2022-04-21, 12:13
Medlem
Jag bor första året hemifrån och har förhållandevis bra koll på min ekonomi i stort. Just nu har jag ett vikariat med potential till heltidsanställning framåt hösten, vikariatkontraktet går ut 1 september.

Hur funkar unionen och är det ett bra alternativ för mig? Säg att jag inte får en heltidsanställning när vikariatskontraktet tar slut, kan jag då vara inkomstförsäkrad när jag blir arbetslös? Har inte haft så mycket problem med att skaffa jobb tidigare men tänker om det blir någon månad emellan och man vill vara lite ledig. Påverkar det på något vis om jag läser en kurs samtidigt (7,5 poäng elr dylikt)?

Har ingen koll alls på hur sånt här funkar så tacksam för svar!
Citera
2022-04-21, 14:24
Medlem
StonedMonkeys avatar
Inte säker, men tror måste ha jobbat motsvarande heltid i 6 månader för att ha rätt till a-kassan, har dock också för mig att dom ändrade det när coronan började, och osäker på hur det fungerar när man är vikarie. Det enklaste vorre nog att ringa dom och fråga, istället för att fråga här.
Citera
2022-04-21, 15:10
Medlem
Under perioden 13 april 2020 - 1 januari 2023 har du uppfyllt ett arbetsvillkor om du har arbetat minst 60 timmar per kalendermånad under 6 månader av de senaste 12 månaderna.

Alternativt minst 40 timmar per kalendermånad och 420 timmar totalt under en sammanhängande period av 6 månader under de senaste 12 månaderna.

För att kunna ha rätt till inkomstbaserad ersättning ska du också ha varit medlem i 12 månader
För att ha rätt till inkomstbaserad ersättning ska du ha uppfyllt arbetsvillkoret inom din medlemstid.
Citera
2022-04-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Under perioden 13 april 2020 - 1 januari 2023 har du uppfyllt ett arbetsvillkor om du har arbetat minst 60 timmar per kalendermånad under 6 månader av de senaste 12 månaderna.

Alternativt minst 40 timmar per kalendermånad och 420 timmar totalt under en sammanhängande period av 6 månader under de senaste 12 månaderna.

För att kunna ha rätt till inkomstbaserad ersättning ska du också ha varit medlem i 12 månader
För att ha rätt till inkomstbaserad ersättning ska du ha uppfyllt arbetsvillkoret inom din medlemstid.

Fram till januari 2023 tillkommer också 2 karensdagar, då man inte får någon ersättning.

Som mest 510 kronor per dag utan inkomstbaserad ersättning, såkallad grundersättning.

Om du inte har varit medlem i 12 månader kan du få grundersättning baserad på din tidigare arbetade tid. Då får du som mest 510 kronor per dag. Hur mycket du får i grundersättning beror på hur mycket du har arbetat i genomsnitt per vecka före arbetslösheten. För att få den högsta grundersättningen behöver du ha arbetat heltid under 12 månader före arbetslösheten.
Du kan tidigast få grundersättning från den dag du fyller 20 år.

Vad händer när jag har varit medlem i tolv månader?

Om du påbörjar din ersättningsperiod med grundersättning får du fortsätta med grundersättning även när du uppfyller medlemsvillkoret.
Det beror på att du behöver uppfylla både medlemsvillkoret och ha haft ett avbrott i arbetslösheten för att vi ska kunna pröva din rätt till inkomstbaserad ersättning.
https://www.unionensakassa.se/regler...ch-hur-mycket/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in