2022-04-21, 12:13
Medlem
Jag bor frsta ret hemifrn och har frhllandevis bra koll p min ekonomi i stort. Just nu har jag ett vikariat med potential till heltidsanstllning framt hsten, vikariatkontraktet gr ut 1 september.

Hur funkar unionen och r det ett bra alternativ fr mig? Sg att jag inte fr en heltidsanstllning nr vikariatskontraktet tar slut, kan jag d vara inkomstfrskrad nr jag blir arbetsls? Har inte haft s mycket problem med att skaffa jobb tidigare men tnker om det blir ngon mnad emellan och man vill vara lite ledig. Pverkar det p ngot vis om jag lser en kurs samtidigt (7,5 pong elr dylikt)?

Har ingen koll alls p hur snt hr funkar s tacksam fr svar!
Citera
2022-04-21, 14:24
Medlem
StonedMonkeys avatar
Inte sker, men tror mste ha jobbat motsvarande heltid i 6 mnader fr att ha rtt till a-kassan, har dock ocks fr mig att dom ndrade det nr coronan brjade, och osker p hur det fungerar nr man r vikarie. Det enklaste vorre nog att ringa dom och frga, istllet fr att frga hr.
Citera
2022-04-21, 15:10
Medlem
Under perioden 13 april 2020 - 1 januari 2023 har du uppfyllt ett arbetsvillkor om du har arbetat minst 60 timmar per kalendermnad under 6 mnader av de senaste 12 mnaderna.

Alternativt minst 40 timmar per kalendermnad och 420 timmar totalt under en sammanhngande period av 6 mnader under de senaste 12 mnaderna.

Fr att kunna ha rtt till inkomstbaserad ersttning ska du ocks ha varit medlem i 12 mnader
Fr att ha rtt till inkomstbaserad ersttning ska du ha uppfyllt arbetsvillkoret inom din medlemstid.
Citera
2022-04-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Under perioden 13 april 2020 - 1 januari 2023 har du uppfyllt ett arbetsvillkor om du har arbetat minst 60 timmar per kalendermnad under 6 mnader av de senaste 12 mnaderna.

Alternativt minst 40 timmar per kalendermnad och 420 timmar totalt under en sammanhngande period av 6 mnader under de senaste 12 mnaderna.

Fr att kunna ha rtt till inkomstbaserad ersttning ska du ocks ha varit medlem i 12 mnader
Fr att ha rtt till inkomstbaserad ersttning ska du ha uppfyllt arbetsvillkoret inom din medlemstid.

Fram till januari 2023 tillkommer ocks 2 karensdagar, d man inte fr ngon ersttning.

Som mest 510 kronor per dag utan inkomstbaserad ersttning, skallad grundersttning.

Om du inte har varit medlem i 12 mnader kan du f grundersttning baserad p din tidigare arbetade tid. D fr du som mest 510 kronor per dag. Hur mycket du fr i grundersttning beror p hur mycket du har arbetat i genomsnitt per vecka fre arbetslsheten. Fr att f den hgsta grundersttningen behver du ha arbetat heltid under 12 mnader fre arbetslsheten.
Du kan tidigast f grundersttning frn den dag du fyller 20 r.

Vad hnder nr jag har varit medlem i tolv mnader?

Om du pbrjar din ersttningsperiod med grundersttning fr du fortstta med grundersttning ven nr du uppfyller medlemsvillkoret.
Det beror p att du behver uppfylla bde medlemsvillkoret och ha haft ett avbrott i arbetslsheten fr att vi ska kunna prva din rtt till inkomstbaserad ersttning.
https://www.unionensakassa.se/regler...ch-hur-mycket/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in