyrkan? Skulle jag tillåtas det?

Ja, enligt lag har du rätt att göra det.

– Det tror jag inte. Du kan föreställa dig vad som skulle ske. Varför ska det vara tillåtet att bränna Koranen?

Själva brännandet går under yttrandefriheten. Hur ser du på det?

– Enligt svensk lag får du det. Men i andra länder i Europa har han stoppats. I Danmark har han stoppats. Varför ska man inte visa oss respekt, vi som bor här?

Du tycker att religionens regler ska stå över svensk lag?

– Ja men det här handlar inte om yttrandefrihet. Om jag skulle spela hög musik här i området i natt så att hela området hör, då skulle polisen komma och fråga mig vad jag gör. Ska jag säga att det är min yttrandefrihet? Nej så klart inte eftersom det stör alla grannar. Det här är samma sak, det stör oss som bor här på samma sätt"
Det är just sådana här artiklar och intervjuer som gör mig både missmodig och samtidigt misstänksam.

Misstänksam mot hur många muslimer som egentligen är mer fanatiska än de säger utåt. För även om de inte "kaosar" och verkar mest ha ett ganska normalt familjeliv, så tycks det genast som att många av dem inte klarar av att använda sitt förnuft när det gäller vissa saker kring deras religion. Genast är det rop på förbud, påstådd brist på respekt från svenska samhällets sida, närmast en oförmåga att tänka brett och vidsynt kring sin religion. Samma åsikter återkommer hela tiden från olika håll kring detta när man läser intervjuer. Låt vara att reportern i det här fallet ställer ganska bra, "tuffa" frågor.

Låt mig ta några punkter.

*Att han får veta att det är lika lagligt för honom att bränna bibeln utanför kyrkan avfärdar han.
* Att Rasmus Paludan har stoppats i Danmark är inte sant. Det var bara under en period och då gällde förbudet, om jag minns rätt, enbart Stor-Köpenhamnsområdet.
*Den bisarra jämförelsen med jämföra koranbränning med spela hög musik är lite typisk.
*Av detta ovan drar man gärna slutsatsen att deras religion är så inpräntad hos dessa att de nästan inte kan tänka förnuftigt kring den och diskussionen blir därefter.

Slutligen så fanns det så bara lite stillsamma svenskar och andra icke-muslimer på plats som kunde (inte ville ?) ge dem en ordentligt tuff diskussion. Man kunde ju, när de pratar om att koranbräning är brist på respekt för muslimer vända på frågan och fråga tillbaka: Och varför respekterar inte du den svenska demokratin ??.

Jag förstår dock de människor som försvarar Paludans rätt att bränna koranen men inte säger något på plats. Tänk dig bara att ha stått vid en koranbränning i ett "utsatt"område och uttryckt stöd för Paludan och synts på live inspelningen. Du är ensam och ska efter mötet ta dig med t.e.x med kollektivtrafik därifrån. Risken blir ju då stor att någon av "de andra" observerat dig och pekar ut dig som "Paludanist" för ytterligare några och då har du förmödligen ett frustande gäng som jagar dig. Om du överhuvudtaget kommer undan.

Avslutningsvis kan jag berätta en anekdot som Rasmus skrev om på facebook: När han med ett par partivänner efter sedvanlig manifestation med anförande och koranbränning i skånska Landskrona i början av april i år skulle åka därifrån så förföljdes de en "bra bit" av inte mindre än sju personbilar. Och dessa bilar tillhörde inte polisen eller någon av Paludans partikollegor. Jämför då detta med att vara en totalt oskyddad "supporter" vid dessa manifestationer.
Citera
2022-04-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Yttrandefriheten är ej obegränsad i väst.
Nej, men i västvärlden görs skillnad mellan människor och idéer. Människor har rättigheter, idéer har inte rättigheter. (Hur många gånger skall jag behöva förklara?)

Jag har för övrigt bekanta som är normalbegåvade och sekulära muslimer. De hatar verkligen de muslimer som beter sig som apor, eftersom det skapar en avsky riktad även mot normalbegåvade muslimer som vet att man skall ta seden dit man kommer. Är du bekant med Darura?

