2022-04-21, 00:58
Medlem
nackas avatar
Jag köpte ett par Corsair ML120 som jag installerade i min dator för ett par månader sedan. De lät helt normalt en månad eller så men nu har den ena fläkten (intake-fläkt i botten på chassit) börjat låta märkligt när jag startar datorn. Det låter som att den är obalanserad eller håller på att skära ihop. Ljudet försvinner dock direkt, efter några sekunder, så fort Windows har laddats.

Jag har testat att gå in i MSI Center och köra fläkten på max RPM och den låter då helt normalt.

Någon som har någon aning om vad detta märkliga ljud kan bero på?
Citera
2022-04-21, 01:32
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Jag köpte ett par Corsair ML120 som jag installerade i min dator för ett par månader sedan. De lät helt normalt en månad eller så men nu har den ena fläkten (intake-fläkt i botten på chassit) börjat låta märkligt när jag startar datorn. Det låter som att den är obalanserad eller håller på att skära ihop. Ljudet försvinner dock direkt, efter några sekunder, så fort Windows har laddats.

Jag har testat att gå in i MSI Center och köra fläkten på max RPM och den låter då helt normalt.

Någon som har någon aning om vad detta märkliga ljud kan bero på?

Dom där (billiga) fläktarna snurrar på ett glidlager och har därmed ganska små temperaturtoleranser. Då fläkten börjar snurrar höjs temperaturen på glidlagret och det skärande ljudet försvinner eftersom fläkten börjar fungerar optimalt .

Materialet har alltså hunnit värmas upp inom några sekunder och utvidgar sig . Om du vill vara riktig lugn så ska du uppgradera fläktarna som har kullager. Kostar dock 8x mer än en 25 kronors kinaskitfläkt
Senast redigerad av Opaque 2022-04-21 kl. 01:37.
Citera
2022-04-21, 02:06
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Dom där (billiga) fläktarna snurrar på ett glidlager och har därmed ganska små temperaturtoleranser. Då fläkten börjar snurrar höjs temperaturen på glidlagret och det skärande ljudet försvinner eftersom fläkten börjar fungerar optimalt .

Materialet har alltså hunnit värmas upp inom några sekunder och utvidgar sig . Om du vill vara riktig lugn så ska du uppgradera fläktarna som har kullager. Kostar dock 8x mer än en 25 kronors kinaskitfläkt

Samma ljud uppstår dock även om jag kör datorn och sedan startar om den. Fläkten bör inte hinna kallna på de få sekunderna.

Edit: Eller rättare sagt, vid "starta om" så låter fläkten normalt. Om jag dock stänger av datorn och direkt slår på den igen så kommer det märkliga fläktljudet igen ungefär tills "welcome"-meddelandet visas på skärmen därefter övergår fläkten till det normala.
Senast redigerad av nacka 2022-04-21 kl. 02:12.
Citera
2022-04-21, 02:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Samma ljud uppstår dock även om jag kör datorn och sedan startar om den. Fläkten bör inte hinna kallna på de få sekunderna.

Edit: Eller rättare sagt, vid "starta om" så låter fläkten normalt. Om jag dock stänger av datorn och direkt slår på den igen så kommer det märkliga fläktljudet igen ungefär tills "welcome"-meddelandet visas på skärmen därefter övergår fläkten till det normala.

Kolla att det inte är något fysiskt föremål som förhindrar fläkten. Typ en sladd inne i datorn eller sånt.
Lätt hänt att något hamnar på fläktbladen etc.

