Citat:
Ursprungligen postat av
namatara
Precis, tråden handlar om en snubbe som kommer från kaotiska förhållanden ja. Men tydligen är han från Bromsten, ett välrenommerat villaområde mellan Spånga och Sundbyberg, fast närmare Spånga pendelstation. Så Mwuanas föräldrar kan knappast ha varit några socfall iaf. Men även villaungar kan ju fara illa, speciellt om föräldrarna är alkoholister.
OT:OT där man bjuder på sej själv brukar uppskattas (iaf av mej), oftast är det som gränsar till ot det mest intressanta i många trådar.
Någon trygghet led vi inte brist på. Är uppvuxen på en gård på en ö utanför Sthlm, tryggt som tusan. Föräldrar som arbetade och inte drack, pappa tog väl någon wirre och några finöl till helgen ibland. Mamma arbetade på sitt företag som låg hemma på gården och hon fanns alltid tillgänglig. Djur hade vi i perioder. Kan bara säga att min barndom var riktigt härlig. Iaf när jag var hemma. Men mina föräldrar var noga med att göra oss till självständiga individer, vad kan vara fel med det?
Du tror inte att min mamma skjutsade till centralen, pratade med tågvärden och att sedan tågvärden sa åt oss att gå av i Oslo (ändstation) och att där stod vår släkting och tog emot oss? Det kanske inte funkar om man har illbattingar till ungar som får för sej att hoppa av någonstans på vägen, men vi satt alltid där snällt och det gick alltid bra. Mina kusiner gjorde samma resa med samma upplägg till oss. Vad kan egentligen hända på ett tåg?
Autism kan vara ärftligt ja, en av mina päron skulle nog aldrig bli diagnostiserad men det är nog från dennes släkt det kommer (en kusin av många har också asperger/autism), föräldern kan nog närmast sägas ha några få drag. Men det kan också hoppa över många generationer, eller bara en.
Tunnelbana är inte farligt. Jo om du kommer från en annan ort och är barn kanske. Jag och mina syskon blev tubtränade från ganska ung ålder och det handlar om min hemstad. Det fanns vakter i t-banan då med, men inga kameror. Ser mellanstadiebarn då och då på tuben, hur skulle de annars ta sej hem från skolan?
Så du tycker på allvar att jag skulle blivit omhändertagen av soc för att jag fick åka tåg med min syster på ett ytterst kontrollerat sätt? Inte konstigt att soc får så många okynnesanmälningar.. Men jag VET att du skulle ändra uppfattning om du kände mej och hade mer info.
Snubben är från Mariehäll, Bromsten och Fredhäll.
Och Bromsten är inte villaidyll. Den tillhör stadsdelsområdet Spånga-Tensta.
Jag vet inte hur du definierar ”socfall”. Troligtvis så att föräldrarna tar emot socialbidrag. Men kan ju vara
socfall även därför att föräldrarna inte klarar av sin föräldraroll – vilket är ju verklighet i hans fall.
Även Einar var ett socfall..
Det är en himla tur att du klarade av tågresorna utan några otrevliga konsekvenser. Men det berodde inte på att dina föräldrar hade planerat det så bra för dig – utan för att du hade turen på din sida.
Normala föräldrar förstår att inte lämna sitt föräldra-ansvar till en tågvärd. Men du är skadad från din barndom/lider av samma åkomma som dina föräldrar så du ser inte det horribla i det de gjorde gentemot dig och ditt syskon.
Barn blir inte självständiga genom att man ger dem uppdrag som inte är lämpliga för deras ålder. Sen om resten av de vuxna i din släkt agerade lika oansvarigt visar bara att störningen har gått i arv – men normalt är det inte.
Man kan se det även i Mwuanas fall klart och tydligt. Han kommer från en missbrukarfamilj. Styvpappan var kriminell och rökte på. Så Mwuana röker också på, förekommer i belastningsregistret och är frustrerad över att ägaren till studion där han skapar sin musik inte går med på att ordna ett ”weedrum” i lokalen – trots att det enligt Mwuana är ”nationell standard” nuförtiden...
Så förvriden kan ens verklighetsuppfattning bli när man kommer från dysfunktionella förhållanden och umgås med likasinnade.
Normala människor ”kickar inte tre gåsar” innan de börjar jobba..