Jag har även bekanta som är bögar som verkligen avskyr RFSL och Pride, eftersom de skapar en bild av bögar som översexualiserade perversa exhibitionister. De flesta bögar är helt normala människor. De flesta muslimer är också helt normala och fredliga människor. Men de som tar till våld för att de känner sig "kränkta" förtjänar ingen som helst respekt.

Nu känner du dig kanske kränkt för att jag jämför muslimer och bögar? Det bjuder jag på.
Citera
2022-04-23, 19:39
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, men i västvärlden görs skillnad mellan människor och idéer. Människor har rättigheter, idéer har inte rättigheter. (Hur många gånger skall jag behöva förklara?)

Jag har för övrigt bekanta som är normalbegåvade och sekulära muslimer. De hatar verkligen de muslimer som beter sig som apor, eftersom det skapar en avsky riktad även mot normalbegåvade muslimer som vet att man skall ta seden dit man kommer. Är du bekant med Darura?

Jag har även bekanta som är bögar som verkligen avskyr RFSL och Pride, eftersom de skapar en bild av bögar som översexualiserade perversa exhibitionister. De flesta bögar är helt normala människor. De flesta muslimer är också helt normala och fredliga människor. Men de som tar till våld för att de känner sig "kränkta" förtjänar ingen som helst respekt.

Nu känner du dig kanske kränkt för att jag jämför muslimer och bögar? Det bjuder jag på.

Om människor har rätten att inte få sin religion kränkt så är det människor som har den rättigheten.
Citera
2022-04-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarejSvenskar
Det är navet,grunden till all organiserad brottslighet i Sverige. Allmänt känt

Ok, då har du länken till att brottslingen och att HA stod för ökningen ifrån 2014 och framåt!
Citera
2022-04-23, 19:45
Medlem
Citat:
Om människor har rätten att inte få sin religion kränkt så är det människor som har den rättigheten.
Människor har inte rätten att inte få sin religion kränkt. (Åtminstone inte i utvecklade länder.) Om du vill leva i ett land där du har den rätten så står det dig fritt att flytta dit. Sedan kan du ju ställa dig frågan varför ingen frivilligt vill leva i de länderna.
Citera
2022-04-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Det är just sådana här artiklar och intervjuer som gör mig både missmodig och samtidigt misstänksam.

Misstänksam mot hur många muslimer som egentligen är mer fanatiska än de säger utåt. För även om de inte "kaosar" och verkar mest ha ett ganska normalt familjeliv, så tycks det genast som att många av dem inte klarar av att använda sitt förnuft när det gäller vissa saker kring deras religion. Genast är det rop på förbud, påstådd brist på respekt från svenska samhällets sida, närmast en oförmåga att tänka brett och vidsynt kring sin religion. Samma åsikter återkommer hela tiden från olika håll kring detta när man läser intervjuer. Låt vara att reportern i det här fallet ställer ganska bra, "tuffa" frågor.

Låt mig ta några punkter.

*Att han får veta att det är lika lagligt för honom att bränna bibeln utanför kyrkan avfärdar han.
* Att Rasmus Paludan har stoppats i Danmark är inte sant. Det var bara under en period och då gällde förbudet, om jag minns rätt, enbart Stor-Köpenhamnsområdet.
*Den bisarra jämförelsen med jämföra koranbränning med spela hög musik är lite typisk.
*Av detta ovan drar man gärna slutsatsen att deras religion är så inpräntad hos dessa att de nästan inte kan tänka förnuftigt kring den och diskussionen blir därefter.

Slutligen så fanns det så bara lite stillsamma svenskar och andra icke-muslimer på plats som kunde (inte ville ?) ge dem en ordentligt tuff diskussion. Man kunde ju, när de pratar om att koranbräning är brist på respekt för muslimer vända på frågan och fråga tillbaka: Och varför respekterar inte du den svenska demokratin ??.

