Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-27, 10:32
  #97
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Då ska vi se va första bästa källa har att säga om det:
Citat:
"For even when we were with you, we would give you this command: If anyone is not willing to work, let him not eat." 2 Thessalonians 3:10

"Give generously to [the poor] and do so without a grudging heart, then because of this the Lord your God will bless you in all your work and in everything you put your hand to. There will always be poor people in the land. Therefore I command you to be openhanded toward your fellow Israelites who are poor and needy in your land." Deuteronomy 15:10 11

These two scriptures seem to be in complete contrast to each other. Most Christians are very generous to the poor, but many can quite be condescending as well. A new report by the Washington Post and Kaiser Family Foundation takes a look at how Christians view the poor. The report documents that Christians are twice as likely as atheists to believe poverty is based on personal failing. More than half of white evangelical protestants in the study blamed an individual for not putting in enough effort to rise above poverty.
Så alltså står det att kristendomen e lite dubbel till fattiga människor. Dels så uppmuntras kristna människor att ge till fattiga, men:
- Kristna människor tror i högre grad att fattigdom beror på att individen har misslyckats
- Kristna människor kan va nedlåtande och överlägsna i sitt sätt mot fattiga
- Kristna människor anklagar dom fattiga för att inte ha ansträngt sig mer för att ta sig ur fattigdom
Lukas 6:20-28
Och han lyfte upp sina ögon och säg på sina lärjungar och sade: »Saliga är ni, som är fattiga, ty er hör Guds rike till. Saliga är ni, som nu hungrar, ty ni ska bli mättade. Saliga är ni, som nu gråter, ty ni ska le. Saliga är ni, när människorna för Människosonens skull hatar er och förskjuter och smädar er och kastar bort ert namn såsom något ont. Gläd er på den dagen, ja, spring upp av fröjd, ty se, er lön är stor i himmelen. På samma sätt gjorde ju deras fäder med profeterna. Men ve er, ni som är rika, ty ni har fått ut er hugnad! Ve er, som nu är mätta, ty ni ska hungra! Ve er, som nu ler, ty ni ska sörja och gråta! Ve er, när alla människor tala väl om er! På samma sätt gjorde ju deras fader i fråga om de falska profeterna. Men till er, som hör mig, säger jag: Älska era ovänner, gör gott mot dem som hata er, välsigna dem som förbanna er, be för dem som förorättar er.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-05-27 kl. 10:51.
Citera
2022-05-27, 18:29
  #98
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är inte kristen men det du skriver stämmer inte för Jesus.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lukas 6:20-28
Och han lyfte upp sina ögon och säg på sina lärjungar och sade: »Saliga är ni, som är fattiga, ty er hör Guds rike till. Saliga är ni, som nu hungrar, ty ni ska bli mättade. Saliga är ni, som nu gråter, ty ni ska le. Saliga är ni, när människorna för Människosonens skull hatar er och förskjuter och smädar er och kastar bort ert namn såsom något ont. Gläd er på den dagen, ja, spring upp av fröjd, ty se, er lön är stor i himmelen. På samma sätt gjorde ju deras fäder med profeterna. Men ve er, ni som är rika, ty ni har fått ut er hugnad! Ve er, som nu är mätta, ty ni ska hungra! Ve er, som nu ler, ty ni ska sörja och gråta! Ve er, när alla människor tala väl om er! På samma sätt gjorde ju deras fader i fråga om de falska profeterna. Men till er, som hör mig, säger jag: Älska era ovänner, gör gott mot dem som hata er, välsigna dem som förbanna er, be för dem som förorättar er.
Motivera. På vilket sätt stämmer de inte för Jesus?
Citera
2022-05-27, 19:33
  #99
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Motivera. På vilket sätt stämmer de inte för Jesus?
Jesus var inte emot fattiga. Ingenstans i evangelierna klagar han på fattiga människor. Du är dåligt informerad.
Citera
2022-05-28, 13:05
  #100
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus var inte emot fattiga. Ingenstans i evangelierna klagar han på fattiga människor. Du är dåligt informerad.
Min källa visar annorlunda. Du drog upp ett slumpmässigt resultat men ingen fakta.

Mitt väger tyngre.
Citera
2022-06-12, 11:56
  #101
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
»Följen mig så skall jag göra eder till människofiskare.»
Denna bibelvers har en stark koppling till Matteus 24: 14 där det sägs: Och detta evangelium (dessa goda nyheter) skall predikas i hela hela världen till ett vittnesbörd till alla folken, och sedan skall slutet komma."

