• 1
  • 2
2022-04-21, 15:23
Medlem
Hej,
Ska på Tool i Globen nästa vecka. Går aldrig på konsert så undrar om det är lugnt för ens öron att gå utan öronproppar enstaka gånger? Man vill inte förstöra ljudupplevelsen men samtidigt inte riskera att förstöra hörseln, få tinnitus eller dylikt.

Vilka öronproppar duger om man bör ha detta?
Citera
2022-04-21, 15:25
Medlem
Svettiga-babbars avatar
När jag var på konserter runt 2000 tjöt det alltid i öronen flera veckor efteråt. Då var öronprpoppar ett måste.

Men de senaste 5-10 åren har man reglerat ljudnivåerna för att barn ska kunna gå, så nu är det i princip riskfritt att köra utan om du inte ska stå framme vid scenen.
Citera
2022-04-21, 15:30
Medlem
ViolaRasmussons avatar
Hej, jag rekommenderar hörselkåpor istället för öronproppar. Det kanske låter lite ”barnsligt”, men det är väldigt viktigt att skydda våra små sköra öron från skada. Jag brukar inte gå på konsert, men när jag varit på en, så har jag ALLTID haft hörselkåpor! Var rädd om dina öron min vän!

Mvh Viola
Citera
2022-04-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
När jag var på konserter runt 2000 tjöt det alltid i öronen flera veckor efteråt. Då var öronprpoppar ett måste.

Men de senaste 5-10 åren har man reglerat ljudnivåerna för att barn ska kunna gå, så nu är det i princip riskfritt att köra utan om du inte ska stå framme vid scenen.

Det är parkett (rad 3) sittplats så det är väl hyffsat nära som jag förstått.
Citera
2022-04-21, 16:07
Medlem
Emellies avatar
Jag hade inte riskerat att få tinnitus.

Du kan ju alltid ha med proppar eller kåpor, och skulle du märka att ljudnivån inte är för hög så tar du bara av dig dem.
Citera
2022-04-21, 16:20
Medlem
Jag har aldrig använrt öronproppar men det är nog bra att göra det. Det finns väl speciella öronproppar för musik som inte dämpar höga frekvenser lika mycket som vanliga öronproppar och därmed ger ett mer naturtroget ljud? Vad som ger hörselskador är individuellt och kan väl även variera från ett tillfälle till ett annat tror jag. År 2000 var jag på AC/DC konsert och dagen efter kändes mina öron bedövade och det lät som om jag skulle haft ören fullproppade med bomull. Efter någon vecka hade min hörsel lyckligtvis återhämtat sig till den grad att jag inte la märke till någon skillnad från innan.
Citera
2022-04-21, 16:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ljudet blir inte bättre utan öronproppar. Man kan ju välja hur djupt de ska sitta.
Citera
2022-04-21, 16:47
Medlem
Jag rek proppar för musiker. Inte såna där som byggarbetare har alltså utan de som kostar några kronor mer.
När Danny Carey drar igång med sitt trummade så nära dig så kommer du ångra att du inte hade det efteråt.
Citera
2022-04-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Jag rek proppar för musiker. Inte såna där som byggarbetare har alltså utan de som kostar några kronor mer.
När Danny Carey drar igång med sitt trummade så nära dig så kommer du ångra att du inte hade det efteråt.

https://www.apoteket.se/produkt/cirr...-1-par-754987/

Du tror ej såna duger? Vet inte riktigt var jag kan få tag på proppar för musiker, lär kanske inte hinna komma på posten tänker jag om jag beställer på nätet.
Citera
2022-04-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
https://www.apoteket.se/produkt/cirr...-1-par-754987/

Du tror ej såna duger? Vet inte riktigt var jag kan få tag på proppar för musiker, lär kanske inte hinna komma på posten tänker jag om jag beställer på nätet.

De där duger alldeles utmärkt. Det är såna jag själv använder på konserter.
Citera
2022-04-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
De där duger alldeles utmärkt. Det är såna jag själv använder på konserter.

Kör du Large då? Möjligt att small är för barn hehe
Citera
2022-04-21, 20:36
Medlem
Thraxxs avatar
Det är att rekommendera kan jag säga. Vet när jag var på Marilyn Manson 2007 på Scandinavium & det kom fram kvinnor med öronproppar man kunde få & jag bara tänkte "Men jag är ju här för att lyssna på musiken inte stänga ute den" och det var ett misstag när man stod 20 meter framför scenen. Hade tinnitus & nedsatt hörsel ett tag framöver ja. Men var det värt? Absolut 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in