Jag förstår dock de människor som försvarar Paludans rätt att bränna koranen men inte säger något på plats. Tänk dig bara att ha stått vid en koranbränning i ett "utsatt"område och uttryckt stöd för Paludan och synts på live inspelningen. Du är ensam och ska efter mötet ta dig med t.e.x med kollektivtrafik därifrån. Risken blir ju då stor att någon av "de andra" observerat dig och pekar ut dig som "Paludanist" för ytterligare några och då har du förmödligen ett frustande gäng som jagar dig. Om du överhuvudtaget kommer undan.

Avslutningsvis kan jag berätta en anekdot som Rasmus skrev om på facebook: När han med ett par partivänner efter sedvanlig manifestation med anförande och koranbränning i skånska Landskrona i början av april i år skulle åka därifrån så förföljdes de en "bra bit" av inte mindre än sju personbilar. Och dessa bilar tillhörde inte polisen eller någon av Paludans partikollegor. Jämför då detta med att vara en totalt oskyddad "supporter" vid dessa manifestationer.

Jag ska göra vad jag kan för att leta.
För ca 2 år sedan så såg jag en dokumentär på ca 1 timme. Den handlade just om hur många "tysta" muslimer det finns, dem som ändå stödjer Islam och lagar kring den! Byggde på massa undersökningar och intervjuer.
Hemskt att lyssna på! Jag försöker hitta den igen. Lovar inte att jag hittar den igen, YT kan ha raderat den.
Citera
2022-04-23, 19:47
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Människor har inte rätten att inte få sin religion kränkt. (Åtminstone inte i utvecklade länder.) Om du vill leva i ett land där du har den rätten så står det dig fritt att flytta dit. Sedan kan du ju ställa dig frågan varför ingen frivilligt vill leva i de länderna.

Gemensamt för muslimer och västerlänningar är att de båda anser vissa saker är så kränkande att det måste förbjudas.
Citera
2022-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Gemensamt för muslimer och västerlänningar är att de båda anser vissa saker är så kränkande att det måste förbjudas.

? Förklarar du? Vad jämför du?
Citera
2022-04-23, 19:50
Medlem
Vore mer på sin plats att muslimer som inte klarar av västerländsk yttrandefrihet återvände till sina egna länder eller åtminstone närliggande länder med likartad kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Trollhättan och Borås vill att Paludan håller sig hemma i Danmark med sin eldning. Det är mobbning han sysslar med och det utgör ett undantag i yttrandefriheten. Han verkar vara emot religionsfrihet också. Kommer han hit ska han smaka på vattenkanonerna.
Citera
2022-04-23, 19:51
Medlem
Citat:
Du får gärna ge ett exempel på vilken idé, religion eller ideologi som är förbjuden att kritisera i västvärlden.
Citera
2022-04-23, 19:55
Medlem
Rabiata vänsterfolk saknar ofta den typen av logik. Deras tänkande bygger på att eftersom de är de goda så ska de vara mer jämlika än andra. Deras yttrandefrihet ska skyddas, tycker dom, men inte motståndarnas yttrandefrihet. Den motarbetat de gärna.
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Du hade naturligtvis tyckt precis likadant ifall det var en imam som hade torgmöten och NMR började bränna bilar och attackera poliser för att dom inte gillar vad imamen gör och säger, eller?

Låter det som en bra förutsättning för en fungerande demokrati? Ska man dra det till sin gräns så existerar inte demokratin om inte alla har samma förutsättningar för att kunna yttra sig och då krävs ett rejält skydd för dom personer som yttrar kontroversiella åsikter. Att göra avkall på detta beskydd är att pissa demokratin rakt i ansiktet.
Men vem är förvånad? Det har varit tydligt under flera år att politikerna inte prioriterar den svenska ursprungsbefolkningen eller att försvara det samhälle vi har skapat.
Citera
2022-04-23, 20:05
Medlem
Citat:
Du får gärna ge ett exempel på vilken idé, religion eller ideologi som är förbjuden att kritisera i västvärlden.

Viss historierevisionism är ju straffbart med fängelse i västvärlden. Borde väl klassas som en ”idé”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in