At vara "människofiskare" innebär att man predikar till alla människor.
Citera
2022-08-04, 15:37
  #102
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Matteus 11:12 tycks oklar för alla. Google translate har de senaste åren förbättrats märkbart och ger olika rimliga/orimliga tolkningar:

ἀπὸ δὲ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν

"And from the days of John the Baptist until now, the kingdom of heaven hastened and they seized it in haste"

och om man översätter satser för sig får man istället

ἀπὸ δὲ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ
"but from the days of John the Baptist"

ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν
"until the kingdom of heaven is complete"

βιάζεται καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν
"she is in a hurry and they grab her in a hurry"

Ganska intressant tycker jag.
Citera
2022-08-04, 19:45
  #103
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Matteus 11:12 tycks oklar för alla. Google translate har de senaste åren förbättrats märkbart och ger olika rimliga/orimliga tolkningar:

ἀπὸ δὲ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν

"And from the days of John the Baptist until now, the kingdom of heaven hastened and they seized it in haste"

och om man översätter satser för sig får man istället

ἀπὸ δὲ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ
"but from the days of John the Baptist"

ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν
"until the kingdom of heaven is complete"

βιάζεται καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν
"she is in a hurry and they grab her in a hurry"

Ganska intressant tycker jag.
7777 prima inlägg
Ska vi fira med vin och flöjtspel?

Lite från svenska kärnbilden med tolkning;
Vissa manuskript har "himmelriket stormas", medan andra har "himmelriket tränger fram". Ordet kan tolkas negativt att med våld försöka inta, eller positivt att ivrigt tränga sig på. Betydelsen verkar vara att när Johannes började predika att "Guds rike har kommit nära", uppstod en ivrig längtan bland folket att rycka det till sig, men alla gjorde det inte på rätt sätt, dvs. genom sinnesändring och tro på Jesus. Många tog till felaktiga metoder, så att Jesus t.o.m. måste dölja att han var Messias och förbjuda lärjungarna och andra att berätta om honom. Ordet "med våld" är samma ord som används i*Joh*6:15*då man med våld tänkte göra Jesus till kung.]

'Vi har spelat flöjt för er*[lekt bröllop],
****och ni har inte dansat.
Vi har sörjt*[lekt begravning],
****och ni har inte jämrat er*(slagit handen mot bröstet för att visa sorg).'

[En oandlig människa som inte hör, se*vers*15, liknas vid ett omoget barn som vill att Gud ska dansa efter hennes pipa och rätta sig efter hennes nycker.*Vers*16‑19*bildar ett kiastiskt mönster. Johannes mer asketiska framträdande liknas med en begravning. Jesu glädjefyllda evangelium liknas med ett bröllop med flöjt och dans, se*Mark*2:18‑19.]

Johannes kom, och han varken äter eller dricker*[med andra], och man säger:
********'Han är besatt.'

Människosonen kom, och han äter och dricker*[det är bröllopsstämning, se*vers*17], och då säger man:
********'Titta, vilken frossare och fyllerist*(given åt vin), vän med tullindrivare
********[kända för att använda tvivelaktiga metoder och själva roffa åt sig]
****och syndare*(de som aktivt lever i synd).'

Ändå har vishetens gärningar visat sig vara rättfärdiga."

Jesus åt och umgicks visserligen med människor som inte hade gott anseende, se*Matt*9:10‑13, men han var varken en frossare eller fyllerist. Dessa två ord används ofta i par i Bibeln, se*5*Mos*21:20;*Ords*23:21.]

Fantastiskt Svenska kärnbibeln är för jädra bra..
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2022-08-04 kl. 19:50.
Citera
2022-08-05, 07:12
  #104
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
7777 prima inlägg
Ska vi fira med vin och flöjtspel?

Lite från svenska kärnbilden med tolkning;
Vissa manuskript har "himmelriket stormas", medan andra har "himmelriket tränger fram". Ordet kan tolkas negativt att med våld försöka inta, eller positivt att ivrigt tränga sig på. Betydelsen verkar vara att när Johannes började predika att "Guds rike har kommit nära", uppstod en ivrig längtan bland folket att rycka det till sig, men alla gjorde det inte på rätt sätt, dvs. genom sinnesändring och tro på Jesus. Många tog till felaktiga metoder, så att Jesus t.o.m. måste dölja att han var Messias och förbjuda lärjungarna och andra att berätta om honom. Ordet "med våld" är samma ord som används i*Joh*6:15*då man med våld tänkte göra Jesus till kung.]

'Vi har spelat flöjt för er*[lekt bröllop],
****och ni har inte dansat.
Vi har sörjt*[lekt begravning],
****och ni har inte jämrat er*(slagit handen mot bröstet för att visa sorg).'

[En oandlig människa som inte hör, se*vers*15, liknas vid ett omoget barn som vill att Gud ska dansa efter hennes pipa och rätta sig efter hennes nycker.*Vers*16‑19*bildar ett kiastiskt mönster. Johannes mer asketiska framträdande liknas med en begravning. Jesu glädjefyllda evangelium liknas med ett bröllop med flöjt och dans, se*Mark*2:18‑19.]