Fläktarna är inte några bottennapp i kvalitet, de är helt okej, till och med bättre än "märkesfabrikanter" typ HP och Dell sätter i sina burkar. Du kan givetvis råkat ut för ett måndagsexemplar, "DOA". Innan du reklammerar till säljaren/tillverkaren, kolla så att det inte är något inne i burken som "ligger emot fläkten". My2cents.
Citera
2022-04-21, 08:41
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:

Troligtvis någon resonansfrekvens som passeras vid uppstartandet. Har du säkerställt att allt är ordentligt fastmonterat och inget sitter och glappar?
Citera
2022-04-21, 08:41
Medlem
BackToHegels avatar
Är du säker på att det är den fläkten som låter? Kan ibland vara svårt att upptäcka exakt var ljud kommer ifrån. Låter annars som att det kan vara fläkten på grafikkortet, som går ner i varv när drivisarna är laddade. Kan även vara resonans, dvs att fläkten (någon av dem) orsakar vibrationer i chassit som sen tystnar när OS är laddat och fläkten går ner i varv.
Senast redigerad av BackToHegel 2022-04-21 kl. 09:17.
Citera
2022-04-21, 10:55
Medlem
mongomanishs avatar
Som tidigare sagt så kan det vara lätt att tro att det är en chassifläkt när det i själva verket är grafikkortsfläkten/fläktarna som låter, de snurrar ofta upp i rätt höga RPM när datorn startas för att sedan sluta snurra helt till det att man gör någonting grafikkrävande. Det är lätt att ta reda på genom att bara hålla ett finger på den fläkten som du tror är den som gör ljudet för att se om det försvinner.

Om det är en specifik fläkt och du vet vilken det är så kan du testa att koppla in den till en annan fläktkontakt på moderkortet för att se om det blir någon skillnad.
Citera
2022-04-21, 13:46
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Är du säker på att det är den fläkten som låter? Kan ibland vara svårt att upptäcka exakt var ljud kommer ifrån. Låter annars som att det kan vara fläkten på grafikkortet, som går ner i varv när drivisarna är laddade. Kan även vara resonans, dvs att fläkten (någon av dem) orsakar vibrationer i chassit som sen tystnar när OS är laddat och fläkten går ner i varv.

Jag har testat att koppla bort just den fläkten och då försvinnner missljudet vid uppstarten. Det som är märkligt är att det endast är vid uppstart och aldrig annars (oavsett RPM). Fenomenet dök även upp helt plötsligt, det är inte som att fläkten allt eftersom har börjat låta konstigt.

Det jag funderar på, utan att vara någon expert, är om det kan ha något att göra med att det är magnetic levitation fans. Kan det vara elektromagneter som inte får tillräckligt med ström innan systemet bootat upp?

Det är alltså en sådan här fläkt vi pratar om.
https://www.corsair.com/us/en/Catego...tab-tech-specs
Citera
2022-04-21, 14:29
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag har testat att koppla bort just den fläkten och då försvinnner missljudet vid uppstarten. Det som är märkligt är att det endast är vid uppstart och aldrig annars (oavsett RPM). Fenomenet dök även upp helt plötsligt, det är inte som att fläkten allt eftersom har börjat låta konstigt.

Det jag funderar på, utan att vara någon expert, är om det kan ha något att göra med att det är magnetic levitation fans. Kan det vara elektromagneter som inte får tillräckligt med ström innan systemet bootat upp?

Det är alltså en sådan här fläkt vi pratar om.
https://www.corsair.com/us/en/Catego...tab-tech-specs
Hur många fläktar har du i lådan? Några mekaniska hårddiskar? Ibland kan det vara kombinationen av flera fläktar/diskar som orsakar vibrationer i chassit. Det är lite knepigt att felsöka, man får försöka lokalisera ljudet, ett rör typ en tom rulle hushållspapper kan vara till hjälp. Man kan lägga en hand på chassit, eller trycka på sidorna och se om vibrationerna upphör. Man kan även skruva loss saker och låta de snurra fritt så att vibrationer inte fortplantas.

Tror inte det är brist på ström. Saker snurrar fort och vibrerar, sen när det snurrar mindre fort lugnar det ner sig.
Senast redigerad av BackToHegel 2022-04-21 kl. 14:40.
Citera
2022-04-21, 15:29
Medlem
Testa att byta plats och strömkontakt på den, låter den lika på annan plats så har du nog fått ett dåligt exemplar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in