• 1
  • 2
2022-04-20, 09:19
Medlem
Hej.

Jag bor mitt emot en lekpark. Barnens väsen osv stör jag mig inte det minsta på. Men de finns 5 jävla congo trummor i lekparken som driver en till vansinne nu när man gärna vill ha öppet fönster när värmen kommer.

Sådana här trummor är det:
https://i.imgur.com/LzDun1u.png
https://woodwork.se/produkter/musik/...on-utomhus-ct/ (sådana här är det, fast dessa sitter i marken och ser ut som bilden ovan)

Jag och även ett par andra i området har lämnat in klagomål till kommunen men de skiter helt i det.
Trummorna är inte nya utan varit där ett bra tag (färgen på toppen bortslitet), och varje sommar/vår är sjukt störigt.

Nu orkar jag inte längre utan får försöka ta saken i egna händer.

Frågan är hur man bäst bara kan göra så de inte låter så mycket.
Locken/toppen är i hårdplast så det är inte bara "köra en kniv igenom".
Sen undrar jag dock, om man tar hål i toppen på sådana här, små hål typ (ex borra något hål), låter det mindre då ens?

Skruva bort locken är svårt, då säkerhetsskruvarna är helt sönderslitna och vet ej om de sitter mutter eller liknande på insidan heller.

Orkar inte med en sommar till med detta konstanta BOOM BOOM BOOM BOOM BOOM.
Barnen får gärna vara hur högljudda dom vill i parken, men trummorna fixar jag inte :O

Sen får man väl gå upp 03-04 och göra något, för störst chans o undvika stöta på problem med konstapeln och gäng som dräller där på kvällarna.

Någon som har tips ?
Senast redigerad av Jimx 2022-04-20 kl. 09:29.
Citera
2022-04-20, 09:39
Medlem
Hussefars avatar
Fyfan. I detta läge tycker jag vandalism är helt befogat.

Som svar på din fråga så hade jag kört hårt på att borra massa stora hål på toppen med en borrmaskin. Annars kanske man kan såga bort det men en sticksåg men lär väl låta mer. Kanske kan du få med dig någon/några grannar och ni gör en gemensam raid det angivna klockslaget?
Senast redigerad av Hussefar 2022-04-20 kl. 09:44.
Citera
2022-04-20, 09:47
Medlem
lemonzhellos avatar
Tror det räcker med ett hyfsat stort hål mitt i. En skruvdragare med ett typ 25-30 mm:s borr så lär de åtminstone bli bra mycket tystare.

En nattlig testraid kanske?

Annars kan man väl tipsa media om oljudet, för att på det viset kanske få kommunen att reagera, men då lär man få räkna med motreaktioner från hipsterföräldrar.
Citera
2022-04-20, 09:47
Medlem
Megaforces avatar
Borra små hål kan vara effektivt om det är i rätt dimension och antal. Det kan också göras utan att påverka funktionen, bara göra så att det låter lägre. Det gäller bara att borra snyggt så att kommunen tror att det är de själva som fixat detta.
Citera
2022-04-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimx
Orkar inte med en sommar till med detta konstanta BOOM BOOM BOOM BOOM BOOM.

Fullt förståeligt och jag stödjer din aktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Jimx
Skruva bort locken är svårt, då säkerhetsskruvarna är helt sönderslitna och vet ej om de sitter mutter eller liknande på insidan heller.

Det tycker jag låter märkligt, dom är väl med största sannolikhet i rostfritt och den invändiga fattningen brukar aldrig bli sliten av yttre åverkan. Om det nu är en sån där torx med en pinne i mitten?

Jag hade nog kikat lite närmre på hur skruven sett ut och gått den vägen. Och demonterat allting. Har dom kunnat montera dit den har jag svårt att se att muttern ska snurra på baksidan när man demonterar den. Bitssats med säkerhetsbits finns billigt på Jula.

Sen kan du väl ta med dom och gjuta ett nytt betongfundament och montera dom efterföljande natt, i en lekpark nära där akademikern på kommunen bor, som tagit beslut om detta och avvisat era fullt rimliga klagomål. Det är ju synd att bara slänga dom.
Citera
2022-04-20, 10:40
Medlem
Vill du ändå förstöra den kan du ju gardera dig med att fylla upp med sand invändigt efter att du borrat och sen toppa upp med fogskum som lyfter av locket när det expanderar.
Citera
2022-04-20, 11:49
Medlem
ps870s avatar
Borra ett hål på sidan högt upp och spruta sedan in fogskum (det expanderar).
Köp/ låna en knallgul varseljacka, inte väst, och arbetsbyxor så ser det ut som om du jobbar åt kommunen och du kan göra jobbet dagtid. Udda tider kommer göra eventuella vitnen misstänksamma.
Citera
2022-04-20, 12:06
Bannlyst

Hur låter det egentligen? Pallar du spela in ett ljudklipp?

Du kan ju göra som påpekat i tråden, borra ett håll. Ett annat alternativt är väl att ta en slägghammare av större modell och fullständigt demolera dem? Det senare sänder ett starkare budskap.
Citera
2022-04-20, 12:45
Medlem
Kan du inte göra något mer kreativt än att bara förstöra dem? Typ limma fast en stor dildo och hävda att det är ett konstverk?
Citera
2022-04-20, 15:20
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComposMentis
Kan du inte göra något mer kreativt än att bara förstöra dem? Typ limma fast en stor dildo och hävda att det är ett konstverk?

Är congotrummorna redan i prideflaggans färger är det inte säkert att någon reagerar.
Citera
2022-04-20, 16:17
Medlem
sommarlovs avatar
Sånt har redan hänt!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...mmarby-sjostad
Citera
2022-04-20, 17:52
Medlem
Ta reda på vilka som sitter i kommunfullmäktige och så bygger du en flyttbar lekpark med fina trummor och kör ut den till politikernas hus.

Sedan kommer nog beslutet snabbt att tas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in