Johannes kom, och han varken äter eller dricker*[med andra], och man säger:
********'Han är besatt.'

Människosonen kom, och han äter och dricker*[det är bröllopsstämning, se*vers*17], och då säger man:
********'Titta, vilken frossare och fyllerist*(given åt vin), vän med tullindrivare
********[kända för att använda tvivelaktiga metoder och själva roffa åt sig]
****och syndare*(de som aktivt lever i synd).'

Ändå har vishetens gärningar visat sig vara rättfärdiga."

Jesus åt och umgicks visserligen med människor som inte hade gott anseende, se*Matt*9:10‑13, men han var varken en frossare eller fyllerist. Dessa två ord används ofta i par i Bibeln, se*5*Mos*21:20;*Ords*23:21.]

Fantastiskt Svenska kärnbibeln är för jädra bra..
Det finns ett förtryck och en tystnad och en osynlig värld.

Luk 11:52 Ve eder, I lagkloke, som haven tagit bort nyckeln till kunskapen! Själva haven I icke kommit ditin och för dem som ville komma dit haven I lagt hinder.

Mark 5:30 Men strax då Jesus inom sig förnam vilken kraft som hade gått ut ifrån honom, vände han sig om i folkhopen och frågade: »Vem rörde vid mina kläder?»

Matt 11:11-13 Sannerligen säger jag eder: Bland dem som äro födda av kvinnor har ingen uppstått, som har varit större än Johannes döparen; men den som är minst i himmelriket är likväl större än han. Och från Johannes döparens dagar intill denna stund tränger himmelriket fram med storm, och människor storma fram och rycka det till sig. Ty alla profeterna och lagen hava profeterat intill Johannes;

Luk 16:16 Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin.

Matt 13:19 När någon hör ordet om riket, men icke förstår det, då kommer den onde och river bort det som såddes i hans hjärta. Om en sådan människa kan det sägas att säden såddes vid vägen.

Joh 14:30 Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;
Citera
2022-08-05, 10:03
  #105
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns ett förtryck och en tystnad och en osynlig värld.

Luk 11:52 Ve eder, I lagkloke, som haven tagit bort nyckeln till kunskapen! Själva haven I icke kommit ditin och för dem som ville komma dit haven I lagt hinder.

Mark 5:30 Men strax då Jesus inom sig förnam vilken kraft som hade gått ut ifrån honom, vände han sig om i folkhopen och frågade: »Vem rörde vid mina kläder?»

Matt 11:11-13 Sannerligen säger jag eder: Bland dem som äro födda av kvinnor har ingen uppstått, som har varit större än Johannes döparen; men den som är minst i himmelriket är likväl större än han. Och från Johannes döparens dagar intill denna stund tränger himmelriket fram med storm, och människor storma fram och rycka det till sig. Ty alla profeterna och lagen hava profeterat intill Johannes;

Luk 16:16 Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin.

Matt 13:19 När någon hör ordet om riket, men icke förstår det, då kommer den onde och river bort det som såddes i hans hjärta. Om en sådan människa kan det sägas att säden såddes vid vägen.

Joh 14:30 Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;
Så är det upp till mig nu om jag ska vara i himmelriket? Genom vad jag vet och vem jag är?
Citera
2022-11-28, 10:10
  #106
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I varje fall har jag reagerat på just den med räntan, att man inte ska yvas över att man lånar ut för att få lika mycket tillbaka utan att man ska vara mer generös än så.
Det är väl i princip ok att man får tillbaka det man har lånat ut. Det är nämligen inte ok. att "låna" och sedan strunta i att betala tillbaka.
Mer tveksamt om man ska börja ockra på andras bekostnad.
Citera
2022-11-28, 10:12
  #107
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man ska alltså inte kräva att få tillbaka allt, enligt Bibeln? Den tidens skuldsanering?
Jo, det kan man, men man ska inte hålla på med ockerräntor.
Citera
2022-11-28, 10:15
  #108
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Gamle man, bibeln visar klart och tydligt att Jesus var avlad av den Helige Ande, född av Jungfru Maria.
Matthew 1:23 King James Version
23 Behold, a virgin shall be with child, and shall bring forth a son, and they shall call his name Emmanuel, which being interpreted is, God with us.
Matthew 1:18 King James Version
18 Now the birth of Jesus Christ was on this wise: When as his mother Mary was espoused to Joseph, before they came together, she was found with child of the Holy Ghost.
OnT: Jag uppskattar de här verserna:
John 10:26-27 King James Version
26 But ye believe not, because ye are not of my sheep, as I said unto you.
27 My sheep hear my voice, and I know them, and they follow me:
Har du en svensk översättning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback